Gå til innhold

Noen som er fosterforeldre her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som kan fortelle litt om hvordan det oppleves? Og hvordan prosessen er?

Jeg har så lyst på et barn til, men har ikke lyst på flere KS, har hatt 2 krisesnitt. Vi vurderer derfor å bli fosterforeldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg var mye her inne var det et par stykker som hadde mye erfaring. Jeg har mest erfaring som biologisk barn i en fosterfamilie, men mine foreldre tok imot tenåringer stort sett. Litt slitsomt, og veldig givende. At mine foreldre er/var fosterforeldre har medført at vi er avlastingshjem/støttehjem for mine bonus søsken som "roter" det litt til. Det er rart. De får barn tidlig, i ustabile forhold og uten noen særlige forutsetninger for å ta godt vare på barna sine. Den ene bonusbroren min bor hos oss når han har samvær, og skal på sikt få mer og mer ansvar (17 år) og så har vi barna til en annen fast. Jeg er liksom storesøster, og da samarbeider foreldrene.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å få et fosterbarn som var en langtidsplassering/livet ut og der barnet kommer tidlig i livet - og jeg tenker det er hva dere tenker på. Et vennepar av oss fikk sin datter da hun var 6 mnd, og hun kom direkte fra fostermoren til den biologiske moren. De har vel ofte litt problem når en blir fostret bort så tidlig, og det er ofte barn som trenger en del ekstra. En må ofte være forberedt på å være hjemme utover vanlig permisjon fordi barnet trenger det rett og slett. En annen ting er at biologiske foreldre nekter adopsjon, selv om en har hatt barnet i årevis. Det er litt sårt, kanskje først og fremst for barnet.

Ser at det kan høres litt negativt ut, men det er givende og en har ofte et godt støtteapparat rundt seg. Er barnet yngst blir det ofte et familieprosjekt og som familie lærer en hva som er viktigest i livet. Det er heller ikke slik at alle norske barn i fosterhjem er skadet, men de har en spesiell baggasje som er en utfordring.

Ta kontakt med buf og de gir deg all informasjon:)

http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=416

Skrevet

Tusen takk for svar, skal ta kontakt med bufetat:)

Det trenger ikke å være en baby som kommer til oss, kan godt være et større barn, men ønsker at alderen skal være nærme mine barn (0-3)

Skrevet

Flott om dere vurderer det!!

De vil jo intervjue og bli kjent med dere som familie, og så finne et barn som vil passe inn hos dere. Noen trenger å være yngst, andre vil fungere sammen med barn i alle aldre:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...