Gå til innhold

Hjelp er redd nå, mye blod i avføringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer bæsjet blod, altså det rant masse blod ut fra rompen da han skulle bæsje, han har hatt litt blod i avføring før, men ikke så mye at han har gått til legen med det. Men nå sa han at det bare rant blod, akkurat som mensen, Helt rødt friskt blod. Har søkt på nettet for å se hva det kan være, og finner da at det kan være hemorider eller tarmkreft!! Og det står at halvparten som får tykktarmskreft dør i løpet av 5 år!! herregud, tenkt hvis han har fått kreft! Huff, jeg vet jeg ikke må ta sorgen på forskudd, men tenk om... Jeg er helt skjelven. noen som har erfaring med blødninger fra endetarmen??

Han har time til legen på tirsdag for noe annet, men skal da ta det opp med legen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok bare en hemorroide;) Ved alvorlige tilstander er som regel ikke blodet friskt, men heller mørkt/"gammelt".

Skrevet

Ja, er nok mest sannsynlig en hemoride.

Skrevet

Hva med en tur på legevakta??

Vil tro at man merker om man har hemorider...jeg merket hvertfall det etter jeg hadde født. Men det er jo forskjell på folk!

Ikke ta sorgene på forskudd hvertfall!!

Skrevet

Hemoroider kan være innvendige, og da merker en ikke noe til dem:)

Og husk at blod alltid ser ut som om det er større mengde enn det egentlig er;)

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Mannen min hadde hemorider og oppdaget det ikke før han begynte å blø under en dotur.

Skrevet

Man trenger ikke å merke noe til hemoridene før de får en rift. De kan jo sitte inne i tarmen der de ikke synes. Han kan jo prøve å kjenne etter rett innenfor selv hvis han tør (med en hanske blir det ikke så ekkelt). Men fint at dere sjekker det ut hos legen! Lykke til!

Skrevet

ååå, får håpe det er en hemorride. Men hvordan sjekker legen om det er en hemorride da? Stikker han fingeren inn i endetarmen eller? Kan man kjenne det selv?

Skrevet

Kontakt lege! Jeg blodde masse friskt blod fra endatarmen, og jeg hadde ikke hemorider (leger sjekker det ved å stikke en finger inn i endetarmen. Gjør ikke vondt). Ble sent til utredning på sykehuset, men fant ikke noe alvorlig. Fjernet en del polypper, deriblant noen så store at jeg må inn til sjekk igjen om 5 år siden det kan utvikle seg til kreft (noe det er veldig liten sjanse for, men sykehuset vil bare være på den sikre siden).

Ved blod i avføring så skal man ALLTID kontakte lege. Gå aldri utifra at det bare er en hemoride. Ja, mest sannsynlig så er det en hemoride, men hvis det ikke er det, så kan det bli et problem at man ikke kontakte legen tidligere.

Og selv om det ikke er en hemoride, så trenger det absolutt ikke være noe alvorlig heller. Kan bare være noen småting som det går an å fikse på.

Så hør med legen, det er helt sikkert ikke noe alvorlig. Og mest sannsynlig så er det noen hemorider. Men få det sjekket opp sånn i tilfelle musefelle.

Lykke til med samboeren din:)

Skrevet

Er nok noe nedi endetarmen hvis det er friskt i hvertfall, men bør alltid dra til lege med slike ting. Er det blødende magesår vil avføringen bli mørk/sort.

Skrevet

Jeg har hatt det. Har vært til legen og undersøkt det. Var enten bare en liten hemoride eller en sprekk. Har hatt det 3 ganger, og det var skikkelig ubehagelig, var kjemperedd. Men det var helt ufarlig. Men kjøp ett microklyx på apoteket i morgen, også tar han den om morgenen før han skal til legen, sånn att endetarmen er tømt. Da kan legen omså ta en titt oppi der og se med engang hva det kan være.

Skrevet

Er han i fin form ellers, eller føler han seg pjusk?

Lykke til med å finne ut av det! Håper det beste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...