Lilja121 Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Med under en uke igjen til termin begynner jeg å innse at jeg kanskje er litt vel avslappet i forhold til det hele. Er jo ganske grønn! Har kjøpt inn et par ammeinnlegg i ull fra nøstebarn. Skal de vaskes etter hver dags bruk? Noen som har anbefaling på engangsinnlegg? Har hørt om endel som bruker engangs innerst og ull utenpå for å redusere risiko for brystbetennelse. Her er jeg virkelig helt grønn!!
Ludviginne - mamma!! Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg fant strikkeoppskrift på ammeinnlegg på forumet "Idebanken" her i går kveld. (Ikke helt svar på sprøsmålet ditt kanskje...) Men der var tipset å ha de strikkede innerst, og så engangs utenpå (Siden engangs klisterer seg til vorten...) . Ser for meg at jeg ønsker å vaske ammeinnlegg ganske ofte ja...
våken_om_natta Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Med tanke på soppinfeksjon hadde ikke jeg turt å ha de strikkede innerst. Men det er meg da, og jeg hadde sopp forrige gang. I 3 mnd. Og det var vondere enn noe annet jeg har opplevd, for å si det sånn.
Nagilimia Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har hørt og lest om begge deler. Noen anbefaler ull innerst, andre engangsinnlegg innerst. Oppsummert forstår jeg det slik: Ull innerst = innleggene setter seg ikke fast i brystvortene, men større fare for bakterier. Skiftes ofte, minst 2 ganger om dagen. Lurer også på hvilke engangsinnlegg som anbefales? Har skjønt at noen ikke synes natusan sine er så bra. Hva kjøper dere i steden da?
våken_om_natta Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har også hørt at Natusan sine ikke er så bra. Forrige gang endte jeg med å bruke et laken som jeg kokte og klippet opp i små lapper. Det fungerte bra. Nå har jeg kjøpt Avent sine på apoteket. Hørt mye bra om de. Bør være bra. Var grisedyre. Men spanderer på meg det, i alle fall i starten når det er sårt.
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg brukte engangs fra Natusan og noen andre fra apoteket innerst for å suge opp melken, måtte jo skifte flere ganger om dagen. Så brukte jeg ull på utsiden for å holde puppene varme og slippe betennelse... En gang var jeg tom for de engangs og måtte bruke kun de ullinnleggen, det blev fryktelig klissete og lakk gjenom på gensern... Tenk så mye du må vaske hvis du bare skal bruke de i ull el annet stoff...
Venter en november-baby!! Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Heisann Det er veldig stor forskjell på papir-innleggene. Jeg prøvde flere typer sist jeg ammet, og endte opp med bare én type som jeg synes var bra. Det var fra Chicco, og de kjøpes på apoteket. Dette var den eneste typen som samlet opp nok melk til at jeg ikke måtte bytte hver time, samt at det var den eneste typen som ikke synes utenpå klærne. Man ammer jo som regel over en periode på flere måneder, og da synes jeg faktiske at det er litt hyggelig at det ikke synes gjennom klærne at jeg har ammeinnlegg. Ammeinnleggene fra Chicco henger heller heller ikke fast i brystvortene, mens jeg opplevde at de jeg hadde i ull faktisk hang seg fast dersom jeg tok de innerst. Og det er rimelig smertefult å få løs... Mye kliss og gris med å ha ull innerst, så jeg anbefaler Chicco papir innerst og ull ytterst. Det skal hvertfall jeg gjøre denne gangen:-)
Elimie :-) Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 signerer denne!!! PRøvde også ut flere ammeinnlegg sist, men chicco sine var desidert de beste. Melken omdannes til en slags gele inni innlegget, det er behagelig mot brystet og lekker ikke, selv med MASSE melk. Anbefales! Er ikke alle apotek som fører Chicco.
Lilja121 Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2008 Takk. Det var egentlig det jeg ville høre. Prøver meg frem med engangs innerst og ull utenpå i hvert fall mens det er kaldt.
FrøkenJ Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 Tusen takk for at dere svarer på dette...har ikke tenkt et sekund på ditte med amming,ammeinnlegg osv...men skjønne no at det jammen va greit å lese om det her...og kanskje begynne å tenke litt på det...35 uker på vei,så det er vel på tide...:-)...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg har hatt mye melkespreng, og lekker til dels mye. Har prøvd både Avent, Natusan og Medela sine engangsinnlegg + ull. Det jeg funnet ut at fungerer best for meg er Medela sine innlegg innerst og ullinnleggene utenpå disse. Varmt og godt, helt tørt og ikke noe lo som setter seg fast på puppene. Når jeg er ute blant folk bruker jeg kun engangsinnlegg. Blir så mye styr ellers når maten skal fram litt diskrè ;-)
collagirl Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 Har kjøpt ullinnlegg fra apoeket, i bruksanvisningen fra de står det at ull er selvrensende pga lanolinen i det, pluss at lamolinen forebygger betennelse. Når de blir våte skal de bare tørkes på radiator eller liknende. Og når de blir stive skal man skrape av den tørkede melken og vaske dem for hånd i lunket vann med lanolinsåpe eller vanlig hårshampo. Kaldt vann kan gjøre at de krymper. Hvis man vasker de for ofte og spes i maskin ødelegger man de og da virker de ikke som de skal.
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #13 Skrevet 19. oktober 2008 Dette fås kjøpt på babybutikker ihvertfall. De fungerer som ei bleie og blir til gele inni innlegget, de kleber seg ikke til vorta, og holder seg tørr. Super super super super!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå