Gå til innhold

Trenger noen gode råd......

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen fortelle meg

-hvor tidlig kan pappa få 50% omsorgsrett?

-sant begge foreldrene må skrive under på delt foreldre ansvar?

-hvilke papirer skriver barnear under på,på sykehuset?

-har far rett til pappa perm,når foreldrene ikke bor sammen?

Blir veldig takknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kan ihvertfall prøve å svare deg på noe.

Hvis ikke begge foreldrene er enige om delt omsorg(bosted), så blir det ikke det. Retten kan heller ikke idømme delt omsorg, men det kan likevel bli at f.eks. barnefar får samvær som ligger opp mot 50%.

Papirene som man skriver under på på sykehuset er erkjennelse av farskap og utgangspunktet er at begge foreldrene har foreldreansvar. Men foreldreansvar har de fleste og dette må ikke blandes med omsorgsrett(bosted).

Har dere vært på familievernkontoret? Alle må jo til mekling når man går fra hverandre og for å prøve å bli enige om samværsavtale. Jeg vil personlig råde dere til å prøve å bli enige om en samværsordning, da min oppfattelse av rettspraksis er at det foreligger en slags "trend" i at barnefar får mye samvær eller hovedomsorgen. Dette er ikke for å skremme deg, for nesten alle klarer til slutt å komme frem til en avtale uten å trekke inn rettssystemet.

Skrevet

Det er ikke anbefalt 50/50 deling før barnet er 3 år. Det er heller ikke anbefalt overnatting med samværsforelder før barnet er ca 1 år. Og dette krever at samværsforelder stiller jevnlig(vanligvis ca 2 ganger i uken, da 1-2 timer hver gang) til samvær hjemme hos barnet, med mor tilstede, for så å la barnet være noen timer alene med far etterhvert. Opptrapping i barnets tempo, med andre ord. Dette i følge barneombudet.

Far skriver under på farskapet på sykehuset. Dette trenger ikke du å signere. Jeg er ikke sikker på hvordan det er nå, men før var det en rubrikk en krysset av i ang delt foreldreansvar på samme skjema. Og for at faren skal få delt foreldreansvar på denne måten, så må mor også signere. Ellers kan far få delt foredreansvar i retten, selv om mor ikke er enig.

Dersom dere ikke bor sammen ved fødselen, så får du foreldreansvaret og permisjon alene, helt automatisk. Alt dette kan du dele med barnefar om du vil, men du trenger ikke. Ang permisjon, så kan ikke barnefar kreve dette gjennom retten heller. En trenger heller ikke mekling på familiekontoret for å få diverse stønader når dere ikke har bodd sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...