gutt-08, jente-11*fødeklar* Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Vi har en sønn på 2 mnd, men tenkte å vente til våren med å døpe han av økonomiske grunner. Da er han rundt 8-9 mnd. Men jeg har jo veldig lyst på en dåpskjole også, og det er jo litt vanskelig å få til når han er så stor. Hvor gamle var ders barn da de ble døpt? Er det for lenge å vente?
Glad tobarnsmamma Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Jenta vår var 2 mnd og 12 dager dåpsdagen. Dere trenger jo ikke å gjøre dåpen så dyr. Her hadde vi festen hjemme, og gjestene bakte og tok med seg kaker (mamma bakte 2, svigermor 2, begge svigerinnene mine hadde med hver sin, og søstera mi lagde dronning maud desserter). Så det ble bare middagen vi betalte selv... Pynten kjøpte jeg for det meste på Ikea, så det ble ikke heller så dyrt. Dåpskjolen er den samme som jeg ble døpt i, altså en arve-kjole... Her er det vanligst å døpe barna fra de er rundt 1 til 3 måneder. Men hvis dere synes det passer best å døpe ham i 8-9-måneders alderen, så bare gjør det! Går jo an å få sydd en dåpskjole som passer ham da, selv om han kanskje da er litt stor...
gutt-08, jente-11*fødeklar* Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, vi tenkte å ha det hos min mor, men da vi telte over hvor mange vi kom til å bli, kom vi til 30 stk. Og det er bare nærmeste familie! Så vi tenkte hvis vi venter til våren, så er det mulig at man kan sitte litt ute også, så blir det ikke så trangt inne.. Men jeg mener jo også egentlig at de skal døpes før 4 mnd, men vi får liksom ikke råd til det..
Stratos med 3 barn Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Mine var 3 mnd og 5 mnd. Tror du får dåpskjoler opp til ett år, men ikke sikker. Du kan jo uansett sy selv
Dina1 Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Vi skal ha dåp neste søndag, og vår er akkurat 10 mnd:) Han passer faktisk dåpskjolen, en hjemmeheklet, så noen er store nok. Vi har i tillegg en dress, har ikke bestemt meg for om jeg vil ha han i kjole når han er så stor:) Er jo ikke noen regel for hvor gammel man skal være, men det vanligste her er også rundt 3 mnd. Det er jo bare opp til dere selv hvordan dere vil gjøre det.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Jonas var 15 uker når vi døpte han, hadde i utgangspunktet tenkt litt før men siden det skulle passe inn for hele familien ble det sann.
lillepixie Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Sønnen min var ganske nøyaktig 5 1/2 mnd. Av tre barn som ble døpt var han den eldste.
Athene75 Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Vår sønn var 7 uker når han ble døpt. Jeg ville også kjøpe dåpskjole, men hadde ikke råd til det, så vi fikk låne en kjole av søskenbarnet til samboeren min. Jeg tenkte også å ha den hjemme, slik at det ikke skulle bli så dyrt. Men ble vel ca 25 stykker til slutt, noe som ble for mye å ha hjemme (jeg har jo nesten ikke noe slekt, så hvis vi bare hadde bedt de aller nærmeste på begge sider, hadde det kanskje blitt max 10 stykker med fadderne). Ble ikke så ille om vi hadde det borte heller faktisk, laget maten selv og sambo sin familie stilte opp, og mor til sambo var med å betale på leie av lokale.
Marsipan❤grisen Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 Vår jente var litt over 3 mnd når hun ble døpt. Man må jo selv velge når man skal døpe sitt barn, ettersom det passer for hver enkelt.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 1 uke før hun ble 3 mnd!
Trulte76 Skrevet 19. oktober 2008 #13 Skrevet 19. oktober 2008 nr 1 2,5 mnd nr 2 4 mnd lillegutt på 2mnd blir døpt op 2 uker du kan fint døpe han til våren. mamma heklet en dåpskjole da jeg fikk nr en. så vil gjerne bruke den om igjenn.. medd meg ble det nå eller til våren pga pappan er sjømann og jeg vil ikke ha dåp i jula..så da ble det nå pga dåpskjolen. Dumt å ikke få brukt en jeg allerede har. Men det finnes helt sikkert dåpskjoler til en på 8-9 mnd
My_sunshine Skrevet 19. oktober 2008 #15 Skrevet 19. oktober 2008 hei. vi døpte jenten vår når hun var 4 mnd. Vil anbefale deg å kjøpe en dåpskjole med knyting bak, istedenfor knapper. Da kan du regulere kjolen etter barnet, og den vil passe perfekt. jeg kjøpte en dåpkjole 1 mnd før dåpen, og når vi skulle bruke den var den veldig stram i halsen.
Mamma med spire Skrevet 19. oktober 2008 #16 Skrevet 19. oktober 2008 vi døpte han når han var 3 og en halv mnd! vi har også dårlig råd, men vi fikk lokale i en kantine på et eldresenter (det var gratis å leie der, så det går jo å høre rundt på eldresenter), familie bakte kaker, pynten ble ikke dyr i det hele tatt og blomstene ble heller ikke så dyr siden jeg valgte smale vaser! Å dåpen ble kjempefin! Jeg ble døpt når jeg var 6mndr å moren min syns det var litt sent fordi jeg var blitt så tung og sånn, men det er jo opp til enhver å finne ut av hva som passer dem best:) Ingenting er unormalt!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 19. oktober 2008 #17 Skrevet 19. oktober 2008 Her var gutten 8uker. Tror de fleste gjør det i løpet av de første 4-5mnd. Men om du vil vente til han er 8-9 mnd er det sikkert ikke noe i veien for det. Men ser for meg at det blir en litt annerledes dåp når dåpsbarnet antakeligvis både an sitte og kravle rund selv
berthen Skrevet 19. oktober 2008 #18 Skrevet 19. oktober 2008 Vi døpte jenta vår når hun var 7 mnd. Mange som syntes vi var "trege" med å få henne døpt, men d passet best for oss da :-) Og dåpskjolen passet perfekt :-)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 19. oktober 2008 #19 Skrevet 19. oktober 2008 Emilie var 2 mnd og 6 dager da hun ble døpt!
<3Lykkelig<3 Skrevet 19. oktober 2008 #20 Skrevet 19. oktober 2008 Mi var 3 mnd når jeg døpte henne, men vet om andre som har ventet til 7 mnd, men det vanligste er å døpe når de er fra 3-6 mnd.
2 hjertegull :) Skrevet 19. oktober 2008 #21 Skrevet 19. oktober 2008 Da jeg ble døpt var jeg 5 mnd. Min samboer kommer fra lestadiansk familie, der de aller fleste har hjemmedåp, for så stadfestelse i kirka seinere.. Mia var 4 mnd og tre dager på dåpsdagen, og ble døpt i min kjole som mammas tante heklet til meg da jeg ble døpt.. Det synes jeg er spesiellt :-D Når det er "vanlig" å døpe ungene, kommer vel helt ann på hvilken bakgrunn du og din partner har.. Alternativ til dåpskjole (for meg) er bunad.. Ha en fin dåpsdag, når den kommer
Isabella12 Skrevet 20. oktober 2008 #22 Skrevet 20. oktober 2008 Han var 7 uker. I kongelige kretser skal barna døpes før de er 3 måneder, men klart du kan døpe sønnen din når han er 9 måneder!
Zitro Skrevet 20. oktober 2008 #23 Skrevet 20. oktober 2008 Første var 2,5 mnd og minsta var nettopp blitt 2 mnd.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #24 Skrevet 20. oktober 2008 Jenta mi var 5 måneder og 2 dager! Grunnen til at det ble litt senere enn vanlig var rett og slett at det ikke var så mye ledig! Personlig ville jeg nok ikke ventet noe lenger da de blir mere og mere aktive og dvs vanskligere og få til å være rolig under sermonien og for å ikke snakke om strevet med å få på/ha på lang dåpskjole!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå