£iten_i_magen Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 I hvilken grad bør en 4-åring kunne leke på egenhånd?
Fuglehjertet Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Bare synsing fra min side men jeg mener det kommer helt an på personligheten til barnet og hva den har lært tidligere. Men det er absolutt en øvingssak.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Mye mener jeg, men det må jo også øves inn fra begynnelsen av.. Er de vant til å bli lekt med så er det nok vanskelig å finne på ting alene ja.
♥♥♥ Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 vi har en gutt på 4.5 år som alltid har vært flink til å leke på egenhånd, men de siste månedene har han hatt større og større ønske om å bli lekt sammen med.
☆twinkle twinkle Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 har en datter på to og et halvt og hun er veldig flink..Lever seg inn i sin egen fantasi verden og det har hun gjort vertfall et år ..Hun lager middag på kjøkkenet sitt , dekker bord og inviterer oss som gjester. Hun bygger og perler ,leker med playdooh og koser seg
£iten_i_magen Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2008 Hvor mye teller personligheten? Kan man si at barn er forskjellige, noen liker å leke alene, andre leker simpelten ikke alene? Altså; kan man bare finne seg til rette med at et barn ikke vil leke alene? Hvilke konsekvenser har det for barnet? Taper barnet noe på å ikke bli lært å leke alene?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg vil si at personlighet har litt å si, men alle barn vil tjene på å lære seg å leke alene, og alle KAN lære å leke alene.. Personligheten avgjør bare hvor lang tid det tar å finne ut av alenelek. Barnet taper nok på det ja, for det er helt umulig at der er noen til å underholde barnet til enhver tid.. Foreldre skal lage middag, gjøre husarbeid f.eks og da er det mye negativitet rundt et barn som hele tiden maser om å være med på leking - som h*n i utgangspunktet burde klare å gjøre selv. Det har jo også fantastisk positiv innvirkning på fantasien, motorikk, problemløsing, selvstendighet og mestringsfølelse etc.. Kunne diskutert i timesvis, for studerer pedagogikk for tiden og vi har mye om læring og lek
£iten_i_magen Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg spør fordi vi har en på 4 1/2 år hjemme som ikke vil leke alene. Far mener dette ikke skal jobbes med/læres, men er et spørsmål om personlighet, han mener det også det er slik fordi han er en gutt og ikke en jente... Mens jeg mener at han er nødt til å begynne å lære seg å leke på egenhånd, men jeg er jo bare stemamma, så hva har vel jeg å si??? Jeg bor jo bare sammen med gutten halve tiden av min eksistens. Og føler at jeg MÅ leke med han. Når han spør, pleier jegå svare at han kan begynne å leke, så kommer jeg og leker med han når jeg er ferdig med det jeg holder på med. Da blir han stående å se på meg til jeg er ferdig, eller så går han til noen andre som er hjemme og spør de i steden... Jeg er ikke vant til dette og føler meg litt kvalt av den type oppførsel og særlig av at far ikke vil gjøre noe med det.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 18. oktober 2008 #9 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg forstår deg godt at du føler deg litt kvalt eller presset til å leke med han når det er en slik situasjon. Synes det er litt rart at far ikke vil at dere skal prøve å inspirere han til å leke alene, for det er jo det oppveksten handler om.. Å lære seg å gjøre ting på egenhånd. tenk når han blir tenåring og voksen, og ikke har "lært" å gjøre ting på egenhånd.. Ta eget initiativ liksom.. Det er jo mulig for deg å "øve litt i skjul" slik at han blir mer inspirert til å leke alene når han er sammen med dere iallefall.. Sett igang leken, kanskje noe lego eller noe annet kreativt som er lett å gi ros for - si du skal hente noe eller gå på do eller sette på en maskin etc og når du kommer tilbake så må du bare være helt HENRYKT over hvor FANTASTISK det er å gjøre slikt helt selv..det fortjener han jammen belønning for etc.. Å ha det sånn over en periode vil jo inspirere gutten til å gjøre ting alene for å imponere Det vil iallefall være utelukkende positivt for gutten å kjenne denne følelsen av å mestre ting selv!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Så forresten akkurt dette problemet bli jobbet med "i de beste familier" serien, hvor en psykolog hjelper familier med oppdragelse etc. Der var det en litt annen fremgangsmåte med å ignorere/tvinge barnet til å leke selv da, men det funker jo bare hvis alle er med på det..
dinadina Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Det er viktig at ungene lærer å leke på egenhånd. Men dette er noe som må presenteres som en positiv ting - ikke som et krav. Mye ros og kanskje en form for belønning? I disse tv-programmene er det jo ofte at de fyller en krukke med klinkekuler eller lignende, og så vanker det en premie når krukka er full. En klinkekule for et kvarters alenelek kan jo være en god start?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå