Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Hvem får dere respons fra og konstruktiv kritikk? Har dere prøvd å sende inn til forlag?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Ta kontakt med Cappelen, Oktober, Samlaget, Aschehoug...de er alltid på utkikk etter nye talenter.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis du eier snev av realisme og bakkekontakt så prøv å få mest mulig artikler trykt i aviser og blader først. Så tar du det gradvis derfra. Du oppdager jo fort om noen synes det du skriver er lesverdig da
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har skrevet litt for et medlemsblad, men det skal mye til for ikke å få materialet på trykk, tar ikke det som et kompliment å få det trykket der, men det kan kanskje brukes på cv'n siden jeg er nybegynner? Neste gang jeg trykker noe der skal jeg legge ved e-post-adresse og håper noen tar kontakt ellers er det vanskelig å vite hva noen synes. Høres det lurt ut?
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 Da har du kommet litt igang siden du har skrevet for et medlemsblad! Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg nå lagt lista betraktelig høyere og skrevet for en offentlig avis eller et anerkjent blad (hva slags avis eller blad velger du ut ifra dine personlige interesser samt dine sakskunnskaper). Før du begynner med arbeidet bør du spørre deg selv hva du egentlig er god på pluss kartlegge hva nettopp du bør skrive om /hva som gjør at akkurat du har noe å bidra med. Ofte er det slik at de flinkeste skribentene, journalistene og forfatterene spesialiserer seg. Etter min mening gir det bedre kvalitet å bli god på noe enn å kunne skrive litt om absolutt alt (men her er meningene delte). Nå er det jo slik at flere av de største avisene ofte har journalister som kan litt om mye (men ikke alltid er like gode i dybden). Så hvis du har ditt spesialfelt kan du prøve deg hos dem. Mange har også startet sin bane i en lokalavis. Og det er som oftest mye lettere å bli antatt av lokalaviser enn av de riksdekkende mediene. En annen mulighet, vel og merke bare dersom du har et eller flere spesialfelt hvor du vet at du er kyndig, er å gå rett til Morgenbladet, Ny Tid eller andre fordi disse bestreber seg på å publisere stoff skrevet av de som har helt særskilte sakskunnskaper. Disse aktørene er stadig på utkikk etter freelancere - noe som ikke er dumt å prøve seg på dersom man ønsker å bli bedre til å skrive. Det er lurt å skrive et utkast til en artikkel FØR du henvender deg til en avis / et blad. Da har du nemlig noe konkret å vise fram med en gang. Løst snakk kommer du ikke noen vei med; de vil SE at du kan skrive (eller at det er framtidig potensiale). Får du dem til å se på en artikkel du har skrevet, så er du deretter så lur at du ber pent om konstruktiv kritikk - dette enten du i første omgang blir antatt eller refusert. Slik kritikk er jo til for å lære noe, så se på det som utelukkende positivt! PS: Idéen om å ha e-posten sammen med din artikkel i medlemsbladet er ok. Men forvent deg ikke en enorm pågang (med mindre det er et "revoulsjonerende" tema). Jeg ville heller siktet mot de profesjonelle, som jeg gitt noen eksempler på over, og bedt om kritikk på det jeg har skrevet av dem. Håper noe av dette kan være til nytte! Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Tusen takk! Dette var nyttige ord! Jeg har tenkt noen av de samme tankene selv og har bl.a en vag plan om å kontakte en forfatter jeg liker godt og be om tilbakemelding. Jeg er ikke kommet så langt at jeg har noe å vise fram, men jeg jobber trofast mot målet mitt. Jeg har spesielle temaer jeg kan mye om og som jeg vil formidle på en slik måte at folk uten erfaring også kan få følelse med det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå