Gå til innhold

Eldste snakker sånn om brann

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sier at hvis det begynner å brenne hvordan skal han da gjøre det, og da må jo han vekke oss, og han ønsker å sove nede sammen med oss(han ligger oppe mens vi og lillemor har rom nede)

han er veldig opptatt av dette. Jeg prøver å forklare at mest sannsynlig blir det ikke brann, og at han skal ikke tenke på det. Jeg vil jo ikke uroe han.

På en annen måte heter det vel at man bør ha en brannøvelse slik at alle vet om sitt ansvar om det skulle begynne å brenne.

Har noen av dere hatt brannøvelse, og hva sier dere til ungene? snakker dere om hva hvem skal gjøre om det begynner å brenne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel på tide at vi har brannøvelse nå som de er store. Små barn bærer man ut uten spørsmål, mens større barn bør man prate med slik at de vet hva de skal gjøre. Er ikke sikker på hvordan vi skal gjennomføre det. Det eneste vi har sagt til dem er at hvis det begynner å brenne så må de skrike så høyt de bare kan og komme inn til oss voksne.

Temaet bør nok bli tatt opp snart, kjenner jeg.

Er forresten glad for at naboen ikke røyker, en mindre risikofaktor.

Er også glad for at en annen nabo er brannmann, sånn i tilfelle...

Skrevet

Jeg har hatt brannvern i barnehagen jeg jobber i. Der bruker vi to hånddukker som heter Eldar og Vanja. Vi dramatiserer forskjellige situasjoner og viser barna hva de skal gjøre.

De får også prøve å "krype under røyken" (bruker et teppe som de kryper under i halvmørkret. Vi lærer dem at røyken stiger opp. At det er lurt å krype langs veggen for å komme seg til døra.

De får se hvordan brannalarmen virker, og vi viser d em brannslangen og pulverapparatene.

Vi forteller hvor farlig det er med fyrstikker og at om de finner noen så må de gi dem til voksne osv.

Brannøvelser har vi jo også og da "brenner" det på forskjellige steder fra gang til gang.

Barna syns jo dette er kjempeinteressant! Jeg mener at det er bedre å snakke om det og å vise barna, enn at det skal ties om det. Men de må jo også beroliges om at det er sjelden det skjer, men at det er lurt å være føre var.

Vi holder på å bygge hus, og eldstemann på 8 skal ha soverom oppe. Vi har snakket med ham om at han skal få ha brannstige utafor rommet sitt. Og vist ham bilder av den på internett.

Skrevet

Guttene mine er veldig opptatt av brannslokning og det er jo naturlig å ta det opp i en slik sammenheng, men jeg har ikke tenkt på de tingene du nevner. Takk for at du skrev det innlegget ditt, GS!

Skrevet

Har de ikke hatt om dette i bhg nå nylig, slik at han er blitt ekstra oppmerksom på det?

Bhg her har hatt brannvernuke med barnnbilbesøk, rebus, læring av tlfnr de skal ringe, hva de skal gjøre, brannøvelse etc.

Det var jo veldig fokus på brann i hele Norge i september da flere brannstasjoner over hele landet hadde åpen dag. Det var i den forbindelse de tok det opp i bhg til jentene vår i alle fall.

Vi har snakket om hva vi skal gjøre hvis det begynner å brenne. At vi skal ringe 110, gå ut og vente på mamma eller pappa ved garasjen etc. At hun IKKE må gå inn til mamma og pappa, men prøve å gå ut.

Ser for meg at hvis det begynner å brenne vil det vel være naturlig for dem å komme til foreldrene, men prøver å si at hun heller må gå ut. Jeg og pappa'n har soverom innerst i gangen og da er vi på en måte sperret hvis det skulle begynne å brenne. Har balkong så vi kommer oss jo ut, men hos eldstesnupp er det bare litt over 1 meter ned til bakken hvis hun hopper ut vinduet f eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...