Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva skjer egentlig da? Er 5+0 i morgen, vet det er litt tidlig, så de bekrefter vel bare graviditeten?

Er førstegangs gravid, og føler meg litt "grønn" på alt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Du får nok da helsekort for gravide + søke om fødeplass. Så kan være greit å tenke over hvor du helst vil føde :)

Er faktisk ikke alle leger som bekrefter graviditeten, da hjemmetestene er veldig sikre. Men det er nok forskjellig fra lege til lege. Da jeg var hos legen forrige gang jeg var gravid tok jeg blodprøver, fylte ut helsekort og søkte om fødeplass.+ at han tok en graviditetstest. Denne gangen fylte jeg ut helsekort, fødeplass, blodprøver... og han ville gjerne ha tatt en GU da han anbefalte å gjøre dette innen uke 10. Men siden jeg hadde UVI utsatte vi det. Han kjente og på magen min...

er det lenge siden du har tatt celleprøve?

Skrevet

Tja, her er det ikke noe vits med legetime i uke 5 i alle fall. Tror ikke det er mange leger som drar i gang en hel svangerskapskontroll så tidlig.

Skrevet

Jeg synes uansett det er greit å komme i kontakt med legen min selvom jeg bare er i uke 5 jeg. Om det ikke er en svangerskapskontroll, så har jeg så utrolig mange spørsmål som førstegangsgravid - greit å få litt faglige svar:)

Scoobydo:

Celleprøve, ja det er ihvertfall 3-4 år siden.. Burde jeg ta det nå da?

Er det normalt å være litt bekymret for alt mulig eller?! ;) Tenker at det sikkert roer seg når jeg har vært hos legen.. Har heldigvis ferie, så jeg har tid til å slappe av og pleie meg selv.

Hvor langt på vei er du da?

Skrevet

Det er sant :) Du må for eksempel begynne og ta folat, også er det jo noen matvarer man skal holde seg unna (her er legene ofte litt dårlig oppdatert). Det kan du uansette lese det du trenger om her:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Ser at innlegget min kan virke litt surt, det var ikke meningen :) Vil bare ikke du skal bli skuffet om ikke legen stiller til dine forventninger. Jeg er i uke 10 nå og har vært 2 ganger hos legen siden jeg har vært dårlig. Har tatt blodprøvene som skal taes, men 1. kontrollen er ikke før til fredag igjen. Pleier å være mellom uke 8-12.

Lykke til! Håper du slipper unna kvalme i alle fall :|

Skrevet

Og ja, du må ta ny celleprøve siden det er over 3 år siden vil jeg tro. Og det er helt normalt å være bekymret :)

Skrevet

Neida, jeg oppfattet det ikke sånn jeg:)

Folat har jeg begynt å ta allerede, all denne maten er litt forvirrende...og mye av den jeg kommer til å savne:) Er SÅ glad i bla. sterke oster og rakfisk..hehe.

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, så jeg ser jo for meg en ideel første visitt jeg da :) Men de har selvfølgelig ikke mye tid til hver pasient...

Æsj, så kjedelig at du har vært så dårlig da! Har hørt at det er fryktelig slitsomt, har en venninne som var kjempedårlig den første tiden.. Jeg har kun litt ømme pupper og er trøtt...foreløpig..men jeg er jo tidlig enda da:)

Skrevet

Hei Amia :) Nå har du vel kanskje vært hos legen?

Jeg vil tippe at de kommer til å ta ny celleprøve ja...kanskje ikke akkurat i dag...:) Er veldig greit å være hos legen og få spørre om det man lurer på :)

Og ja det er nok normalt å være veldig bekymret... jeg er 13+1 i dg.... :) MIstet forrige gang så syns det er godt å være ferdig med 1 trimester! Er mye som er normalt i et svangerskap... jeg var veldig bekymret forrige gang fordi jeg hadde så mye "menssmerter".. Men fikk vite hos legen at det er bare livmoren som vokser... :)

Ellers så må man bare tenke at det går bra og kose seg...slappe av og høyre på kroppen :)

Skrevet

God morgen:)

Jeg har legetime 14.30 idag, så nå sitter jeg bare å tenker på alt jeg må huske å spørre legen min om :o)

Huff da, ja hvis du mistet forrige gang skjønner jeg det er en "lettelse" å være ferdig med 1 trimester. Å ha opplevd det må jo virkelig sette igang bekymringene neste svangerskap...

Disse murringene har jeg også lurt mye på, men har skjønt at det er fordi det skjer så mye der nede. Har litt ilinger i ryggen og jeg da..

Heldigvis har jeg ferie nå de 2 neste ukene, så jeg har god tid til å slappe av og passe på meg selv :D

Skrevet

Hehe :) Regner med du er begynt å ta folat?

Hadde veldig vondt i korsryggen i fra uke 4-6...også gav det seg heldigvis. Kjenner det fortsatt litt, men det er ikke så ille! Er bekkenet mitt som lager trøbbel! Jeg hadde også to uker ferie rett etter jeg testet pos, det var utrolig deilig :)

Lykke til hos legen da :) Du får lage liste :)

Skrevet

Hei Amia!!

Skulle til å sende på den andre linken å spørre når legetime var, men så fant jeg denne:) Er du spent? Når jeg var der så tidlig, ble jeg hverken veid eller tatt blodprøver av, da han syntes det var for tidlig. Siden jeg hadde tatt cellprøver i sommer trengte jeg ikke gu, men hvis du ikke har gjort det på en stund, må du nok det.. Blir kjekt å få spurt litt, er alltid litt godt å ha snakket med legen!! Som Scoobydo sier så tar du vel folat?!? Hvordan er det med ferie da, deilig?? Lykke til i dag:)

Skrevet

Ja, nå er jeg litt spent - selvom jeg ikke har store forhåpninger til denne legetimen.. vet at det er ganske tidlig:) Men synes det skal bli godt å få det bekreftet av en lege, og få svar på alle spørsmålene mine :)

Joda, Folat har jeg gått på en stund allerede, bør kanskje ta noen andre vitaminer også?

Det er utrolig deilig, 1 dag i ferien nå. Sov til 10 og det var deilig, for jeg er så trøtt for tiden. Gikk tur med hunden og handlet litt frokost...sambo har heldigvis fri til fredag:) Deilig! Men FOR et kjipt vær idag...

Skrevet

Hvordan gikk det hos legen? Fikk du svar på det du lurte på?

Skrevet

Hei hei!

Ja, nå er heldigvis litt flere spørsmål besvart, selvom jeg glemte mye av det jeg lurte på:) Men jeg fikk med en bok om graviditet og starten på en liten familie som er veldig ok:) Så tok vi blodprøver, fyllte ut helse kortet, søkte om fødeplass og han meldte inn til UL på Ullevåll...

Må innrømme at det var litt morro, selvom jeg ikke skal glede meg for tidlig :D

Skrevet

Hehe så bra :) Er morro å være gravid... Selv om jeg har vært temmelig lei allerede innimellom! :) Er ikke så gøy når man henger over doskåla og ikke orker noen ting... :) MEN det er en stor bonus... babyen som kommer til våren! hehe...

Om en uke har du nok brev i posten fra Ullevåll om fødeplass og ultralyd time :)

Skrevet

hei amia :) ang vitaminer og slikt... jeg tar multivit for gravide (de har folat i seg) + omega 3 kapsler. det skulle vel gjøre susen tenker jeg. skal du på tidlig ul?

tenk, denne uka begynner hjertet å slå!

Skrevet

Wiiii....dette er spennende :o) Da skal jeg dra på apoteket eller helsekost å få tak i sånne vitaminer jeg...Vil jo at frøet skal få alt det trenger:)

Micke: når har du termin?

Tenkte å prøve å få en tidlig UL i ca uke 8 eller 9 jeg. Skal du eller? Jeg er altfor nyskjerrig til å la være jeg..hehe:) Bare litt usikker på hvor jeg skal gå hen (i Oslo).

Skrevet

svarer her også jeg :) jeg har termin 26. juni, du har et par dager før det eller?

jeg vil også ha tidlig ul, tenker uke 10-12 engang. da kan de ofte se om ting ikke er som de skal være.

kjempespennende!!! :)

Skrevet

Ja, jeg har termin 24 Juni (foreløpig) :o)

Jeg ringte til Majorstua klinikken (i Oslo) istad. Hun jeg snakket med mente jeg skulle komme i uke 7 allerde (jeg er 7+2 når jeg skal dit) siden det var viktigst for meg å få bekreftet fosterlyd.. Så 5 Nov har jeg time:)

Gru/gleder meg til det... Hun sa at man da kan høre hjertelyd og se liv, samt å finne ut om alt er bra med fosteret.. Vanvittig spennende og nervepirrende :D

Hvor i landet bor du da?

Skrevet

Hei dere...

Vil bare oppdatere dere på at jeg har mistet ikveld :-(

Startet med litt kramper i magen og litt svimmelhet når jeg var på tur.. Da jeg kom hjem var det kommet litt blod..og mer kom det..til slutt en liten klump som kom.. Drar til legen i morgen for å sjekke at alt er ute, håper jeg slipper utskrapning..

Tårene bare triller nå.. :( Det var gøy så lenge det varte her på 1 tri..

Skrevet

Ååå..Amia...det er så trist å lese... *trøsteklem*

Skrevet

Så utrulig trist Amia! Er grusomt å miste... man venne seg liksom fort til tanken at man skal bli mamma! Jeg prøvde å trøste med meg at man ofte blir fort gravid igjen etter en spontanabort, da man ofte er mer fruktbar!

Håper sambo er støttende og trøstende og at dere får pratet om det som skjer... Jeg og sambo kom faktisk nærmere hverandre etter vi mistet i vår!

Håper du kommer fort tilbake.. du får ta tiden til hjelp og ta godt vare på deg selv! Be legen om å få sykemelding...

Trøsteklem

Skrevet

Ja, dette er faktisk en grusom følelse...Føler meg helt tom og rar, i tillegg har jeg fortsatt ganske vondt i mage og rygg :( Trodde ikke jeg skulle reagere så voldsomt som jeg gjør..

Sambo er helt fantastisk!! Har grått i armkroken hans i hele kveld, og han bare trøster:) Har snakket litt om det mellom alle tårene, han er også lei seg - men jeg kjenner det jo mer på kroppen... Føler meg helt utrøstelig..

Jeg har heldigvis ferie nå, så jobb trenger jeg ikke tenke på, og det er utrolig deilig!

Tok det lang tid fra din SA til du ble gravid igjen eller?

Tenker jo ny pp allerede ja...selvom det er en litt tung tanke akkuratt nå :)

Skrevet

Jeg hadde en MA... dvs at fosteret døde, men kroppen støtet det ikke fra seg. Så jeg hadde utskrapning på Ullevåll! Sambo sa akkurat det samme til meg, han var lei seg, men jeg hadde liksom kjent det på kroppen så vi får nok fort et annet forhold til det. Var vel ca 10 uker da jeg mistet...

Jeg hadde blodig El slim før jeg fikk mens igjen, dessverre var jeg bortreist under EL første mnd... så hadde jeg en mnd der el ble forskjøvet så den bommet vi på gitt... så tok 4 mnd totalt..!

Vi var veldig mange som mistet akkurat i den perioden jeg mistet, og såg flere ble gravide før mens, eller etter en mens... Så det er jo absolutt et lyspunkt!

For meg så ble det lettere for hver dag som gikk... syns den kvelden jeg fikk vite det og låg og ventet på utskrapning var værst... Dagene etterpå så kom det seg... Men det er jo veldig individuelt hvordan man reagerer...

Om du er klar for å prøve på nytt så er det jo bare å begynne når blødningene er over... men du får høre på kroppen din og på psyken!

Skrevet

Nå har jeg nettopp vært hos legen, og det var deilig å snakke litt med han:) Han sa jo, som jeg egentlig vet, at dette er helt normalt... Og ingen grunn til å vente med å prøve igjen - bare kjør på som han sa:o)

Det er absolutt et lyspunkt at man er mer fruktbar etter en SA... Vi får bare ta tiden til hjelp!!

Der er faktisk litt lettere idag, selv om det er tungt og trist... Har fortsatt litt vondt, og blør endel enda... Legen sa jeg kunne regne med å blø en ukes tid, dersom det fortsatte skulle jeg komme tilbake.. Er så glad for at jeg har en så bra fastlege som jeg kan snakke med:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...