Gutt08<3spire13* Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Nå er det 18 timer siden jeg ringte sykehuset med smerter i magen og ryggen. Var inne, tok ctg, ble sendt hjem fordi de ikke var sterke nok. Dro opp igjen etter en time, ny ctg med 6, 7 og 8 min mellom sammentrekningene, som hun mente var en mellomting mellom rier og modningsrier. Kom hjem kl 8 idag, fikk sove 5 timer, og har hatt vondt siden. Det kan innimelllom føles som veldig sterke kynnere, mens rett etterpå gjør det så vondt at jeg sitter med tårer i øyne. De kommer så uregelmessig, kan komme 3 på 10 min, så 20 min til neste igjen. Ååå, jeg blir gal av det her. Hadde ingen åpning når hun sjekket meg kl 6 til morgenen idag, det var bare mykt, men ikke no mer. Går det ann å gå som jeg har nå, med smerter nesten hele tiden(bortsett fra de 5 timene jeg fikk sove) uten at jeg får noen åpning?? Hun forklare meg at latensfasen,som jeg var i, gjerne tar lang tid, og at jeg kunne gå sånn her et par dager!!! Det tror jeg virkelig ikke jeg er i stand til..Det gjør vondt, satt å gråt i halve natt, vet ikke hvordan jeg skal takle de "ordentlige" riene jeg da.. Er 39+2 idag..Ååå..Noen som har opplevd det samme?
tyr86 :-) Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Hei. Jeg er også 39+2 i dag, å har det på samme måte.. Har hatt vonde sammentrkninger siden i går ettermiddag,men de vil ikke gå over til rier. Sov ikke stort i natt, men får bare prøve å bite tennene sammen å håpe på at det drar seg videre til noe mer snart.. Ser ikke så lyst på å gå sånn her lenge jeg heller, uten at det skal skje noe.. Men lite vi kan gjøre noe med desverre.. Du får ha lykke til:-)
Pruska Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Huff, det hørtes trasig ut, sånn kan du jo ikke ha det for lenge. Hvis du har badekar kan du jo forsøke å ta et varmt bad, det kan få ting til enten å roe seg så du kan hvile eller til å fremskynde slik at du kommer videre. Om det ikke hjelper og du synes situasjonen er vanskelig må du bare ringe sykehuset igjen og fortelle hvordan du har det. Om du får en veldig lang latensfase må du få hvilt litt også så du orker fødselen. Masse lykke til (c:
Gutt08<3spire13* Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg tok en dusj da jeg kom hjem idag morges, og la varmeflaske i ryggen. Sov noen timer, men så var det på'n igjen. Har prøvd å ta en varm dusj etter jeg sto opp, har desverre ikke badekar så satt meg i dusjen, men merker ikke noe fra eller til:( Gått lang tur, uten noen effekt. Ligger rolig og slapper av for å prøve å hvile litt, men får ikke sove. Går oppe innimellom for å prøve å få det til å gå fremover, men det skjer altså ingen endringer. Det blir hverken bedre eller verre. Latensfasen har da altså vart i 21 timer, med 5 timer som jeg fikk sove og hvilt meg. Er så redd for å ikke ha krefter igjen til fødselen hvis det fortsetter å dra seg sånn ut, og jeg ikke får åpning..Prøver jo å se det positive i det, men akkurat nå er det ikke veldig lett. Er det verdt å spørre om å bli satt igang etterhvert om det fortsetter sånn? er jo så forskjellig fra sykehus til sykehus hva de gjør, men babyen min er jo ferdig. er snart 6 dager til termin, så han er helt ferdig, ligger bare der og venter og gjør seg fet:p
Pruska Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Regner med de setter deg i gang etter hvert om det ikke blir bedre, men det beste ville vel vært om det stoppet opp nå, slik at du får en god natts søvn før det starter igjen? Regner med at du ikke har allverden av krefter lenger. Hvilket sykehus er det du skal til? Jeg tror jeg ville ringt sykehuset og "krevd" litt rådgivning. Tenk igjennom hva du helst ønsker nå - fremgang eller pause - og spør hva de kan gjøre for å hjelpe deg med det.
Gutt08<3spire13* Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg skal til sykehuset telemark i Skien. Hvis jeg kommer opp og de legger meg til registrering, så kan det jo fort hende at det skjer som de siste timene, at de kommer kjapt, 3 på rad, så kan det gå 20 min til neste, så 10 min, så 3 osv.. Og registreringa varer 20-30 min, så ser de bare en så sender de mer vel bare hjem igjen?! Jeg ønsker helst fremgang fordi jeg bekymrer meg så for at babyen ikke skal ha det bra når jeg går rundt som jeg gjør nå, og tanken på at de siste 20 timene kan gjenta seg er uutholdelig. Jeg har vært på samtale tidligere i svangerskapet der oppe fordi jeg pga vanskelige problemer i privatlivet ser ganske mørkt på fødselen, og gruer meg veldig. Det er så lett for de og bare sende meg hjem, og da føler jeg meg bare dum og håpløs, for det er vondt, og jeg er som sagt redd for ikke å få sove og samle krefter til fødselen setter ordentlig igang. Føler meg som en sytekjerring, men er ikke moro det her.
Pruska Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg kjenner ik ikke noe til denne avdeling og i hvilken grad det pleier å være travelt og vanskelig å få skrevet seg inn uten å være i aktiv fødsel, men etter hva jeg skjønner har du ikke vært der siden i morges. At du er bekymret, både for babyen og hvordan dine egne krefter skal strekke til burde jo være god nok grunn til å få komme inn og tilbringe natten der. Kan du ikke ringe inn og fortelle hvordan du har det, nevne samtalen du har vært på der tidligere, og si at du ønsker å komme inn. Det er viktig at du føler deg trygg hele tiden og at du blir tatt på alvor. Vær TYDELIG på hvordan du har det nå og hva du trenger for å bli trygg. Dette er din første fødsel etter hva jeg skjønner, jeg håper den blir fin opplevelse for deg. -Legg gjerne inn et svar her om du ringer dem.
Gutt08<3spire13* Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg ringte føden rundt midnatt og forklarte situasjonen, der fikk jeg beskjed av en godt voksen jordmor at søvn ikke var noe man kunne regne med å få når babyen kom heller, så jeg fikk bare se på dette som en forberedelse. Jeg sa ar søvn ikke var det store problemet, og lurte på hvor lenge jeg måtte gå sånn som dette før noe ble gjort, da sa hun at dette kunne ta flere dager, og jeg hadde trossalt 6 dager igjen til termin. Jeg vet jeg har kort tid igjen til termin, men jeg kan faktisk ikke gå sånn som det her, da er jeg jo ødelagt innen denne fødselen kommer igang, så jeg har fått time hos legen min idag kl 13, og håper virkelig det er noe han får gjort. Har skrevet et 5 sider langt brev og forklart i detaljer om hva som ha skjedd på privatfronten, og hvordan jeg føler det påvirker meg oppi alt dette. Jeg kan nok oppfattes som en utålmodig sytekjerring som ikke vet hva tålmodighet er, men det er virkelig ikke godt det her.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 hei hører egentlig til på 1trimester,men er å sniker litt. jeg er gravid med nr 4 og har jo dermed litt erfaring innenfor det området. den store feil førstegangsfødende gjør erat de hører på jordmoren og tror at de har rett.. husk...det er din kropp..du kjenner dine begrensninger....det er du som bestemmer når nok er nok og velger snitt...de vil jo seff bli irritert og skal snakke deg fra det,men setter man foten ned så kan de ikke nekte noen det. ønsker du å fortsette så kan du be om å få drypp til å få i gang riene skikkelig og smertestillende. husk det er din kropp og du bestem!!!!!! lykke til vidre:))
Gutt08<3spire13* Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, med 3 fødsler bak deg kan jeg innbille meg du vet hva du snakker om;) Det hjelper ikke akkurat på sykehuset at jeg er 20 år, kan være noe jeg innbiller meg, men jeg tror at om jeg hadde vært eldre hadde de sagt ting på en annen måte?! Jeg prøver å si ifra, men når de da forteller meg at dette må jeg bare regne med, krymper jeg bare sammen og gir meg. Har gått tur idag, for å se om det får fortgang sakene, og dusjet for å se om det har motsatt effekt, men neida. Sitter her fortsatt. De sier det ikke er noe de vil gjøre, siden jeg ikke er ved termin før om 6 dager, men hvis jeg blir gående flere dager sånn som det her går jeg på veggen. Jeg blir jo bare sittende inne, og tankene flyr, samtidig som tiden står stille.Nå skal jeg til legen om en time, da skal jeg stille hardt mot hardt, for ja, som du sier, det er MIN kropp, og selv om jeg er 20 år så takler ikke kroppen min ubegrenset den heller. Tusen takk for oppmuntrende ord! Nå skal jeg si ordentlig ifra!
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 har du vørre til legen??husk at de vil seff prøv seg...de ser på deg som førstegangfødende og uerfaren..men det nytter ikke..man skal bli tatt på alvår uansett....stå på...håp du kom noe lenger med legen:)
Gutt08<3spire13* Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2008 Nå er jeg tilbake fra lege og fødeavd. Det var ikke modent nok, og det var ingenting de ville gjøre, for de hadde ikke som praksis å sette noe igang før 14dager over termin, og de ville heller ikke stoppe noe. Så sånn her skal jeg altså gå. Knakk helt sammen der oppe, jeg er så vanvittig sliten og redd for alt. Legen min sa de kunne være litt bryske der opp, og han hadde en medisinstudent de inne under timen. Til henne sa han i at en slik situasjon var det veldig omdiskutert om det skulle settes igang eller ikke, og på sykehuset sa de at det var ikke deres praksis hvis det ikke var noe som tydet på at noe var galt. Det har gått 39 timer siden jeg begynte med dette. 3 forskjellig jordmødre, og 3 foskjellige konklusjoner. Eni sier det er svake rier som ikke får gjort noenting, en annen sier det er maserier, mens ei annen mente det var kynnere, så ikke vet jeg. Er 39+3 idag, og de gjør ingenting før 14 dager over terminen.
marioo Skrevet 20. oktober 2008 #13 Skrevet 20. oktober 2008 dette er vel ingen trøst kanskje, men jeg har hatt det slik du beskriver i 12 dager nå. har hatt sammentrekninger og kynnere om hverandre. spesielt om natta! nedpress og menssmerter som kommer og går. jeg har aldri hatt så vondt at jeg har grått, men flere ganger har jeg vært sikker på at de har vært rier, men så blir det med den ene eller to. så det er nok bare sterke kynnere eller masrier. (har ikke helt skjønt forskjellen jeg). er førstegangsfødene jeg også så kjenner følelsen du har:) i natt trodde vi vannet gikk, så vi dro på føden. de stroppa på meg de der beltene som tar tiden på riene og de viste at jeg hadde rier, men da kjente jeg nesten ingenting, bare lette sammentrekninger.så jordmora måtte få en annen jordmor til å se på det, men de "døde" til slutt ut, som vanlig! legen tok en GU og avkreftet at vannet hadde gått. var bare overproduksjon av slim og diverse. (beklager detaljene). jeg hadde for høyt blodtrykk, så jeg skal tilbake i slutte av uka:) har termin 27. oktober forresten. synd å høre at du ikke blir tatt helt på alvor. jeg er nesten like ung som deg (23), og har aldri opplevd det. tvert imot egentlig. i natt sa jordmor at hun var glad jeg dro inn. "heller 10 ganger for mye, enn en for lite", som hun sa. vi får vel bare smøre oss med tålmodighet:)
Pruska Skrevet 20. oktober 2008 #14 Skrevet 20. oktober 2008 Hei igjen Linn Utrolig arrogant måte jordmora behandlet deg på og en utrolig negativ holdning til det å ha et nyfødt barn. Man får da som regel sove en del - om enn ikke så lenge sammenhengende som man er vant til uten barn. Du får satse på at du ikke treffer på henne igjen. Jeg synes det er rart at de ikke tar deg mer på alvor med tanke på at du sier i fra at det oppleves vaskelig for deg og at du har en vanskelig situasjon forøvrig. -Det burde gitt deg ekstra oppfølging og omsorg, ikke en slik avvisende holdning. Vet ikke annet råd å gi enn å prøve alt du kan å senke skuldrene og få hvilt deg. Ta en paracet, tenk på noe godt, spis litt god mat, dusj igjen, tenk positivt, se på en god film eller noe som får tankene over på noe annet for en stund om det er vanskelig å sove. Tenker på deg og gleder meg til det står et innlegg her inne at du har fått babyen din. Ting virker håpløst nå, men det vil helt sikkert ordne seg (c:
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 huff...jeg veit ikke hva jeg skal si.....de eier jo ikke respekt i det hele tatt for de vordrende foreldre og absolutt ikke for mamman som faktisk skal va opplagt til en fødsel. du må nesten bare gjør som pruska sier...ta smertestillende og varmt bad/dusj og tenk posetivt lykke til vidre og har dette vørre meg så har jeg villet skreve brev og klaget på avdelingen( gjorde det etter dårlig behandling med nr 2 og fikk alt på gullfat og den oppvartninga med nr 3;)så det hjalp)
Lilje74 Skrevet 20. oktober 2008 #16 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg var til fødselsforberedende samtale med en jordmor som sa at noen aldri får jevne regelmessige rier. Sist - første gang - var jeg så redd at jeg nektet å dra hjem når jeg kom på sykehuset etter å ha vært i latensfasen i ett halvt døgn. Følte det mye tryggere å være der... Kanskje de kan være litt greie å la deg få være der hvis du sier du er redd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå