2 små hjerter Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Her sovner småen med puppen etter amming, og det er den eneste måten jeg har fått han til å sovne på. Han er forresten 8 uker. Og han sovner som regel ikke før vi legger oss, men nå har jeg tenkt å prøve å venne han til å sovne uten pupp. Så hva gjør dere for å få babyene deres til å sove for natten? Bysser de i søvn? Legger de i sengen? Lar dere de skrike litt? Og når begynte dere med faste rutiner? Er 8 uker for tidlig?? Setter stor pris på mange svar!
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Vi lagde ikke noe rutiner, han sovnet i armene mine, i sofaen etc på kvelden og vi bar han opp i sengen når vi la oss. Når han ble ca 3 mnd, begynte han tydelig å bli trøtt ved 21 tiden, så da la jeg han når han var trøtt og han sovnet uten noe hjelp, eller med flaske først da) (ammer ikke) Jeg personling synes kanskje 8 uker er tidlig å lage rutiner og å lære de til å sovne selv, de skjønner ikke så mye ennå når de er så små, og trenger ofte fortsatt nærhet og kos for å sovne.
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Når småtten var så liten ble han enten bysset elle ammet i søvn. Blir mange ganger gråt ved leggetid. Personlig klarer jeg ikke høre på det. Da ble det byssing eller amming(vi bysset MYE!!!). Vi samsov og brukte kurv de første månedene, men flyttet han over i sprinkelsengen sin(på samme rom) når han var ca 3mnd. Rundt 3 mnd begynte vi å få litt form på rutinene. Var rundt den tiden vi prøvde å få han til å finne søvnen selv også. Gikk egentlig greit. Det vi fant ut er at det er viktig å legge tidlig nok, og til rett tidspunkt. Er og var viktig å få lagt poden før han blir overtrett. Var han veldig urolig bysset vi han til det nærmet seg at han sovnet,så ble han lagt ned. Begynte først å legge han i 21 tiden(3 mnd) så ble det 20 tiden(4 mnd) og nå er det kl.19.00(6 mnd). Jeg har forstatt problemer med å høre han gråter, tar han da opp i tilfelle rap osv.(trenger fortsatt litt hjelp med raping). Men nå går leggingen egentlig utrolig bra. Han kan gråte litt av og til- da er det inn med sutten eller tilby vann. Han kan ligge å pludre og klage litt også. Men som regel sover han innen 10 min.
tayni Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Her i huset har vi hatt rutiner på leggetid siden han var ca 3 uker. Begynte med siste stell 11. Da sovnet han som oftest i armene våre. Får flaske og ikke pupp. Når han var rundt 5 uker begynte vi å legge han 9 og rundt 8 uker ble det 7. Så nå har han blitt lagt kl 7 siden han var 8 uker ( er nå litt over 3 mnd). Da sover han til 8, halv 9 med mat en gang mellom 4 og 6. Han har funnet søvnen selv siden han var rundt 5 uker. Blir alltid lagt våken uten skrik. Lar han aldri ligge å skrike så hvis han skriker litt når han blir lagt så roer jeg han enten i vugga si eller løfter han opp og synger litt. Sovner da alltid fort etterpå. Det som har fungert hos oss er rutiner. Har akkurat de samme rutinene hver dag. Kveldstell med kos og bad halv 7. Flaske 7 og rett i seng etterpå. Der får han smokken og suttekluten sin også synger den av oss som legger han den faste nattasangen. Er i dyp søvn innen halv 8 hver dag. Når vi er borte tar vi bare med vognbagen og utfører akkurat de samme rutinene der. Aldri noe problem å legge han. Så det jeg vil frem til er at jeg tror ikke det er noe problem å innføre rutiner når han er 8 uker. Vi har hatt det hele veien. Bare prøv deg frem med hva som passer for dere. Men når dere har funnet en fin rutine så hold den. Følg den samme hver dag. Så lærer de dem fort. Har ihvertfall fungert her.
2 små hjerter Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2008 Takk for svar Da skal jeg prøve noen dager nå, og gjøre de faste tingene. Klarer ikke høre på at han gråter jeg heller, men vil gjerne at han skal klare å sovne uten pupp i munnen hver gang. Siden mini ikke sover noe særlig om dagen, (han bare dupper av i 10-15 minutter om gangen etter amming) så kjenner jeg nå at jeg har veldig lyst å få lagt han litt tidligere på kvelden. Får jo aldri tid til å rydde eller noe eller noe "voksen tid". Om kvelden ser jeg at han er veldig trøtt, og gråter fordi han er overtrøtt. Dette skjer rundt 22-24 tiden, da bør jeg kanskje prøve å få han til å sove før den tid?
mamiladi Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Når vår lille var 2mnd la vi ham rundt 22, siste stell og nattapupp. Når han var var rundt 4 la vi ham rundt 20-21. Og nå når han er 6mnd+ legger vi ham mellom 19-20. (Av og til tar det litt tid for ham å sovne men han pleier uansett å duppe til 21). Jeg bysser ham i søvn, hvis han ikke sovner av det siste måltidet (pupp). Av og til slokner han som en stein, andre dager synes han det er mer gøy å være våken så han kjemper litt i mot :-) men jeg går ikke fra ham og lar ham gråte. Jeg klarer ikke rett og slett. Vi var litt trege med de faste rutinene, vi(jeg) var rett og slett ikke vant til det så det har kommet litt etter litt, snikende innpå meg :-) Det er lettere nå når jeg har begynt med nattagrøt mellom 18-19. Lillemann fant selv en soverytme på dagen (ca 09, 12 og 16).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå