Gå til innhold

Ang. utstyr... Hva MÅ man ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt grønn når det gjelder dette her. Har passert uke 23, og føler kanskje det er på tide å begynne å tenke litt på utstyr - hva man trenger. Men problemet er penger. Vi har INGEN sparepenger, og INGENTING til overs når alle regninger er betalt. Har heldigvis fått en del basisklær fra ei venninne i dag, og mer kommer det, så jeg bekymrer meg ikke for klær. Men det er alt det andre.

For det første har vi ikke rom til snuppa som kommer i februar. Eller....vi har jo rom, men det trenger å pusses opp. Hva annet er det vi MÅ ha? Og jeg kan ingenting om merker eller typer eller noe som helst, så hvis noen begynner å nevne dette, så sier det meg ingenting. Dette er mitt første barn, og jeg føler meg helt grønn.

Hva med vogn? Og bilsete? Og seng? Og hva annet trenger vi? Stellebord?

Kan noen hjelpe meg? Jeg føler panikken sniker seg innpå. Og det er mest pga pengene. Vet jo at vi sikkert kommer til å få en del i gave fra besteforeldre og sånn, men vi kan ikke belage oss på det heller.

Men har dere noen råd til BILLIGE ting, som likevel er bra? Har kikket litt på finn.no, men når det gjelder vogn, så har jeg jo ikke peiling. Det beste hadde vært noe slags kombi-greier som man kan bruke lenge.

Og hva med bilsete? Ungen vokser jo ut av det, men vi har ikke penger til å kjøpe nytt hele tiden. Hvordan gjør man det det?

HJELP MEG!

Hilsen fortvilet førstegangs

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, det er en jungel der ute! =)

Seng trenger du, men det trenger ikke å være noe dyre greier. Ungen MÅ ikke ha en svane madrass, madrass og seng fra jysk og ikea funker like fint som de dyrere fra bohus og møbelringen.

Vogn kan du finne kjempebillig på finn.no. Mitt tips; gå innom en barnevognbutikk og prøv ut de forskjellige. Trill rundt på de, prøv å vugg på dem og svinge litt rundt osv. Gode merker er emmaljunga (dyrt), Simo, Brio og Basson. (Min erfaring) Dette er vogner som har vært lenge på det norske markedet og sånn sett er velkjente. En kombivogn er bra. Da har du plass til voksipose inni bagdelen de første månedene, og om sommeren har du ikke bruk for voksiposen likevel. Til høsten er snuppa så stor at hun godt ligger i sportsdelen.

Stellebord er kjekt å ha. Dette finner du også billig på IKEA, og kanskje også på jysk. Ellers kan du finne dette også på finn.no. En god løsning er å ha stellematte på badet, og en egen badebalje "ved siden av". For mitt vedkommende har mesteparten av skiftinga foregått på sofaen med bare et håndkle under babyen. Kun bæsjerumper som blir tatt på badet her i huset. (Og da under springen!)

Stellekommode anbefaler jeg ikke. Det blir jo endel søl når babyen skal bade, og det er ikke noe moro med våte klær i skuffene osv. Dessuten er badbalja veldig liten i disse stellekommodene, så babyen vokser FORT ut av den (snakk om 3-4 mndr!).

Hør med forsikringsselskapet ditt ang bilstol. Jeg vet at noen selskap leier ut bilseter, og mener å ha hørt at det koster ca 500 kr i året. Setet blir byttet ut ettersom barnet ditt vokser.

Lykke til med valg og innkjøp av utstyr. Det er neimen ikke lett å finne frem i jungelen av baby-utstyr. Det er så mye vi blir forespeilet at vi MÅ ha, men som regel klarer man seg fint uten. Feks så er det ingen nødvendighet med vippestol som synger, vugger, vibrerer og har rennende vann og blinkende lys... (JA, det finnes faktisk!)

Jeg tror du kommer langt med disse basis-tingene, og så får du heller kjøpe inn etterhvert. =)

Skrevet

hei du!

min erfaring er at det er svært lite du MÅ ha!

har du bil, MÅ du ha bilsete. Men babysetene har folk så kort tid, at du kan få et flott sete brukt til under 500kr.

Etter det ville jeg lagt penger i et kvalitetssete som du kan bruke til ungen er tre-fire. feks britax two-way elite. Det kan brukes bakovervendt til ungen er 25 kg, dvs ganske gammel!

hva for stellemuligheter har du på badet? Har du PLASS til stellebord? noen mennesker foretrekker å legge et håndkle på gulvet, sånn at ikke ungen kan trille ned! Det er også en fordel om barnet liker seg på gulvet på badet, -for da kan det ligge der mens du dusjer!

I begynnelsen badet vi vesla vår i en tilitersbøtte med vann vi! Det holdt de første par mnd, faktisk, og ofte hadde vi henne rett og slett med i dusjen.

Ang seng, må du tenke litt hvilke behov du har, hva du tenker rundt soving osv. Vi har sprinkelseng, men jeg må innrømme at vår seng er mer brukt;-) Jeg har ei jente som sover veldig godt om hun får ligge oppe ved hodene til mamma og pappa, og barn som sover godt=foreldre som sover godt :-D

men vi kjøpte sprinkelseng i sverige, som vi fjernet den ene siden på og satte inntil vår. veldig kjekt mtp nattamming osv.

Hun er 16mnd nå, sover i samme senga. når hun blir større, fjerner vi den ene siden på senga, så blir det som en vanlig seng med tre høye kanter, bare. det er vel senga vi har lagt mest penger i.

Bor du nær grensa, er det MASSE penger å spare på å reise til sverige! Hvis ikke, kjøp brukt, IKEA el. det de anbefaler er at madrassen skal være ny. og iallefall ikke for myk

Men i starten trenger du kanskje ikke seng? du kan enkelt sy en hengekøye selv, feks, eller kanskje du har en babykurv eller vogge du vil bruke?

Vogn kjøpte vi brukt, vi kjøpte en emmaljunga med både dypvogn og sportsdel. Til nestemann nå kommer vi til å bruke en mykbag i sportsdelen. på den måten kan jeg enkelt skifte på hvilket barn som bruker vogna når vi er ute på tur.

-Vi brukte ikke vogn overhodet fra vesla var 5mnd til hun var 8mnd vi da. kjente ikke behovet, dessuten bodde vi kronglete til, så vogna bare var drass.

-Men et godt bæretøy har vært et must for oss!

-det billigste er å sy selv. eller kjøpe brukt. men hold deg for all del unna babybjørn, jeg får iallefall forferdelig vondt i skuldrene av den! (dessuten anbefaler de jo bare at en bærer max 15 min av gangen, det holder jo knapt til et butikkbesøk..)

personlig ville jeg sagt at det du MÅ ha, er:

-stelleplass nær vann (men du trenger ikke nødvendigvis stellebord)

-bilstol

-bæretøy

-evnt vogn. men det er ofte lettere å handle vogn når du har babyen ute og kan prøve! Men kjøp for all del vogn brukt. nye koster grisemye, og det er såå mye snasent å få kjøpt brukt!

-masse kluter og myke håndklær!

det kan også være godt å ha en flaske eller to liggende, og evnt en brystpumpe. Skal du ikke amme, må du jo ha melkepulver og flasker og sånt klart

mer trenger du faktisk ikke. du kan ta det litt etterhvert!

Skrevet

hehe. også soveplass, den glemte jeg i farta.

soveplass er viktig, samme hva for løsning du velger!

Skrevet

Jeg er helt enig i hva de andre damene skriver her!

Det er egentlig svært lite vi trenger. Som en god regel så bør du holde deg langt unna babybutikkene. Der er alt mye dyrere og så ender du opp med å kjøpe med deg mye mer enn det du trenger.

Klær får du ofte masse av i gave. Bra å ha noen basisplagg (som du ofte ikke får i gave) som f. eks lue, sokker og votter. Du får baby i februar og da trenger du strengt tatt ikke så mye ytterklær. Det holder med en dress. Barnet ligger ofte nede i vogna i en pose og da trenger du ikke så mye mer enn inneklær, ekstra genser, lue og votter. Du bør ha noen bodyer, bukser og 2 tepper (fra f.eks Hansen-Dysvik).

Vogn: som de andre sier. Kjøp brukt eller lån av venner.

Vippestol ikke nødvendig.

Stellebord er heller ikke nødvendig. Har du vaskemaskinen inne på badet? Legg på et håndkle så har du et perfekt stellebord. Eller gjør som de andre skriver her med å stelle på gulvet eller på et helt vanlig bord. Så snart det heter stellebord så blir det 3 ganger så dyrt.

Badebalje trenger du først etter noen mnd. I begynnelsen kan hun dusje med deg eller bade i vasken. Badebalje er rimlig på IKEA.

Seng: heller ikke nødvendig. Du kan bruke baggen på vognen som seng de første 6 mnd.

Voksipose: DYRT. Kjøp heller andre merker. Det finnes soveposer i små størrelser som er en brøkdel av prisen. Kanskje noen i familien din har en gammel skinnpose eller lammeskinn. Da trenger du ingen fancy pose.

Du trenger en dyne og pute med 2 trekk.

En brystpumpe og ett par flasker.

Du trenger heller ikke å kjøpe inn eget babyhåndkle eller kluter. Bare bruk de du har til deg selv. Bruk f. eks håndhåndkle som er perfekt i størrelsen. Får du en gulper så er det greit med ett par "kladder" til å ha på skulderen.

Ang. barnerommet så er det ingenting barnet lider under. De forstår uannsett ikke så mye de første årene. De sover like godt i et rotete og "gammelt" rom som i et nyoppusset rom. Barnet blir ganske gammelt før du lar det være alene på rommet for å leke. Vent heller med det dersom du ikke har penger til det nå.

Leke/gulvteppe: trenger du ikke. Bruk et helt vanlig teppe på gulvet. Leker får du masse av i gave. Kjøp bare en bitering og 2-3 smokker.

Det som virkelig sluker penger er bleier. Tenkt litt på om du ikke skal bruke tøybleier istede. Det koster jo litt med strøm til vaskemaskinen men er nok allikevel billigere enn engangsbleier. Ikke fall for fristelsen med engangsservietter. Det er veldig dyrt i forhold til toalettpapir og klut med vann.

Til deg: ammeBH og evnt innlegg. Der kan du også bruke helt vanlig småkluter eller sy deg noen småkladder.

Jeg føler virkelig med deg. Man blir helt "lost" i denne verden med "hva som er best for barnet" og fancy merker. Sannheten er at alt jenta di trenger er masse kjærlighet, mat og rene bleier. Resten bryr hun seg ikke om og da kan alle andre velmente råd om "kjemikaliefrie ulltepper og kvalitetsklær" bare falle.

Lykke til!

Skrevet

Enig med de over her, det er ikke mye man MÅ ha nei! Selv var jeg også helt i villrede da jeg skulle handle inn, og med nesten tom lommebok var det ikke råd til dyre ting gitt...

Selv kjøpte jeg brukt til første snuppa. Fant flott sprinkelseng til snuppa til 400,-, bilsete kjøpte jeg brukt av noen jeg kjenner og stelling har hele tiden foregått på gulvet.

Mange vil jo ha alt nytt og flott og da kan det komme opp i tusenvis av kroner med utstyr, men om du går får brukt kan man få veldig mye bra og billig altså!

Skrevet

Skåret ned som mulig er dette det jeg vil si du MÅ ha:

- Noe å stelle babyen på. Tykt, gammelt mykt håndkle funker om du ikke har noe annet.

- bilstol (fra 0kg) om du bruker bil. Kjøp gjerne brukt, men den bør ikke være for gammel pga materialtretthet.

- Som en start: 2 sett klær i str 56, eventuelt 50 om du/eventuelle søsken ble født små - spør mamman din. (Kanskje er til og med 62 mer passende om dere var store). Inneklær i bomull får man fort hauger av fra familie og kjente. Sparetips: Om du ser det kommer veldig mye i små størrelser, så ikke ta av merkelappene, men bytt det som blir til overs i større størrelser. Ullklær er mye kjekkere å få når du skal føde om vinteren, så om de spør kan dere jo ønske dere det i stedet for de evindelige bomullsklærne fra H&M..

- Tynn lue i ull + ullsokker

- Ytterdress. Se etter brukt utgave på finn, eventuelt ta noe på H&M. de er ikke så dyre.

- Vogn brukt fra finn.no, har den bag kan denne oftest brukes som seng inne også det første halve året. (Dvs hvis det ikke er en liten softbag, da vokser de fortere ut av den) de harde gamle fra Brio og Simo funker fint som seng lenge.

(Sprinkelseng må du vel ha etter hvert, kjøp brukt, og mal den eventuelt opp om nødvendig, med vannbasert maling.)

- Liten dyne + sengetrekk. Pute trenger du ikke det første året omtrent.

- En del myke kluter. Gaskluter fås billig på bl.a Sparkjøp sine nettsider. Flanellsklutene funker godt som bl.a. gulpekluter. Kan eventuelt klippe opp et gammelt flanellslaken om du har.

- Bleier i nyfødtstørrelse. Sørg for å bestille alle de gratispakkene folk nevner, så får du en del der du kan teste så du ser hva dere liker.

( http://www.barnimagen.com/forum/thread/138446920 )

Ellers er det jo jul snart, så dere kan jo be om tilskudd til vogn og barnestol i julegaver?

Skrevet

hvis du SKAL ha vogn, kan jo bebisen ligge i baggen på vogna om natta da, om dere trenger å vente noen mnd med å kjøpe inn enkelte ting! kan kjøpe seng senere..

Skrevet

jeg venter vinterbaby i februar også:) Vi driver å kjøper litt i rykk og napp så det ikke skal bli dyrt. Lettere å fordele utgiftene over fler måneder.

Her er noe av det vi har kjøpt inn.

* stellebord m/balje under -gav 50 kr på finn. Mange som gir bort også eller selger billig. Finn et som er i god stand. det gjorde vi.

* Seng - Mamma hadde lagret min gamle seng på loftet. Litt maling, ny himmel, innerkant og madrass så var den god som ny. NB: Du kan fint få tak i en brukt seng, men det anbefales å kjøpe ny madrass.

Slik ser den ut nå :)

http://no.girlsgofast.com/images/Elin/Barnesengen.jpg

* Barnevogn. Kjøpt en jeg alltid hadde lyst på. retrotype som jeg fant på Finn.no til 1200 kr. Det er en bagvogn så vi må kjøpe en til om et år. kombivogn eller duo skal være sånn som vokser med barnet.

*Klær. Sett deg ned å del opp str i md feks str 62 = mars/mai. Du kan finne mye på salget i januar også til mini på halv pris. Mange arver av venner, familie, vennersvenner. Vi har fått endel allerede å vet at det kommer mer til jul .Svigermor driver å strikker hentedress allerede nå :) På finn finner du også klespakker å kjøpe til en billig penge samt noe gis bort. Se hvilke str du "mangler" ting i å ønsk deg heller det :)

* Bilsete. Vi kjøpte brukt til 500 kr for maxi cosi sete 0-13 kg. Skal ønske oss basen av de stolte besteforeldrene. Vet at det finnes seter som "holder lenger" med tanke på kg. Finn ut hvilke å let de opp brukt istede :) HUSK det er alltdi lov til å prute litt også :)

*Dyne, pute og sengetøy.

(Kid har 40% avslag om dagen hvis du har med en venn. prinsess har 50% på barnedyner i dun nå også)

*Gratispakkene :) Jeg venter med å kjøpe inn småting som bleier, våtservietter etc til jeg har oversikt over hva vi kan få først:)

Skrevet

heihei!

til venstre på siden her kan dere se "utstyrsguiden", synes denne lista de har der er utrolig grei ;o)

Sommer

6-8 stk. langermede bodyer

6-8 stk. kortermede bodyer

3-4 stk. Sparkebukser/sparkedresser

1-2 stk. pysj

1-2 stk. jakker

1-2 stk. luer

1-2 stk. helseteppe

Vinter

2-3 stk.bodyer i ull

2-3 stk.strømpebukser i ull

1-2 stk. bukse og jakke i ull

Kjøredress i vindtett stoff

Ullsokker

Ullvotter

1-2 stk.ull luer

Vindtett lue

Stelleutstyr

Bleier

Bleiebøtte, samt poser

Vaskekluter

Badehåndklær

Frottéhåndklær

Badetermometer

Neglesaks (beregnet på barn)

Febertermometer

Uparfymerte såper

Badebalje

Våtsaviett

Sink salve

Badeolje

6 gulpekluter

6-8 små siklesmekker

Stelleunderlag

stellebord

Soving

Soveplass (sprinkelseng, kurv eller vugge)

Madrass med avtagbart trekk

Tisselaken av plastfrotté

Laken

Dynetrekk (evt. putetrekk)

Dyne (dun eller fiber)

Sengekant (evt. sengehimmel)

Musikkmobile (uro)

På tur

Barnevogn

Insektsnett

Regntrekk

Stelleveske

Parasoll

Vognpose

Dyne, laken og dynetrekk

Handlenett

Bæresele

Reiseseng

Bilsikring (sikkerhetsnett, boxette eller bilstol)

Bæresele, bæremeis

Reisetrille

Til mamma

Ammegenser, t-shirt, kjole

Amme BH

Ammeinnlegg i ull og bomull

Støttebelte/støttetruser

Velværeprodukter (kremer, oljer og kjølende fotgelé)

Brystpumpe

Ammestol

Ammepute

Ammemadrass

Annet

Tåteflasker

Sterilisator

Smokker

Vippestol

Lekegrind

Babycall

Lammeskinn

Bitering

Skrevet

det er lister som det her som gjør folk med litt lite penger svette!!!! Man trenger ikke halvparten av det her!!!! det er snakk om å bruke sunn fornuft!!! ikea har baby ting til en tredjedel av prisen sammenlignet med barnashus osv... prøv å kjøp litt hver mnd, og ønsk dere til jul.. evnt gavekort på ikea. snakk m venner m barn osv de har ofte ting de gir bort eller selger veldig billig.. det trenger ikke å være sååå dyrt å få barn.

Skrevet

Jeg er helt sikker på at jeg ikke trenger alt det her. Hoppet over klær for jeg regner med at lillegull får nok som første barnebarn og oldebarn på begges side :)

Det jeg har funnet ut at jeg trenger er:

Til mamma - 7 ting strøket fra listen!

Amme BH

Ammeinnlegg i ull og bomull

(Velværeprodukter (kremer, oljer og kjølende fotgelé) har man vel fra før av!)

Soving - 1 ting strøket

Man MÅ ikke ha musikkuro. Resten er logisk :)

Annet - 6 ting strøket

Tåteflasker

bitering

På tur - 8 ting strøket (sengetøy og dyne har man jo fra før også da)

Barnevogn

Insektsnett

Regntrekk

Stelleveske

Bilsikring (sikkerhetsnett, boxette eller bilstol)

Stelleutstyr - tok vekk 4 ting.

Bleier

Vaskekluter

Frottéhåndklær

Badetermometer

Neglesaks (beregnet på barn)

Febertermometer

Uparfymerte såper

Badebalje/stellebord med balje

Våtsaviett

Sink salve

Badeolje

6 gulpekluter

6-8 små siklesmekker

Skrevet

Oi,oi,oi for noen lister du har fått her på slutten. Jeg venter nr 3, har gjort meg noen erfaringer før. Det er mye man tror er et MUST første gangen og så ender man opp med å kjøpe haugevis med ting man ikke bruker stort, eller fint kunne klart seg uten. Slik sett høres du ut til å være av det fornuftige slaget!

Det jeg har erfart at jeg har trengt er

-bilstol

-vogn

-stelleplass

-babyteppe, noen håndklær, vaskekluer, gulpekluter- samt noen klær.

-pose til vognen om vinteren

-en plass å sove, egen dyne, to sengeskift

-bleier, sinksalve

-har brukt vippestol for å ha et sted å legge fra meg babyen når jeg dusjer f.eks, men det er ikke noe must.

babyene våre har i starten ligget delvis i vognbagen, og i senga hos oss. Sprinkelsenga likte de ikke å ligge i før de ble 3-4 mnd, og ble ikke brukt i starten.Vi kjøpte simokombi til førstmann, det har vært ei solid vogn som skal brukes også til nr tre. Kan derfor anbefale denne vogna, som selges til en rimelig penge på finn.no.De kan like gjerne bade i vasken i starten, som i egen badebalje. Og når de blir litt større kan de være med i dusjen. Det er derfor ikke noe must med stellebord. Klær kan kan man lett få alt for mye av, og de vokse så fort, at det kan lønne seg å kjøpe litt stort og brette opp på ermene i starten. Jeg anbefaler ullodyer og strømpebukser. Det tørker fort og du trenger derfor ikke så mange skift (ull har jo i tillegg mange gode egenskaper) Tom og trine hos sparkjøp har rimelige , gode ullbodyer. Str 60 tilsvarer nyfødt. Du trenger kanskje 4 bodyer, strømpebukser eller sparkebukser, noen pysjer, lue, votter, en tykkere ulldress (gjerne hjemmestrikket) til å ha utenpå. styr unna olabukser, gensere med hetter, voksenplagg i miniatyr er sjelden gode babyklær!Utedress trenger du ikke til så små, de er jo uansett i vogna. I bilstolen bruker du bare et ekstra teppe eller dyne utenpå ulldressen til bilen er varm.

Styr også unna bleiebøtter, ammpute, ammemadrass, sterilisator og hva det nå finnes av alt annet unødvendig utstyr. Vent og se om du får behov for det..!Du trenger heller ikke stort mer enn sinksalve av stelleprodukter,evt litt olje til å ha i badevannet.Termometer og neglsaks er også kjekt å ha.

Og husk:Mye kan kjøpes brukt til en rimelig penge f.eks på finn.no, både av klær og utstyr.

Lykke til! Og gled deg til babyen kommer:-) den kjenner ikke til jungelen med utstyr der ute, og krever bare å være mett, tørr, varm og trygg.

Skrevet

Til deg selv trenger du en god ammeBH, 2 par ammeinnlegg i ull. Egne ammeklær trenger du ikke!Og lactulose til etter fødselen, fordi det er forferdelig vondt og ubehagelig med treg mage i kombinasjon med at du nylig har født.

Skrevet

Kjære Nene, ikke fortvil! Det her skal gå bra :) det viktigste du trenger er tid og kjærlighet til barnet. Hør bare litt av det jeg har erfart og diskutert...

Jeg venter på min første, men mannen har fire fra før. Vi var syv unger hjemme, og jeg har allerede 12 tanteunger - en søster venter på nr syv, og andre søsteren og en bror har begge tre stk!. Utstyr i forbindelse med barna har egentlig aldri vært noe stort tema! Klart man må ha visse ting for å kunne stelle barnet, men det er ingen behov for å hoppe i det her kjøpekarusellet som foregår.

Som allerede kommet frem her, du trenger noen gode klær til babyen, gjerne slike som kan vaskes mange ganger. Masse kan du sikkert sy selv, kjøpe eller få brukt? Bleier ville jeg også anbefale å sy selv, holder på med det nå - kjempeartig. Som sagt, stelleplass kan du ordne enkelt - de fleste har vel et bord eller vaskemaskin på badet, som kan brukes til det formålet. Eller så som lillesøsteren (med en erfaren stemme) nevnte i går..."ja ja, men den første er man så forsiktig, så kan det være greit å ha en plass til det ja, men jeg er allerede så vant, at det foregår lett hvor som helst"...var litt morsomt!!!:) Sengen el. soveplassen er ingen problem - bruk vognbagen, kjøp brukt, bruk internett eller Fretex eller liknende. Frem med malekosten, og se hvor fint det ble..og småen sover like godt som i de dyreste fra barnebutikkene!

Kan være lurt å alliere seg med noen med barn fra før, så kan man låne eller resirkulere utstyr og klær for eksempel.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...