Gjest Hellokitty03+09+13+13 Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 når jeg skal til ultralyd har jeg fått spørsmål om jeg vil være med på en undersøkelse med ultralyd med farge doppler, men d sto ikke så mye om hva dette er utenom hva de undersøker. noen som har hatt ultralyd med fargedoppler? hva er forskjellen?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 At bildet ikke blir i svart hvitt men i farger? Jeg vet igrunn ikke, men det hørtes logisk ut Jeg hadde sagt ja!
Gjest Hellokitty03+09+13+13 Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 ja tenkte jeg skulle si ja. men en vennine av meg trudde jeg kanskje måtte drikke noe, så ble litt skeptisk. men kommer til og si ja. får ti minutter ekstra til og se babyen.
Tweak Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Vet ikke om det er dette du mener, men jeg fikk en tidlig ul hos legen min en gang jeg blødde, og han hadde et ul apparat stående. Det var veldig tidlig, og selv om han sa at han så hjertet slå, så kunne ikke jeg det (gammelt apparat...). Da sa han at han satte på doppler, og da ble det området som bevegde seg (hjertet) gult og pulserte slik at jeg også fikk se hjertet. Kanskje det er farge doppler det heter?
Yarn Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Hvis jeg husker riktig, så var dette noe de gjorde for å sjekke blodets gang gjennom hjertet. Man kan altså muligens oppdage eventuelle hjertefeil. Det fungerer akkurat som en vanlig ultralyd, ingen væske skal inntas, og det er ikke slik at man ser barnet i farger Men tror blodet har ulik farge etter hvilken vei strømmen går gjennom hjertet. Jeg husker ikke helt, men jeg valgte å delta. Dette er vel noe relativt nytt og kanskje ikke brukt så mye enda, så defor må de spørre om man ønsker dette. De er nok ganske så sikre på at dette er helt ufarlig, på samme måte som man antar UL er. Noen er jo også skeptiske til vanlig UL. Jeg kommer iallefall til å velge dette på nestamann også
Yarn Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 .. altså, jeg vet ikke om det er fysisk det samme som UL, altså at det er ultralyd de sender inn, men de gjør det samme på magen
mamma-for-første-gang Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Den eneste forskjellen fra vanlig UL er at man ser blodet i farger ja. Man ser gjennomstrømningene fra hjertekamre til årer, og det er lettere å se hvordan hjertet "virker". Var ellers ingen forskjell fra å ta vanlig UL, og det er mest for forskningens del at man blir forespurt om å delta på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå