Gå til innhold

Vanskelig og bli gravid etter abort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg lurer på det samme.

jeg tok en abort for vel 4 år siden,nå har vi vært ''prøvere'' i over 1 år...

er d vanskeligere å bli gravid etter en abort??????????

noen som kan svare oss?:-)

 

Lenke til kommentar

Nei, så lenge allt har gått normalt er det ikke vanskeligere å bli gravid etter en abort (hverken en provosert eller en spontan).

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke helt som anonym over skriver.

 

Ved medisinsk abort og spontan abort så har man like gode sjangser for å bli gravid senere. (Med forbehold om at det er samme mann og at du ikke blir "gammel").

 

Ved kirurgisk abort så finnes det en risk at en "rasper" bort i livmorveggen og kommer dypere med instrumentene enn det som er tiltenkt. Da kan en i ettertid få sammenvoksninger som gjør at det er vanskelig for det befruktede egg å feste seg. Noen ganger kommer disse sammenvoksningene i åpningen til egglederene og da kommer ikke spermien opp til egget. Jo flere kirurgiske aborter en har jo større er risikoen for komplikasjoner ved neste graviditetsforsøk.

 

 

Lenke til kommentar

Hm, har lurt på akkurat det samme da jeg dessverre har 2 kirurgiske aborter bak meg.

 

En stund etter begge abortene skulle vi prøve igjen og jeg ble gravid i 3pp første gangen og 2 pp andre gangen, så det gikk over all forventning og jeg er utrolig takknemmelig og glad for det.

 

Men jeg tenkte MYE på at nå var kanskje noe ødelagt inni der og tenkte at det kanskje var skrapet opp og fått arr osv som gjorde det vanskelig for et egg å feste seg. Nevnte dette for en lege før jeg ble gravid igjen og han sa det så og si aldri forekom skader etter en kirurgisk abort. Den mest vanlige men allikevel sjeldne komplikasjonen man kunne få forstod jeg var at man kunne få en infeksjon som i værste fall kan føre til sterilitet hvis man ikke får rask antibiotika behandling.

Ytterst sjelden kunne det bli perforajson av livmorveggen (hull), men da oppdager man dette med en gang,

 

At man rasper borti og lager arr tenkte jeg også på som sagt, men fant ikke noe info noe sted som nevnte dette.

Lenke til kommentar

Jeg tok en kirurgisk abort, og ble gravid før det hadde gått et år igjen.. så jeg tror det har veldig liten innvirkning.. spørs vel kanskje hvor fruktbar man er i utgangspunktet..

Lenke til kommentar

Annonse

Fra anomym 20/10 kl 10.12

 

Ikke meningen å skremme folk. Risken er der men den er liten. Det er noe som vi informere alle om som tar prov. aborter kirurgisk. Som dere skriver så er risken for infeksjon mye større og mindre farlig.

 

Hilsen ass.lege gynekolog

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes dette høres rart ut. Jeg har spurt og gravd flere leger ang dette og ingen har sagt noe om at man kan rispe opp og at man kan få arrdannelser og sammenvoksninger.

 

Det høres jo logisk ut at man kan få det men rart om man ikke blir informert om dette iallefall. Det som ble nevnt for meg var at man kunne få en infeksjon i værste fall.

 

Hvis det virkelig er sånn at man kan bli skrapet opp og få det du nevner må legene jammen meg informere om det !

Lenke til kommentar

Hei, jeg har tatt kirurgik abort og ble gravid to mnd senere...

 

Har også hørt at det er veldig lett å bli gravid etter man har blitt gravid før....

 

Vet også om mange som har tatt abort og blitt fort gravid etterpå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...