Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Ang. bruk av "da" og "når": "Når jeg pusser tenna,nynner jeg" "Da jeg pusser tenna,nynner jeg" Hva er riktig?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 den gang da, hver gang naar er regelen! hvis det hendte engang at du pusset tennene og du nynnet blir det da jeg pusset... hvis du alltid gjoer det blir det Naar jeg pusser...
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Når jeg pusser... Da jeg pussET... om det er snakk om en spesifikk gang i fortiden.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis du mener at du nynner samtidig som du pusser tennene, så er NÅR ordet. Men DA kan også være riktig, hvis du mener at nynning er en selvfølgelighet som følger det å være et tannpussende menneske
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 når visst det hadde vært da jeg pusset så hadde det vært da..men ikke da jeg pusser..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg ville sagt når.. Jeg irriterer meg over folk som bruker konsekvent *da* F.eks. Jeg bruker alltid sikkerhetsbelte *da* jeg kjører bil... Da er det bedre med dem som sier; Jeg var seks år når jeg begynte på skolen (selv om det er feil, så høres det ikke like ille ut for meg)
birrisj05.02.09 Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Da jeg pusset tenna, nyttet jeg. Når jeg pusser tenna, nynner jeg.
Pappalille Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 Den gang - da, hver gang - når. Det er regelen som nevnt tidligere =) _Da_ bruker vi om noe som har hendt en gang. _Når_ bruker vi om det som hender flere ganger. Vi bruker _når_ om det som gjelder framtida. (_Når_ du kommer i kveld må du huske å ta med deg kake.)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 Veldig mange dialekter har ikke ordet da i stor grad. Her i bergen bruker vi mye når for da, men skriftlig er det helt på jordet. Det er mange som argumenterer for at en har "lov" å skrive feil fordi en har en dialekt. Som østfoldinger som mener at de skal få skrive hvem for hvilken fordi de sier det. Dialekt er ikke en unskyldning for dårlig skriftspråk. Sier noe når en har så dårlig kon troll at en sier det er ikke feil, har du ikke hørt om dialekt?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 He, he.. Masse rart her.. DA er fortid, noe som har hendt. Eks: "Da jeg pusset tennene" her kan du ikke bruke "når" jeg pusset tennene, fordi ordet "pusset" er i fortid, så du må bruke "da". NÅR er fremtid/nåtid "Når jeg pusser tennene" Dette er en handling som skal utføres i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå