Gå til innhold

Bleieslutt! Hvordan!?!? og belønningssystem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste er 2 år og 7 mnd, og vi har snakket mye med henne om å tisse på do (bæsje og for den del), og i dag var hun enig i at hun skulle huske på å si ifra når hun måtte på do, og skulle "ikke tisse i bleia", men gjøre det på do.

Regner med at jeg en god stund framover må være litt føre var - og si at "nå går vi på do en tur", men når er det? Med en gang vi står opp, den er grei, og så?....etter måltider? Jeg aner jo ikke hva slags "mønster" hun har...

Og sånn klistremerkebelønning som så mange bruker, hvordan har dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde spurt henne med jevne mellomrom jeg, om ho må på do.. Mange har ikke noe fast mønster da, det spørs jo helt på om de drikker mye/lite osv. Men mange må jo gjerne bommelomme da, etter de har spist:)

Her bruker vi belønningssystem (legging) og det fungerer utmerket! Ho får et klistremerke for hver gang, men det er jo noe du avgjører selv. Her fikk eldste bestemme en ting ho ville gjøre etter 20 klistremerker, og da valgte ho lekeland. Ho synes det er veldig stas med de merkene, og det har gått over all forventning:)

Skrevet

Snuppa her fyller 2 år i november.

Hun har vist interesse for do en liten stund, så vi stakk i butikken og kjøpte doring til henne.

Kjøpte inn klistremerker og laget et ark med 10 ruter, som henger på et skap på do.

Når jeg hører at hun tisser på do får hun velge seg et klistremerke og klistre det i en av rutene. Har sagt at hun skal få en liten ting når hun har fylt alle 10. Er bare en ledig rute igjen, så regner med at det blir en eske med smurfepastiller i dag i manko av en annen gave, men blir nok stas det altså.

Hadde ikke tenkt å avvende henne helt ennå, men vil jo gjerne oppmuntre henne nå når hun viser interesse for det.

Hun tisser på do hver morgen og kveld, og så vil hun gjerne på do når jeg eller pappaen skal også.

Har faktisk hendt 2 ganger at hun har kommet og sagt fra også.

Men har ennå ikke gjort noe annet enn å tisse, det andre kommer vel etter hvert det også.

Stolt er hun i hvertfall:)

Skrevet

Vi forsøkte med klistermerker som belønning til gutten vår, da han var ca 2 1/2 år. Han hadde bleie på, men skulle si ifra, slik som du beskriver. Fungerte dårlig....

Da han ble 2 år + 7 mnd, forberedte vi han, at nå skulle han slutte med bleien, og bare gå på potta. Og vi var og såg på en tohjulsykkel, og en tøff hjelm, og sa, at når han var helt tørr, skulle han få den sykkelen, og hjelmen.

Det tok vel 3 dager, så var han så, og si tørr, både om dagen OG om natten =)

De 2 første dagene, var det mange tissetruser, men vi hadde hamstret inn et lager. 3 dagen, var det bare noen skvetter idem. Etterpå hadde han helt kontroll =)

Har vært et og annet uhell (ute med regntøy ol) men det har ikke vært mye. Nå springer han på toaletten selv, og vasker hendene etterpå =) Blir 3 år i November.

Skrevet

Ps. Første uka, så spurte vi han OFTE om han skulle tisse, slik han ikke skulle glemme seg. Og vi fulgte han på do, før måltidene, og før vi skulle noe sted.

Skrevet

Late meg ventet til han var klar selv ;-)

Da sluttet han på dagen uten noe mas fra min side. Var da 3 år og 1 mnd.

Skrevet

da jenten vår på to år sluttet i sommer så tok jeg henne på do hver time første uken. var jo så gøy å sitte på do og da..;) kom alltid en liten skvett...hehe.. så etterhvert begynte hun å si ifra selv....

vi har ikke brukt noe belønning utenom klapping og masse skryt...;) hun ville slutte med bleien selv hun...

Skrevet

Greia er at hun er enig i at hun er stor jente og at hun skal tisse på do, men når vi kommer på do, så er hun "ferdig" før hun omtrent har satt seg ned.... Altså...det er IKKE noe interessant/gøy med dogåing..

Hm...kanskje jeg må lokke med noe..

Vil du si det er en hjelp eller en hemsko med sånn doring? Gjør det det enklere å bli vant til dogåingen, eller blir det vanskelig når man ikke har doringen for hånden (når man er borte f.eks.)?

Skrevet

Gutten vår fikk potte av svigermor, som spiller en truddelutt når han tisser =) Morsomt. Men det fungerer fint å gå på vanlig do når vi er borte.

Doring kan være en løsning - og kanskje en trappekrakk fra IKEA =)

Skrevet

Takk for svar *masy*

Det er litt frustrerende dette her... for på en måte er hun veldig klar, men når det kommer til gjennomføringen, så virker hun ikke klar i det hele tatt...og da blir jeg med min altfor dårlige tålmodighet litt oppgitt...:o(

Skrevet

Vi hadde ikke noe spesielt system igrunn.. Men vi merket at han begynte og bli klar og bare sluttet og ta på han bleie.. Da var han 2 år og 8 mnd.. Hadde noen uhell.. Men ikke så ille som jeg skulle trodd...

Vi passet på at han skulle tisse på do før vi f.eks skulle ut og leke, kjøre bil, legge seg, etter han sto opp osv. Ingen spesielle tidspunkter.. Men at han skulle tisse på do før vi dro ut av huset.. Og at han skulle tisse på do før vi eventuelt satte oss i bilen og kjørte hjem igjen fra der vi hadde vært.. =)

Skrevet

Men...bare tok dere av bleien en dag? Hva sa dere da? Eller skjønte han det selv, at nå kunne han ikke tisse uten å gå på do?

Skrevet

Vi følte det samme, da han skulle gå på potte, samtidig som han hadde bleie. Hanrakk ikke til toaletten i tide, og var ferdig å tisse, da vi kom frem.

Men vi bestemte oss, mannen min, og meg, at NÅ skal han slutte, og det var da bleia ble fjernet ;) Guttungen var også veldig klar, og det var nok alle våte trusene, som fikk han til å lære å holde seg, til han rakk frem. (var vel 7 våte truser før klokken 12.00 denførste dagen)

Begynn gjerne en helg, da har dere 2 hele dager sammen =)

Han hadde bleie om natten den første uka, men etter at han ikke hadde tisset i den hele uka, tok vi bort den og. Fungerer kjempebra, og vi har bare sånt tisselaken på =)

Lykke til - det går nok bra skal du se ;o)

Skrevet

Mini her ble 2 i august,han e så å si tørr nu,vi tar på bleie når vi går ut,men i går glemte vi det,merka at han va uten bleie da vi kom inn,å ikke hadde han tissa på sæ heller =) Vi lot potta stå i stua å han gikk ofte naken eller uten noe nedentill mens vi va inne å hjemme,sa til han at han skulle få noe godt hvis han tissa på potta... Han tissa å fikk ei saltstang eller en liten sjokolade osv =) det ble stor stas,nu går han på potta uten noe belønning,men vi belønnte han i ca en mnd... =)

I mårrest va han tørr i beien etter å ha lagt i senga i 12 tima,tok av bleien med en gang i mårrest å satt han på do,da tissa han masse! Klart,det krev litt av oss voksne,bør ikke mase for mye men må også minne dem på det innimellom =)

Belønning e veldig lurt i begynnelsen =)

Skrevet

med eldstemann brukte jeg nonstop som premie. han fikk en hver gang han hadde gjort noe på do. funka fint!!!

yngste måtte det litt mer anstrengelser til....

hun ville til slutt ikke ha på bleie, men hun ville heller ikke på do, så det gikk galt mange ganger for å si det sånn..... trang ikke godteri hun.... hehe

men til slutt var det veldig stas med klistremerker. jeg kjøpte et rosa papp-ark og hang opp inne på do. og da fikk hun klistremerke med prinsesse o.l. hver gang.. det var stas da! alt var rosa, og det var gjerne glitter o.l. på.... hehe.. hu er skikkelig prinsesse-dilla..

Skrevet

Nå har vi hengt opp lapp på do, og etter ti klistremerker vanker det premie :o)

Hun ble veldig ivrig til å begynne med, skulle gå på do maaaange ganger, men når hun setter seg ned kommer det ingenting. Sier selvfølgelig at det gjør ikke noe, men har hatt 4 skift så langt i dag...hehe.. Og ETTER at hun har tissa på seg sier hun "nå må vi gå på do!"...har nok ikke helt skjønt rekkefølgen her ;o)

Hvor ofte bør jeg si at "nå går vi på do" da? Hvert kvarter?? Halvtime? Time??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...