Gå til innhold

Enig eller uenig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gro Nylander vil premiere de som er arbeidsløse/hjemmeværende uten inntekt og studerende, om de velger å få barn i denne fasen i livet.

Hun mener at staten bør øke engangsbeløpet de har krav på og på denne måten inspirere dem til å føde flere barn?

Jeg er uenig.

For hvorfor skal dette kun gjelde dem som ikke jobber og ikke alle kvinner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uenig.

Jeg er redd det vil fungere som et incentiv til å "leve på ungene" og ikke skaffe seg selvstendige inntektsmuligheter og det vil motvirke likestilling blant kjønnene i et parforhold.

Dessuten er det mer enn nok mennesker i verden, så når Norge mangler arbeidskraft bør vi importere fremfor å egenprodusere.

Skrevet

Jeg tenker også at det kanskje kan bli sånn pila. At noen da heller velger å få barn enn å faktisk utdanne seg eller jobbe. Og stiller seg selv helt på sidelinjen til nevnte likestilling eller fravær av nettopp det.

Selv om summen ikke utgjør en årslønn, så vil den helt sikkert virke forlokkende for noen mennesker.

Skrevet

jeg er helt enig i at det burde økes. det burde være gunstig å få barn ung (altså i 20 årene), siden det er mer gunstig for menneskekroppen å få barn da. det er også billigere siden det ofte blir mindre problemer i svangerskapet, derav mindre sykemeldinger, og mindre utgifter til legehjelp.

at mennesker som jobber skulle få mer forstår jeg ikke noe av. de får jo penger fordi de jobber. studerende og ikke jobbende mødre har jo somregel langt mindre en de som jobber.

Skrevet

Studiestøtten burde heves til et levelig nivå. For alle, barn eller ikke barn. Dette ville selvsagt også hjelpe de som fikk barn, siden fødselsstipendet baserer seg på den ordinære studiestøtten.

Kvinner som verken er under utdanning, har jobb eller mottar trygdeytelser på grunn av varig sykdom, har stort sett andre ting de burde få orden på før de reproduserer seg.

Skrevet

Jeg synes det er diskriminerende. Da de som har jobb har opparbeidet seg retten til denne lønnen ved sitt arbeid. Og hvorfor skal ikke disse også få en ekstrasum om hjemmeværende skal det? Evt lengre permisjon med lønn.

Skrevet

Signerer mortilgunnar 86%.

Skrevet

Jeg synes de pengene heller kan brukes på å gi mannen selvstendig opptjeningsrett. Den endringen de har innført nå er jo kun en vits. Lanserer menn som de store vinnerene i statsbudsjettet. Snakk om likestilling i Norge ja.....

Skrevet

Uenig.

Men jeg mener at det bør tettes igjen noen hull for de som faller utenfor sytemet (altså de som går på en eller annen form for stønad som ikke teller som grunnlag for fødselspenger).

Skrevet

jeg syns heller det er diskiminerende andre veien. for det spiler jo nada rolle om du har 1 års perm når du er 25 og student en 31 og lønnet. enneste forskjell er jo at du får langt mer penger når du er 31 og lønnet.

da er det diskriminerende for den som er 25 år og student som sansynligvis vil være yrkesaktiv i like mange år som den som er 31 og i jobb, men ferdig med utdannig.

at det er gunstig at folk får barn før det er 30 gjør at det burde belønnes feremfor og straffes.

Skrevet

Uenig! Rene galskapen det forslaget der spør du meg!

Skrevet

Gosh, det var ett nokså gjennomtenkt klokt svar.

Må si meg enig i denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...