Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Grunnen til at jeg spør er at en bekjent påstod det overfor meg idag. Utgangspunktet var at jeg hadde kledd lillelurv i en Adidasdress (trodde det var et hvermannsenmerke jeg da men...), men i følge vedkommende hadde jeg visst flere vaner som tilsammen gjorde meg snobbete. Greit, jeg innrømmer at jeg kan være sær på f.eks hva jeg drikker, foretrekker annen vin nå enn den jeg drakk for å bli full i russetiden for å si det sånn. Men tidligere (inntil relativt nylig) kjøpte jeg stort sett klær fra billigkjedene og jeg går alltid veldig uformelt og ledig kledd. Nå jhar jeg bestemt meg for å kjøpe kvalitet fremfor kvantitet når det gjelder klær, for mye av de billige impulskjøpene ble hengende ubrukt i skapet og det blir i lengden dyrere enn å kjøpe et virkelig kvalitetsplagg (som selvsagt koster litt mer). For å summere, klarte ikke helt å bli klok på hva som egentlig gjorde meg til en snobb Hvordan definerer dere en snobb??
moota m storebror&lillebror Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 En snobb er vel en som bare går i merkeklær, bare vil ha de dyreste tingene. Jeg vet ikke sikkert hva det vil si i voksen alder med tanke på bil, kjøkken, tepper ol. Men når vi gikk på ungdomsskolen var en snobb en som bare gikk i merkeklær, dyre merkeklær.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg ville ikke pr def, å si at du er en snobb i det hele tatt!! Hvor mange barn idag har ikke adidas dress? For å ikke snakke om Reima dress eller andre dyre merke klær.. Jeg kjøper også klær til meg selv nå som koster litt mer enn det jeg gjorde i en periode, og de varer også det lenger og holder seg bedre i kvalitet. Men går også på billig kjeder og handler der.. Barna mine har klær fra alle slags mulige butikker og kjeder. Men særlig når jeg skal ha fin klær så merker jeg at en kanskje må gi litt ekstra for å få de fine og sitte pent på kroppen. Har aldri ansett meg selv som noen snobb fordi om jeg har mange Reima dresser her, det er jo noe alle (nesten) har.. Hvorfor venninna de kalte deg for snobb vet jeg ikke, men hørtes ut som hun velger og ikke prioriere pengene sine på samme måte, og dermed er det lettere å angripe andre enn å forsvare seg selv??
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Pratet med vedkommende igjen idag og spurte litt forsiktig hva hun egentlig hadde ment. Kom frem etterhvert at det var mye mer enn bare klær hun hadde tenkt på...jeg har vissnok en snobbete "attityd" (hva nå pokker det måtte bety). Og ifølge henne så tror vi visst vi er mye bedre enn alle andre, og jeg siterer "fordi vi måtte jo kjøpe ny bil selv om renta gikk opp og greier". Da ga jeg litt opp for det bilkjøpet kom av nødvendighet og ikke som en luksus og jeg hadde ikke noe med det å gjøre, var helt og holdent samboen's bord. Så da får jeg heller være en snobb i hennes øyne da, sukk...
blond Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Kanskje du er litt snobbete eller kanskje ikke. Vansekelig å si. Kan ha mer med henne å gjøre eller miljøet der dere bor, at du skiller deg ut på et vis. For noen oppfattes det som positivt mens andre reagerer negativt på det.
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Ikke for å lage noe bråk nå alså, men kanskje hun er litt misunnelig!? Vi har ikke så god råd akkurat nå pga ulike ting, og langt inni meg så synes jeg det er litt dumt at vi ikke har råd til en del av det som mine venninner har råd til. Slik som ny bil, masse nye klær, legge nytt gulv, kjøpe ny sofa og sånn. Eller som bestevenninna mi og samboen som har godt over 1 mill i året og nesten ikke lån. Det er de vell unt, men jeg hadde ikke syns det var dumt om jeg også hadde så masse penger.
metaMORfose Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes en snobb er en som tydelig viser at han/hun er litt bedre enn andre fordi hun/han bor et spesielt sted, kjører en spesiell bil, skryter av bankkontoen i mangel av annet å snakke om, kjøper merkeklær for merkenes skyld, ikke for plagget/passformen/kvaliteten. Jeg synes snobberi er mest av alt "a state of mind". Man trenger ikke å være rik for å være snobb heller!!!!!
metaMORfose Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Nå leste jeg tråden i ettertid, leste bare hovedinnlegget først. Når det gjelder HI her, så tenker jeg bare at hvem bryr seg om hva EN person sier til deg? Kanskje kan du tenke igjennom hvordan du fremstår, men antakelig er dette ren misunnelse. Vi pusser opp midt i finanskrisen, vi!! SNOBBERI!!!!! ))))) Og vi har Bergansjakker som jeg tidligere har "skrytt" av.. Men hvis du snublet borti meg, så tror jeg ikke du ville oppfattet meg som snobb. Det handler ikke om hva man har - men heller hvordan man behandler det man har, og hvem man tror/vet at man er.
Regnbuens barn™ . Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg betegner en snobb utifra hvordan vedkommende respekterer andre medmennesker og deres ulikheter. Å tro at en selv er et bedre menneske eller mere verdt enn andre mennesker pga materialisme er snobbete. Folk bør respektere hverandres valg i livet, enten det gjelder Gucci klær eller Lindex, dyr vs billig bil. osv. Jeg har en "venninne" som er så materialstisk opphengt, nemlig ved at hun måler hva andre har, kjøper eller eier. Slitsomt- slikt tolker jeg som at hun har dårlig selvtillit og sjalusi inne i bildet siden hun henger seg opp i hva andre gjør. Hev deg over det ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå