lego Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Det har seg sann at vi får noen penger pga en forsikringssak. Disse pengene har vi tenkt å bruke til å rette opp litt i økonomien vår. Men vi vet ikke helt hvordan vi skal disponere de. Vi har to alternativer. 1. sambo har gammel inkassogjeld, som vi pr i dag ikke betaler noe på. han har fått fryst renten på den. 2. vi har noen kredittkort og ett billån vi gjerne kunne tenkt oss å bli kvitt. Hva gjør vi? ved å betale ned gjelden til sambo så vil jo den saken endelig være ute av verden. Ved å betale ned kredittkortene og billånet så vil vi få bedre råd (i en periode nå i finanskrisen, har også ett relativt stort boliglån) så kan vi heller ta opp ett nytt lån når ting har stabilisert seg igjen og betale ned gjelden til sambo da. evnt refinansiere boliglånet og betale ned gjelden til sambo. Men det kan vi også gjøre med kredittkortene... gode råd tas i mot med takk.
Tante Blås Squaw Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Det er vel styggest rente på korta? Jeg ville tatt det først.
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg mener at inkasso bør gå forran andre ting..hvordan får dere refinansiert hvis han har inkasso??? da må enten du har veldig høy inntekt, eller så må dere dra inn andre som kausjonister vil jeg tro hvis dere da ikke har nedbetalt en god del av boliglånet og på den måten har nok egenkapital. Jeg trodde ubetalt inkasso ville gått til rettslig innkreving hvis det ikke er en nebetalings ordning som ruller og går? Og hvordan har han fått fryst rentene? Høres veldig merkelig ut.
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Legger til at hvis dette stemmer så bør dere kvitte dere med kredittgjelda....
lego Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2008 Den gjelda hans er så gammel, han er kredittvennlig og alt, det er bare gjeld...
Tante Blås Squaw Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 Kort og billån, sier gubben her ;o)
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Hei. Kvitt deg alltid med den gjelden som har høyest rente først, kreditt kortgjelden er nok en sikker vinner her, deretter billånet. Deretter inkassogjelden. Jeg hadde nok for min del ville betalt ned kreditt kortene og inaksso gjelden først. da jeg liker å få ting ut av verden. Om det er igjen penger etter det hadde jeg tatt billånet. Men øk. er det første best
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis det er sånn at inkassoen kan vente og den ikke øker i gjeld....da hadde jeg betalt ned kortgjelden....
lego Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2008 Vi må jo snart ha ny bil og da...
Blue Lady Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg hadde betalt ned kredittkortene og inkassogjelda. Billånet er ikke så "skummelt" synes jeg, der er det ofte litt større muligheter for kommunikasjon med banken og utsettelse av avdragsbetaling om det skulle skje noe uforutsett en måned.
blond Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg ville gjort det som ga størst effekt på den daglige økonomien deres. Hva det er vet du som har tallene. Hvis det er viktig for dere å bli kvitt spøkelset i krokene bør dere betale inkassogjelden.
lego Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. oktober 2008 Noen flere her som har lyst til å gi meg råd? Er det noen jeg kan ta kontakt med for å betale ut dette på best mulig måte? Banken? NAV?
hurra og hei! Skrevet 18. oktober 2008 #13 Skrevet 18. oktober 2008 Helt ærlig - det høres ikke ut som dere burde vurdere ny bil snart..bli kvitt billån, kredittkortlån og gammel inkassogjeld først! Helt borte må den bli! Det høres ikke ut på meg som om dere burde få det mer romslig økonomisk, heller som at dere burde stramme inn på forbruket...
hurra og hei! Skrevet 18. oktober 2008 #14 Skrevet 18. oktober 2008 Kanskje baken kan hjelpe. Det er nok lurt å søke råd hos andre kilder enn oss dib - damene;)
lego Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. oktober 2008 Vi må ha en ny bil innen ett halvt år fordi vi skal ha ett barn til og det er ikke plass til 3 barn i den bilen vi har nå. Jeg har ikke skrevet noe om hvor mye vi har i gjeld hverken her eller der, heller ikke hvor mye vi har i inntekter. Og jeg har ikke nevnt forbruket vårt i det hele tatt. Eneste jeg spurte om råd til er hva dere synes vi skal kvitte oss med først...
lego Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #16 Skrevet 18. oktober 2008 hehe, sant det. Men det hender jo det dukker opp noen gode råd her inne så det var verdt ett forsøk tenkte jeg. Tror jeg ringer kontakten min i banken på mandag og snakker med henne jeg.
prekæs Skrevet 18. oktober 2008 #17 Skrevet 18. oktober 2008 Ville startet med inkassogjelden. tipper at selv om dere ikke betaler noe så løper rentene. Fryst eller ikke fryst. Har ikke hørt om frysing av inkassogjeld, jeg. Må jo betales en gang.
erteposen + 4 Skrevet 18. oktober 2008 #18 Skrevet 18. oktober 2008 Inkassogjeld først - få den unna. Kontakt banken etterpå og bak kredittkort gjelden og billånet inn i huslånet. Hadde først og fremst tatt kontakt med banken og fått en avtale med en rådgiver som kan komme med gode råd. En vet aldri hvor lenge "finanskrisa" varer og inkassegjeld er stygt å ha på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå