Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Hvordan er deres erfaringen? positivt og negativt? har dere prøvd både med og uten? ønsker gjerne tilbakemeldinger om epidural.....
Zupermam Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 utelukkende positiv! Vil absolutt ha det denne gangen også . OVerhodet ikke vond å sette, kunne bevege meg fritt, kjente riene, men de var helt levelige. Vonde men ikke smertefulle. Helt fantastisk!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Det var helt fantastisk. Kan ikke huske stikket i det hele tatt, men at det ble helt enormt mye bedre, og at jeg tenkte "Fatter ikke at noen ikke vil ha dette". Men ungen var stjernetitter(ansiktet fremover), så det ble for sakte fremgang, og epiduralen ble skrudd av igjen. Tror det var barnets stilling som gjorde det, men epidural kan jo gi sakte fremgang det også. Se det an, du finner nok ut av det underveis. Men jeg ville ikke satset på storken/ABC e.l hvis du er førstegangs. På vanlig fødeavd kan du også føde med bare akkupunktur eller lystgass, eller massasje fra partner og ren vilje..
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Hadde ikke klart meg uten. Skulle egentlig føde uten smertelindring, men pga langvarig fødsel ++ ble jeg anbefalt epidural. Tror faktisk ikke jeg kunne gjennomført fødselen uten. (De stod klar for hastekeisersnitt). Men jeg mista følelsen i det ene benet, så jeg hadde egentlig små muligheter for å bevege meg etter jeg fikk den. Har bare født en gang så vet jo ikke hvordan det er uten da.
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Hadde aldri overlevd uten sist!
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 positivt! Hadde så rask åpningsfase at jeg bare hyperventilerte og jobbet mot kroppen. JM insisterte på epidural og jeg var usikker. Ville jo gjerne ha følelse i beina og kjenne hva som skjer med kroppen. De satte epidural og hadde gasnek svak dose som tok toppen av riene samen med lystgass. Veldig glad for det for det ble en fin fødsel! Det som jeg ikke var klar over var at selve stikke gjorde ikke vondt, men da fødselen var over kjente jeg det verket veldig der epiduralen satt og tryglet og ba om at de skulle fjerne den. Tok vel ca 2 timer etter fødsel før den ble fjernet. Jeg kan i dag 17 mnd etter fødsel fortsatt sette fingeren direkte på der epiduralen satt. Nå er det blåmerkevondt, men de første 4-5 mnd var det faktisk ganske ømt og verkende i ryggen pga epiduralen..... Men jeg tar gjerne epidural neste gang likevel:)
jejeje Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 For meg så var det himmelsk. Jeg trodde ikke jeg skulle klare å gjennomføre fødselen, var så utslitt. Når jeg fikk epidural så fikk jeg nye krefter og nytt mot.
*mamma t mathea - *fødeklar* Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 hadde ingen effekt. skal ikek ha det denne gangen. den virket i 10 min så gikk jeg på do. da forsvant effekten av den:( skrudde opp men ingen virkning, hadde bare j-**** vondt i ryggen etterpå de tok den ut.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 TAKK GUD FOR EPIDURAL!!!!!!!!!!!!
ajate *høygravid* Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 For meg var det ikke så positivt. Den ble ikke satt riktig og virket kun lammende på bena, men tok ikke smertene. Det var travelt på fødegangen og mange akutte ting så det var ikke tid til å rette den heller. Dvs de prøvde å skru opp for den uten at noe skjedde. Ble mye ståhei for ingenting. Vet ikke om jeg vil ha denne gangen, tror ikke det da jeg gjerne vil unngå å bli liggende slik som sist.
Maya_1 Skrevet 20. oktober 2008 #12 Skrevet 20. oktober 2008 Det jeg har hørt angående epidural er jo at man mister press-trangen, og fødselen tar lenger tid fordi man blir bedøvet der nede. Hvordan er deres erfaringer i hht dette?
Mrs. Bouquet Skrevet 20. oktober 2008 #13 Skrevet 20. oktober 2008 Negativt. Men kanskje fordi jeg ikke valgte det selv. Mistet ikke presstrangen og var langt fra bedøvet der nede, men tror det er fordi epriduralen ble stengt når vi var kommet så langt.. Fødselen hadde tatt veldig lang tid og jeg hadde riedrypp fra starten, så vet ikke om epiduralen gjorde at det tok enda lengre tid. Hadde i alle fall full guffe på riedryppet og det tok uforsvarlig lang tid, så den var bare minutter fra keiesersnitt.
ChaNu Skrevet 20. oktober 2008 #14 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg ville ha, men fikk ikke siden anestesilegen kom for sent. Fikk en mildere variant - spinal. Den var veldig god da den kom, men måtte få drypp for å bli satt igang igjen etterpå. ..men var helt klart nødvendig med en pause. De to jeg delte rom med etterpå hadde fått epidural, og begge endte med noen dagers ettervirkning-av-epidural-hodepine, og det var jeg glad for å slippe.
Nr3på vei, to tette:) Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 1fødsel, så takket jeg tilslutt ja, var helt utslitt og husker så vidt at en mann i grønt kom inn også gikk han ut igjen. Kjente overhode ingenting, men var ikke til stede i det hele tatt da:/ Hadde da tette og harde rier fra første sekund, men seint åpning, så de ba meg ca hundre ganger om jeg ikke ville ha epidural, da jeg begynte å bli så sliten, sa ja etter 5.5timer med helvete. Hadde egentlig ikke ok åpning, men jordmor løy på den siste cm til legen så jeg skulle få. Det hadde en nydelig effekt, jeg fikk slappe av i mellom riene, noe som var umulig føre, og jeg faktisk klarte åsamle meg litt i mellom, de satte på drypp for å få raskere åpning og pressetrangen kom da den. Hadde sterke pressrier og det var deilig å kunne endelig få lov å jobbe med riene.(ialt 2fødsel: gikk vannet men ikke noe skjedde på mange mange timer, bare svake rier. 18.00 satte det igang helt forjælige rier som gjorde at det føltes som bekkenet bel knust. Fikk raskt åpning og fikk epidural etter 1/2time,da hadde jeg 7-8cm alt. Da kjente jeg stikket, men var jo absolutt verdt det. men etter et kvarter med virkning så kutta det ut virke og dte ble like vondt igjen og ingen av dem skjønte noenting. Satte opp, me ble ikke bedre. Var en forfedlig opplevelse hele fødselen selv om det over på under 2timer, Rakk nok ikke dovne så mye nedentil da det gikk så mye fortere og var jo da frustrerende at epiduarel ikke virka. Nå venter jeg 3 fødsel, og må jeg føde nå, noe jeg ikke vet enda så skal jeg nå ha epidural. Hadde hodepine etter andre gangen, men det mente de ikke var av epiduralen da den epiduralhodepinen ofte vedvarer i mange dager til uker. Så anbefales ut i fra mine erfainger.
Grillet kylling Skrevet 20. oktober 2008 #16 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har kun positiv opplevelse med epidural. Mistet ikke trangen til å presse,men slappet mye bedre av. Mye av smertene forsvant. Skal bruke det neste gang også
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #17 Skrevet 20. oktober 2008 Har bare positiv og si om den:) Hadde så vondt at jeg hadde lyst og hoppe ut av vinduet sist gang, og når endelig jeg fikk ep. så var det som å komme til himmelen...kunne sitte rolig og slappe av og prate helt normalt med samboern min:) Skal definitivt ha ep denne gangen og hvis det passer seg.
halloween-termin :) Skrevet 20. oktober 2008 #18 Skrevet 20. oktober 2008 Syntes det var helt fantastisk - mistet ikke pressetrang, men fikk en deilig "pause" i en lang fødsel. Var fortsatt helt "med". Mye bedre enn lystgass som gjør det sløv og forvirret - ikke noen ettervirkninger. Håper, håper at jeg kan ha det denne gangen også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå