Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg er gravid for andre gang, og må si at jeg opplever dette svangerskapet som annerledes enn med førstemann. Det var vel egentlig som forventet - jeg hadde et drømmesvangerskap med førstemann, hvor jeg jobbet fullt fram til permisjon, og hadde tid til å stryke og kjenne på gravidmagen. Nå har jeg en to-åring i hus, jeg jobber fortsatt fullt, og merker at jeg er sliten og trøtt og uopplagt hele tida, og jeg må passe på at toåringen ikke tar et skikkelig beinspark i magen. Jeg trenger mer avlastning med barnepass, og kun det aller nødvendigste av husarbeidet blir gjort. Og jeg har liksom ikke tid til å kjenne etter på magen, kjenne etter liv - det gjør jeg stort sett i farta. Jeg vet vel at jeg er i ca uke 20, men det er vel det. Husker jeg leste om utviklingen i magen, men er ikke tid til det i dette svangerskapet? Er det flere som opplever det slik med andremann? Dette hørtes egentlig ut som mer syting enn det var ment til , jeg er tross alt veldig glad for å være gravid!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 He, he velkommen etter! Hadde det på samme måten selv. Andremann kom to år etter første og svangerskapstiden gav ikke så mye tid til kos og egenpleie som førstegang.. Nå går jeg med tredje (og siste)mann og er mer bevisst på at jeg MÅ ta meg tid til å kjenne etter og nyte tiden. Har nå en på fem og en på tre, så de er større og klarer seg mer selv. Det har mye å si. Vet ikke om det var så mye trøst, men du er ihvertfall ikke alene.. :-)
Ups...4 blir til 5 i sommer... Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Hei... DITTO sier bare jeg... Her er det overhodet ikke stas.. er i uke 26 nå og går bare å venter på at dette skal være over.. Gleder meg vilt til snuppa er ute, men det å gå gravid har ikke vært noe annet enn tungt, slitsomt og rett og slett J....... til tider!!! Har en 5 åring fra før og når jeg gikk med henner var alt helt supert..vet ikke om jeg forventet noe av det samme nå, men dette svangerskapet har ikke vært trivelig nei!!! Så som anonym sier...du er overhodet ikke alene!! :)
VinterSol+2 Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 det blir jo sånn! får ca 22 mnd mellom mine, og klart det er mindre tid denne gangen. samtidig merker jeg, til tross for at jeg er kvalmere, mer sliten, har mer vondt, får mindre søvn... at jeg har en merkelig trygghet nå som jeg ikke hadde sist. det er noe mindre ensomt denne gangen, lissom, for en har ikke tid til å synke inn i seg selv og sin egen verden på samme måte.. og så føler jeg at folk, de aller fleste, iallefall, er mer positive nå. hehe. jeg har jo bevist at jeg greier dette, lissom. ikke sånn "hæ?? skal dere ha unge? dere som er så unge?!! var det planlagt eller?!" denne gangen har vi faktisk ikke fått spørsmål om det var planlagt en eneste gang. og det er veldig deilig!
Krissy78 Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, det er jammen annerledes å være gravid med nr 2. Vi har en datter som blir 2 år rett før hun bli storesøster så jeg føler heller ikke at jeg har så mye tid til å være gravid denne gangen. Men som VinterSol så har jeg også en helt annen trygghet denne gang. Forrige gang var jeg bare SÅÅÅÅ gravid og alt omhandlet meg og den voksende magen. Stakkar sambo som måtte ta hensyn til alt... Nå er det en annen som er sjef og det er ikke mulig å ligge strekk ut på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb. Noen ganger bare må jeg hvile litt, men jeg har selvfølgelig mye mer lyst å kose og leke... Det er ikke mange timer vi har mellom barnehagen og leggetid :-( Jeg gleder meg veldig til å bli tobarnsmamma, og jo større magen blir jo mer spent blir jeg på å treffe det lille nurket. Gleder meg til hun skal bli kjent med oss... :-) Skulle ønske tiden gikk litt fortere, men hun har bare med å holde seg der inne til det er tid for å komme ut :-)
tussemor5 Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Må bare skrive under på dette ja gitt;) i motsetning til ett par overnevnt innlegg har jeg ikke den samme tryggheten som forrige svangerskap. Føler meg nesten mere som førstegangsfødende denne gangen enn forrige gang, men det har nok med tiden til å forberede seg og at det ikke er så mange som går gravid samtidig med meg denne gangen. Jeg er nok ganske heldig stillt da jeg for det meste går hjemme og har mulighet til å ta meg tid til magen når guttungen sover. Jobber kun i helgene og da slipper vi boreløpig barnehage, selv om at vi skal søke ved neste anledning. Lykke til med de siste månedene av svangerskapet damer og ikke minst lykke til med fødsel!!!!!!!!!!!
Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09* Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg opplever at jeg er mye mer avslappet denne gang. Veldig trygg på at dette skal gå bra Skal også ha planlagt keisersnitt denne gang fordi ting gikk så til helvette sist (for å si det på godt norsk) - så har begynt å se frem til det også Storebror blir 2 år i desember og opptar ganske mye av tiden etter han har vært i barnehagen, også syns jeg det er deilig å slippe å tenke på alt en skal kjøpe denne gang har jo alt fra før og trenger bare småting Nå er jeg såpass heldig (uheldig) at jeg også går hjemme. Er sykemeldt av ikke svangerskaplige grunner hadde vært sykemeldt om jeg ikke var gravid også, og jeg syns det er helt nydelig å ha tid for megselv hjemme hver dag til å gjøre husarbeid og alt som hører med
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Ganske annerledes denne gangen ja! Første gangen var nok mer stas, man var i bedre form og hadde bare seg selv å tenke på. Vi har ei på 2 år som krever sitt, selv om hun er i barnehage. Jeg har denne gangen vært litt uheldig og hatt mye kvalme i begynnelsen, siden en del komplikasjoner (med innleggelse) så har vært 100% sykemeldt hele tiden frem til nå (er nå i uke 23 - tror jeg... forrige gang kunne jeg uker og dager). Likevel har jeg ikke overskudd til noenting.... Første gang jeg var gravid trente jeg masse, jobbet fullt hele svangerskapet og hadde masse energi. Registrerer så vidt at det er liv i magen, uff får litt dårlig samvittighet på denne forskjellsbehandlingen men sånn er det bare.
corleone Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Det er mer gjevt med nr en enn to, ja. Dessuten er det som oftest mye mer travelt ved senere svangerskap, så en har ikke så god tid til å kjenne etter ting og tang som første gangen. En pluss er det med det også, tiden går ganske mye fortere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå