Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 og trenger logoped? Klarer de ikke å bruke tungen ''munnen'' riktig? Noe som vet det? Og hva gjør en logoped? Er ikke lenge til skolestart (vel,1 år da men)..,så hadde vært greit og få sjekket det ut. Samarbeider med skolen,men er redd hun ikke prater rent til skolestart,og att hun ikke vil bli forstått..
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Kan være hørselen, skjult eller åpen ganespalte, stramt tungebånd, interesse, mutisme(generell eller selektiv), forståelse(eller en form for dysleksi) osv osv. Det kan være mange årsaker. Down syndrom barn har ofte stor tunge,men ellers er det sjelden kun tungen som er problemet. MEN ettersom barnet kanskje snakker lite, så får jo ikke tungen trening, og den er jo en muskel som trenger trening. Logoped er sjelden den som kommer på banen først. Spesialpedagog og PPT er første instans. Trening blir skreddersydd barnet, etter problem og behov. Jeg ville tatt kontakt med PPT, eller fått barnehage/skole til å ta kontakt med PPT var jeg deg. Alltid ventetid for å få komme til, og noe bør være i gang(om problemet er stort) før skolestart.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Det kan komme av fysiske årsaker som anonym over her nevner, men språk- og talevansker kan også komme av andre ting. Slik du skriver det så høres det som jenta di har talevansker. Du skriver at hun ikke snakker 'reint'.Altså at hun har forståelse for ordene osv, men har problemer med utalen. Nå er ikke jeg noen fagperson og skal være forsiktig med og si noe, men ut ifra det du skriver så høres det ut som hun har artikulasjonsproblemer. Det kommer av at noen barn har problemer med å utale språklydene(konsonantene) riktig. Barnet hører ikke selv ha det sier feil. Små barn bruker ofte forenklingsstategier når de sier noe f.eks bytte om på ord, bokstaver osv. Det kommer ofte av at noen konsonanter er enklere og si enn andre. F.eks b,m og l er letter og si enn p,k og r. Derfor kan det forkomme at barn fortsetter og bruke de enkle konsonantene fremfor de 'vanskelige'. Noen konsonanter krever mer enn andre. Du merker selv at det er lettere å si en l fremfor en r. Logopeder er veldig flinke, og barn lærer fort. Har selv en bror som hadde talevansker. Han klarte ikke og utale r. Han erstattet den med l. Han snakket reint da han begynte på skolen:)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er anonym 21:21 glemte og skrive at små barn som bruker disse forenklings strategiene ikke har talevansker. Det er bare når de blir eldre, over enn viss alder, det blir kalt talevansker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå