Gå til innhold

"Arbeid for trygd"

Anbefalte innlegg

Skrevet

...var det noe som het før, at man fikk betalt gjennom trygdekontoret/aetat/ eller hva enn det var. Noen som vet hva dette heter nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jobber i nav (tildligere aetat), men har aldri hørt om denne ytelsen.. hva går den ut på da?

Skrevet

Så vidt jeg kjenner til, er hensikten først og fremst å få folk ut i arbeidslivet. Jeg kjenner til noen som driver en bedrift, der en av de "ansatte" jobber for dem, men mottar penger fra Nav, da bedriften i utgangspunktet ikke har mulighet til å ansette vedkommende. Jeg vet ikke helt nøyaktig hvordan det fungerer, men vet at det tydeligvis praktiseres.

Skrevet

Antakeligvis er sikkert begrepet noe helt annet enn "arbeid for trygd", for jeg finner ikke noe spesielt nyttig omkring det ved googling.

Skrevet

Det ligner vel litt på praksisplass-opplegget hvor man jobber f.eks tre måneder hos en bedrift for å få relevant erfaring etc., mens NAV betaler lønna.

Skrevet

Da er det nok praksisplass ja. da mottar man enten dagpenger (som er en ytelse man først kan få hvis man har fått redusert stillingen sin med minst 50%, har tjent over så så mye i foregående år, og er minst 50% arbeidsfør. Du må altså først fylle disse kravene for å få dagpenger. er man i praksisplass kan man da enten fortsette på dagpenger, eller man kan få individstønad. det er en ytelse 'alle får' dersom de er i tiltak (praksisplass, eller kurs) gjennom NAV.

et annet alternativ nav kan være behjelpelig med er lønnstilskudd. da får du- som registrert arbeissøker i nav- fast ansettelse i et firma for en periode, mottar vanlig lønn fra arbeidsgiver, mens nav hjelper arbeidsgiver med deler av lønnen din i en periode. (firmaet får altså refundert deler av lønnskostnadene).

Skrevet

her har vi sånn som hun nevner oppfor, at man kan få "praksisplass" ved en bedrift i den retningen du ønsker å gå, også har vi noe som kalles for "tiltak", der man jobber noen timer et par ganger i uken ved en bedrift vi har her som er spesielt tilrettelagt for at utviklingshemmede og arbeidsløse kan få jobbe litt og få litt praksis.

Skrevet

OK, takker for svar! :)

Er litt kjedelig å være akkurat ferdig som student... Med andre ord - ingen krav på dagpenger, fordi jeg hadde jo ingen fast jobb i utgangspunktet. Ganske frustrerende når man har en familie å ta seg av... Har høyere utdannelse, en god del arbeidserfaring, men lite relatert til utdannelsen.

Men man kan altså få individstønad når en ikke fyller opp kriterier for dagpenger? Får kanskje stikke innom NAV selv for å høre akkurat hva som kan være løsningen for mitt vedkommende.

Skrevet

Beklager, leste litt for kjapt gjennom, ikke individstønad altså, men kan hjelpe arbeidsgiver med deler av lønn. Hvor stor andel er vanlig?

Skrevet

Hurra... med andre ord, si farvel til ungenes sparepenger og slikt, for å prøve å få noe som er litt mer relatert enn en annen jobb der man ikke trenger utdanning overhodet?

Frustrert del av meg som snakker her nå:

Sett at vi har en fyr som akkurat er ute av fengsel, uten utdannelse eller noe. Så kommer jeg med lang utdannelse. Jeg får en jobb der det ikke krever noe form for utdannelse, praktisk som sådann, som han andre klarer minst like bra. Jeg får selvfølgelig den jobben, mest å vise til, han andre går arbeidsledig og må gå på sosialen, og får ikke arbeidserfaring, og følgelig ikke jobb senere. Jeg rakker ikke ned på den typer jobber som det ikke krever utdannelse eller noe, men jeg mener denne løsningen er utrolig dårlig samfunnsøkonomi.

Skrevet

er du i tiltak gjennom nav, har alle krav på individstønad ja. Lønnstilskudd er altså noe annet. det vanlige ehr er at nav dekker inntil 50% av lønnen din (men yter maksimalt kr 10,000 i mnd).

veldig kjedelig å komme rett fra studier ja og ikke ha krav på en slags 'før man kommer i jobb-ytelse' :-) skulle vært noe sånt!

Skrevet

10000 vil jo hjelpe masse! Spørs hvor mye en bedrift er villig til å dekke. Men ja, så vidt jeg vet har man krav på mye mer når man er ferdig med førstegangstjenesten f.eks.

Jepp, må si jeg håper virkelig jeg har en mer stabil inntekt da samboeren min etterhvert blir ferdig med studier også. Hadde mye større trygghet som student tydeligvis.

Skrevet

NAV kan gå inn med et lønnstilskudd til arbeidsgivere for at de skal kunne ta inn en person på utprøving/praksis.

Mange kan få muligheten for videre ansettelse etter en slik periode.

Tror det kan gis lønnstilskudd over en 6 mnds periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...