Gå til innhold

antibiotikakur uten crp-testing???? (litt langt... )

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

Jeg kommer nå fra legen med min snart 3 år gamle datter. På onsdag forrige uke, ble hun sendt hjem fra barnehagen med øyekatarr. Vi har alltid liggende noen ampuller med øyedråper i kjøleskapet, så vi fikk startet kuren med en gang. men, på kvelden fikk hun feber, og øyet ble rødt og hovendt. Feberen forsvant på lørdag, men øyet er ikke blitt bedre - hun er forkjølet og har vondt i halsen i tillegg. Jeg tenkte det kunne være en større infeksjon i kroppen siden øyedråper ikke hjalp, og gikk derfor til legen idag for å sjekke. han spurte om sykdomsforløpet og tittet i halsen hennes, og så skrev han ut en resept på imacillin til henne.... men, hun trenger da ikke antibiotika om det er en virus infeksjon? og hvordan vet han at det er bakterielt dersom han ikke har tatt en CRP test? Jeg spør fordi jeg er litt skeptisk til bare å gi en så sterk antibiotika til den lille kroppen sånn uten videre... Noen som vet?....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror (understreker tror) at det går an å se det i halsen om det er bakterielt eller virelt (heter det det tro?). Hvis man har hevelser med gult puss feks er det som regel bakterier. Men er du skeptisk, ville jeg ha ringt tilbake og spurt.

Skrevet

Takk for svar! Jeg blir bare så skeptisk når det er en så lite snakkesalig lege som ikke forklarer når jeg spør. Vet også at han er veldig glad i å dytte ut medisiner.. - i tillegg er Imacillin en av de sterkeste antibiotikaene...

Skrevet

Augebetennelse er jo bakteriell, då. Og sidan vanlege augedråpar ikkje tar det, så må det inn oralt. Det kan vere infeksjon i alle slimhinner i kroppen, men ein ser det jo best i augene.

Og slik infeksjon gjev ikkje alltid feber.

Og det går an for legen å sjå at det er bakterielt eller viralt på mandlane(om det er halsbetennelse det er snakk om).Ved bakteriell infeksjon blir det gulkvitt smuss på mandlane, i tillegg til hevelse og rødhet(som ved viral infeksjon).

Skrevet

øyekatarr kan både være forårsaket av en bakteriell eller en virus infeksjon, det er derfor jeg stusser ;) - men mulig dere har rett i at han så det da han tittet i halsen. Jeg har nå uansett bestilt ny time hos en annen lege imorgen, som er barnelege i morge tidlig, så får vi se.

Skrevet

hei:o)

Halsbetennelse slår ikke ut på CRP, da ser legen at det er gult puss på mandlene, og at de er hovne!

Imacillin blir brukt mot lufsveisinnfeksjoner og urinveisinnfeksjoner, og virker aqktivt mot grampositive og gram negative bakterier!

Regner med legen har nok sett noe i halsen på jenta de:o)

Viktig å gi henne biola (den med bringebær er god:o) mens hun står på kuren..er fort gjort å få soppinnfeksjon både i halsen og nedentil ved denne type behandling!

I tillegg bør hun unngå melk som drikke etter tabletten/miksturen, da dette gir god grobunn for sopp.. la henne heller svelge med appelsinjuice:o)

Skrevet

Takk for supre råd! Har ikke lyst på soppinfeksjoner oppe på alt dette andre nei.. uff.. Nå har hun sluknet til barnetv på sofaen stakkar, så det er tydelig at det er mer enn øyekatarr, ja... Takk for hjelpen jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...