Gå til innhold

Bcg sprøte til babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei lurer på om dem setter bcg sprøyta på sykehuset enda , da sønnen min ble født på aker sykehus i 2002 fikk vi den før hjemreise er kjekt å få den på sykehuset skal føde på ahus i januar er det noen om vet om vi får den der eller om vi får den på 6 ukers kontroll på helsestasjonen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde de bare fikk den i 8 eller 9 klasse jeg. Sønnen min tok den hvertfall i forrige uke og han går i 9-klasse.

Skrevet

I Norge ble BCG-vaksinasjon i 12 - 14 års alder tatt inn i vaksinasjonsprogrammet i 1947 og var påbudt inntil 1995. Fra 1. januar 1995 er BCG-vaksinasjon frivillig i likhet med alle andre vaksiner.

"Folkehelseinstituttet"

Skrevet

hvis det er risiko for tuberkulose i familien kan babyen få bcg sprøyten allerede som nyfødt, men er det ikke noen risiko så venter man gjerne til barnet er i ungdomsskole-alder..

Skrevet

Gjelder ikke dette barn med utenlandske foreldre?

Jeg vet ikke rett og slett!

Skrevet

Jo det gjelder barn med utenlandske foreldre. Første sønnen til en venninne fikk denne på sykehuset fordi pappaen var fra Mexico. De andre ungene hennes har ikke fått denne ( forskjellige fedre).

Skrevet

Er det noen ulemper ved å gi den til baby? Her i UK blir alle barn tilbudt BCG vaksine før man reiser hjem fra sykhuset, har ikke helt bestemt meg for om vi skal ta i mot eller ikke.

Skrevet

Mener å huske denne var ganske omstridt når vi skulle ta den på ungdomsskolen, hvordan kan dette være trygt for babyer da?

Hvis ikke det var frykt på feil grunnlag den gangen da..

Skrevet

bcg beskytter ikke mot tuberkulose, men øker motstandskraften.. det var sikkert det de var usikre på før..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...