Silvia Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Hva skal pengene gå til? Når får de pengene? Sjøl har vi ikke hatt anledning til å spare så mye. Men vi har satt inn det de fikk til navnefesten på sparekontoer. Også prøver vi å sette inn det slektninger stikker til dem innimellom. Har også tenkt å sette inn bursdagspenger på disse kontoene. Og når vi får litt bedre økonomi; overføre et fast beløp i mnd.
Dotten Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Tja... Nå er vi såpass heldige at vi klarer å spare et fast beløp i måneden hver oss, i tillegg til barnetrygden. Vi har ikke supergod råd, men helt greit. Vi har ingen planer for hva pengene skal gå til. Vi får håpe snuppa er såpass fornuftig at hun ikke bare sløser alt bort. Har i bunn og grunn tenkt på at hun skal ha dem når hun skal ut å kjøpe bolig. Moped/førerkort, bil/førerkort skal hun få hjelp til av oss når den dagen kommer.... Så jeg vil si utdannelse og egen bolig. Om hun skulle av en eller annen grufull grunn ende på skråplanet, får hun ikke pengene sine i det hele tatt. Vi sparer i vårt eget navn......!
line_n & sara Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 saras farmor oppretta en konto (noe barnekonto sparegreier) hun setter inn litt hver måned, og ga oss 10000 på den i julegave til sara i fjor, altså, det kommer til å bli litt penger til slutt! sara skal få tilgang til pengene når hun er 18 år, og det er jeg bittelitt bekymra for!! tenk om hun blåser det vekk på russebil eller annet fjås?? satser på å overtale henne til å sette inn mesteparten i boligsparing eller nedbetale studiegjeld...men på en annen side, det er jo hennes penger!
Elletuppa Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Vi sparer til barna hver mnd, ikke bestandig de store summene men det blir nu litt. Vi tenker at de får pengene når de trenger de til noe viktig.... Ser ikke før meg at det blir før de blir eldre.... Muligens førerkort, utdanning, bolig osv.....
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Sparer et fast beløp i mnd til begge:) Blir vel til førerkort, utdanning og bolig etterhvert;)
Silvia Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, deler din bekymring ved å gi barna pengene når de blir 18 år jeg også. Hadd jeg fått de som 18 åring hadde jeg sikkert bare brukt dem på enda mere helgefyll. Får håpe barna mine blir fornuftigere da:) Men dere som mener de skal gå til utdannelse, mener dere at barna ikke skal ta opp studielån da? Kanskje fornuftigst å sette inn pengene på BSU etterhvert?
Silvia Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2008 Går an å bruke av pengene til førerkort ja. Hva med større ting de trenger når de er yngre. Sykler, skiutstyr, PC osv? Kan dere bruke av sparepengene til dette?
Mayken Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 sparer barnetrygden hver mnd. Skal gå til bla førerkort. Har ikke tenkt så mye på det ennå, annet enn at det er greit å ha penger som vi kan hjelpe henne med når hun får behov. Kanskje hjelp til studier eller legge opp egenkapital til leilighet en gang i tiden? Hvem vet. Hun får dem ikke når hun fyller 18. Vil være sikker på at de blir brukt til noe fornuftig.
Dotten Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Kommer aldri til å bruke av hennes sparepenger til utstyr til henne.... Det er det jo vi selv som må sørge for. Om hun får bursdagspenger, kan hun enten velge å spare dem til noe hun ønsker seg (f.eks. noe av det du nevnte som pc e.l.), eller sette dem i banken. Men ellers kommer vi til å kjøpe det meste av sånt for våre penger. Sparepenger er sparepenger. Om vi klarer å fortsette å spare sånn vi gjør nå, vil hun nesten være millionær når hun fyller 18. Klart hun ikke kan få full tilgnag til dem umiddelbart, da mye sikkert kan bli blåst bort på tull. Jeg gidder ikke å spare opp i 18 år for at hun skal bruke dem opp på ett år eller så. Nei, vi får håpe hun blir fornuftig Noen skal hun klart få "sløse bort" på fest, ferie, klær osv. men mesteparten skal gå tl bolig eller ev. utdannelse. Håper hun slipper minst mulig studielån!
erteposen + 4 Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg setter av kr 500 hver mnd på en konto jeg disponerer, og den skal brukes til ting gutta vil trenge som koster litt t.d data, ski osv. Det er jo igrunnen deres, men ikke helt. Min mor setter inn 200,- hver mnd. på en sparekonto til gutta, og etterhvert vil jeg gjøre det samme. De vil ikke ha kontroll over den før de er 25, men jeg kan disponere den før den tid til lappen osv. Setter inn andre penger de har fått der også. Skal på sikt spare mer, men akkurat nå trenger vi pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå