Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Hadde en diskusjon med svigermor igår.. hun sier det er skadelig å bruke doppleren for mye..pga noe stråling som den gir ifra seg.. men jeg mener å ha hørt at dette er helt trygt?? tror ikke det sto noe om det i bruksanvisningen som fulgte med doppleren iallfall! er babysound jeg bruker, om det har noen betydning:)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Min jordmor sier det samme som din svigermor, selv på kontroll har hun doppleren på magen så kort tid som mulig... Hun sier den fungerer som et ekkolodd og ingen vet hvordan de lydsignalene den sender inn påvirker babyen. Men jeg har forstått at det finnes noen sånne "maskiner" som ikke virker på den måten, men rett og slett bare som en mikrofon som forsterker lydene der inne fra og de skal være helt ufarlige. Vet ikke hvordan din fungerer da.
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 åh :-o det har ikke jordmoren min nevnt! :/ da må jeg spørr på neste kontroll..:S det står at babysound er en sånn enveishøgtaler da.. så den går vell kanskje under di som er "trygge"..(?):S iss.. ble litt usikker her..
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 legen min sa det var heeelt trygt å bruke den, ikke skadelig i det hele tatt.
74skytte Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Hva med ultralyd da? Jeg er 19 uker og har tatt ul 4 ganger allerede. Er det skadelig og?
Vestlandsspire Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Eg har Angelsound, og legen min syns det var litt teit at eg hadde kjøpt ein sånn, pga eg vett jo ikke hvordan hjertelyden skal høres ut. Men ho sa det ikke var farlig viss eg likevel brukte den da...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Hehe, teit fordi du ikke VET hvordan hjertelyden skal høres ut? Hører en hjerteslag dobbelt så raske som sine egne, har en det vel i boks. Hvor vanskelig kan det være. Hører en doble slag er det tvillinger, og hører en rare bi-lyder kontakter en lege for å få sjekket det ut. Var da merkelig sagt av legen din, Vestlandsspire.. Menmen, tror nok ikke det er farlig, så lenge en ikke overdriver og bruker den timesvis hver dag. Det sier iallefall både lege, jordmor og gynekolog i mitt tilfelle. Har også Angelsounds, og gynekologen min ble SÅ fascinert da han hørte at det faktisk gikk an å kjøpe til eget bruk hjemme. Han ba oss ta med denne tingen og vise fram til han (men i og med at vi ikke skulle mer der, gjorde vi ikke det, hehe).. Bare han hørte at det var CE-godkjent var han fornøyd:)
Vestlandsspire Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, sant - eg følte meg jo ganske dum da! Viktigste for meg er jo at eg hører hjerteslaga og ikke minst prinsessa og samboer hjemme som ikke får høre på kontrollene! Gynekologen din høres hvertfall helt fantastisk ut, godt at han likte den!!
Elinski Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Synes legen din er eum som sier sånn. Jeg har en angelsound og bruker den på magen i kankje toppn 1 minutt hver kveld. Dette fordi jeg vil betrygge meg selv om at babyen lever der inne Jeg har venninner som ikke har en slik, og dee har vært på flere haste-ultralyder og besøk hos lege fordi de er bekymret, dette har jeg sluppet pga at jeg hører hjertet selv. Og man lærer seg fort hvordan hjertet høres ut, så jeg har nok merket om det har forandret seg og noe har vært galt.
Vestlandsspire Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 ja, eg er kjempeglad for at eg kjøpte den! har gjort at skuldrene har senka seg noen hakk altså!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 Jordmora mi bruker gammeldags jordmorstetoskop istedenfor doppler pga at hun mener at det påvirker barnet. Da vi var på ultralyd så vi at ungen ble mye mer aktiv da undersøkelsen begynte. "Snudde seg bort" fra proben. Det trenger ikke å ha noe å si, men bølgene fra måleinstrumentet kan føre til forbigående stress hos fosteret. Så en bør ikke bruke det i utide, syns jeg :-)
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 Dopplere sender visst ut en eller annen lyd som babyene merker, de liker ikke den lyden og vrir seg unna. Når man måler gjennomstrømminge i navlestrengen på ultralyd er det akkurat det sammen,og legene ser at babyene vrir seg unna. Derfor har de det bare på i noen få sekunder.
erotica80 *3boys1girl Skrevet 20. oktober 2008 #13 Skrevet 20. oktober 2008 Angelsound har ikke samme strålingen som dopplere.Ikke like "farlig" Men en skal ikke bruke noe av det for ofte eller lenge av gangen..Angelsound er en lyd forsterker som ikke sender ut samme ekkostråler eller hva det nå var som ble sagt i en tidligere diskusjon....Ikke det at jeg er ekspert...Selv er jeg i uke 19/20 og har brukt den ca 4 -5 gang..hørte lyden første gang 10+1
Phu Skrevet 20. oktober 2008 #14 Skrevet 20. oktober 2008 hvor får dere kjøpt en slik en og hva koster den?
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 Babywatcher får du kjøpt her www.babywatcher.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå