Gå til innhold

Jobber dere 100% i uke 29??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å ta på nå:) Har en på under to som skal leveres i barnehagen før jeg er på jobb kl. 8, og med ytterst redusert nattesøvn, merker jeg at det tar ganske på dette her....

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er ikke syk så ingen grunn til noen sykemelding.

Kommer til å jobbe 100% frem til permisjon.

Dårlig med søvn om dagen, men det prøver en å ta igjen litt ekstra på ettermiddagen, og evt. samboere får trå til ekstra.

Skrevet

I uke 29 gjorde jeg det, men et par uker etter ble jeg sykemeldt 40% pga bekkenløsning. Blant annet store problemer med å komme meg til jobb, så jobbet tre dager i uka. Nå, en uke før permisjonen begynner er jeg 100% sykemeldt, gikk fort nedover da bekkenløsningen satte inn for alvor. Skulle GJERNE jobbet 100 %.

Du er gjerne ikke syk, men lite søvn kombinert med en baby i magen kan jo ta på kreftene. Blir du for sliten, kan dette igjen føre til problemer og komplikasjoner, f.eks. høyt blodtrykk, depresjon osv. Så det er ikke bare bare å avvise f.eks. utmattelse som grunn til sykemelding. Kan du ikke prate med legen din og høre hva han mener? Kanskje det kunne hjulpet med litt reduserte dager, eller en dag eller to fri i uka? Jeg mener det er bedre å begynne med det, og heller jobbe ut tiden, enn å plutselig gå på en smell og bli 100 % sykemeldt (både for deg, jobben og samfunnet).

Skrevet

Er ikke det enda nei, men sliter med nattesøvnen jeg også. og det begynner å gå ut over prestasjonene mine på jobb, har kontorjobb.

Skal til legen om en 1/2 time så skal hvertfall lufte for henne at jeg begynner å slite litt, om det er noe å hente er jeg ikke så sikker på. Er ikke den som gjerne skriver ut sykemeldinger den legen min tror jeg. Er ikke snakk om så mange prosent i mitt tilfelle i såfall, men littegrann så jeg får hente meg litt inn igjen hadde gjort seg.

Skrevet

Ja, tenker litt på det der med å eventuelt gå på en smell plutselig. Kanskje lurt med litt redusert tid ..... Jordmoren min har forsåvidt foreslått dette i 2 mnd allerede...

Skrevet

jeg går skole 2 dager i uken å utplasert på apotek 3 dager. men ble pluttselig veeeldig sliten.. orket knapt stå opp om morgenen.. så nå har jeg fått redusert sånn at jeg går kunn halle dager når jeg er i praksis:) å har myyye mer energi igjenn til å gjøre ting hjemme da:) noe sambo er veldig glad for og:p

Skrevet

Din sambo burde heller stille opp ekstra hjemme, det er eneste jobben han har i svangerskapet deres.

Man er redusert i svangerskapet, det hører med, og han må ta litt mer enn sin andel av jobben slik at du får roet ned.

Man sykemelder seg ikke for sånt.

Skrevet

Er i uke 33 .. jobber ikke men går skole 100%.

Har å to barn som skal leveres tidligt på morgenen føre jeg selv skal va på skolen :) men det går bra det.. Kjenner jeg kanskje er litt mer trøtt noen dager.. men det er bare å lægg seg litt tidligere den dagen :) Funke fjell de :);)

Skrevet

Jeg er 100% sykmeldt pga vonde kynnere, og har vært det fra uke 31.

Men jeg synes ikke du skal vurdere dette på bakgrunn av svar her. Hvert svangerskap er forskjellig, og det er du og legen din som skal vurdere hva som er best for deg og barnet i magen. Anonym over her som sier at man ikke sykmelder seg pga "sånt" tar feil. Jeg kjenner mange som blir anbefalt av legene å jobbe redusert når man blir sliten pga familieforpliktelser ved siden av graviditet. Selv ble jeg delvis sykmeldt ganske tidlig fordi jeg kjente at jeg ble så sliten at jeg var i ferd med å utvikle svangerskapsdepresjon. Da er det viktig at man roer ned fort!!

Snakk med legen din, og når jordmor allerede har sagt at du bør trappe ned, bør du vel gjøre det.

Skrevet

Jeg jobbet 100% og vel så det helt frem til permisjon. Er førstegangs, så jeg kunne jo slappe mer av når jeg kom hjem fra jobb. Jeg hadde ikke egentlig verre plager som gravid enn ellers, så jeg så ingen grunn til å sykmelde meg. Har kontorjobb med en god del fleksibilitet.

Skrevet

Er faktisk ikke enig jeg heller.

Man bør sykemelde seg når det er medisinske grunnet til dette.

Om situasjonen går ut over helsen til mor, barnet i magen eller eksisterende barn er dette medisinske grunner.

Men å be om sykemelding bare fordi man er litt sliten og ikke lenger

får tiden til å strekke til til alle gjøremål er helt feil. Man er gravid, ikke syk. Og det er slitsom jobb å være gravid.

Dessuten er jeg enig om at mannen i huset må ta større del av ansvar

for eksisterende barn og husarbeid når man er gravid.

Skal ikke beskylde deg for dette, du kan ha vel så gode grunne til å bli sykemeldt, men når jeg ser enkelte andre be om sykemelding for å ha tid til å vaske hus og lage middag til mannen så er det nærmest misbruk av ordningen. Kanskje man heller burde be om ulønnet permisjon da, om dette er prioriteringen.

Gjelder selvsagt ikke alle de som har faktiske plager, er dårlige eller ikke har samboer/familie til å hjelpe seg.

Skrevet

Ja - det gjorde jeg - ble sykemeldt ca. en uke før jeg gikk ut i permisjon. Jeg liker jobben min og ville gjerne jobbe så lenge som mulig, slik som mange. Jeg må allikevel si at jeg ikke liker den undertonen som er i mange av innleggene her - i forhold til folk som sykemelder seg. Vi skal ha respekt for at folk har forskjellig helse og forskjellige liv og at graviditeter er utrolig forskjellige. Hovedinnlegger forteller om en lege som i lengre tid har foreslått sykemelding, det kan kanskje være en grunn til det... Ta en åpen prat med legen og finn ut hv a som er det beste for deg i din situasjon. :)

Skrevet

Vil gjerne presisere at man sykemelder da ikke seg selv, det er legen som sykemelder.

Skrevet

Har vært sykemeldt 100% siden uke 20. Har kort livmorhals og skal ta det heeelt med ro. Ganske deilig å være hjemme da, selv om det blir kjedelig i lengden... Er iallefall hjemme når eldstejenta er ferdig på skolen og får en ganske rolig morgen med minsten før han skal i barnehagen ;)

Skrevet

Jeg elsker jobben min, og digger å være der. Merker bare at jeg er småkvalm av tretthet frem til etter lunsj og har vanskelig for å konsentrere meg. Har ikke andre medisinske grunner enn smerter i rygg, som går frem mot skambenet og kynnere som til tider er ganske voldsomme. Tror det er mest søvnfrarøvelsen som påvirker meg. Sover kun 3 timer om natten nå. Slik var det også de siste månedene i forrige svangerskap.

Skal snakke med jordmoren igjen i neste uke og se hva hun anbefaler. Kansje en reduksjon på 20-30% hadde hjulpet veldig.

Takk for alle svar. Er enig i at jeg ikke tar en beslutning ut fra dere som bare sier at man ikke skal bli sykemeldt for å ha tid til oppvasken. Det er ikke det som er tilfellet her.

Skrevet

Jeg er 34+4 og jobber 100%. Men synes selvfølgelig det er travelt med 9 timers dag (er megler). Jeg visste det kom til å bli travelt, så derfor tok jeg bare 2 ukers ferie i sommer, og har tatt en feriedag innimellom nå på slutten for å få sove litt ut innimellom. Blir ikke gjort mye utenom jobbing og soving her om dagen, så mannen min har travle dager på hjemmebane, og jeg har lært meg å leve med litt rot.

Er man syk og legen foreslår sykemelding, så skal man selvsagt gjøre det som er best for seg og barnet. Men personlig synes jeg at dersom alt annet ser fint ut, så er det litt på kanten å be om sykemelding pga at man føler seg sliten nå på slutten. Men det får jo være opp til hver enkelt å vurdere.

Skrevet

har ingen barn fra før, og var fast bestemt på at jeg skulle jobbe frem til permisjon, men når jeg kom til uke 35 klarte jeg rett og slett ikke mer, jobba 100% fram til da..

Skrevet

Jobbet frem til uke 36 og er nå 100 % sykemeldt pga bekkenløsning, dårlig/ ingen nattessøvn og sterke kynnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...