Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Hvordan klarte dere å starte nytt liv når det ble slutt med samboer eller kjæreste? Nå tenker jeg på de som ikke har så altfor mye i foreldrepenger å måtte vente på OS å de andre stønadene? Jeg bor nå hjemme til mine foreldre å jeg orker egentlig ikke å bo her i flere mnd, vil starte på nytt med gutten. Ny leilighet. Men vet jo aldri hvor lang behandlingstid søknaden har. Jeg har kun 5000 i foreldrepenger, ble sykmeldt veeeldig tidlig i svangerskap grunnet sykdom uheldigvis. Men er det ikke noen plass jeg kan få hjelp til å skaffe leilighet å sånn? Setter pris på svar
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 du kan søke på bostøtte gjennom husbanken veit jeg... men hvordan det fungerer har jeg egentlig ikke peiling på.. hehe ellers får du prøve å smøre deg med litt tålmodighet, ting blir bedre etterhvert:)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 men har ikke no leilighet nå da, det jeg trenger hjelp til å fikse og penger for å komme i gang liksom. Hater å vente hehe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Noen som vet? eller må jeg bare vente til OS å div kommer? Kommer småbarnstillegg automatisk.. fader, alt en må gjøre. Er ikke nok med å bearbeide sorgen liksom
Micki Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Hei! Vil bare si at du ikke er alene. Jeg bor også hjemme hos foreldrene mine, har bodd her i snart 5 mnd. Kjenner det tærer på å ikke få kunne starte på nytt med en egen plass å bo. Problemet mitt er at jeg ikke har råd til noen leilighet. Har nemlig et hus som jeg betaler på og som vi ikke får solgt. Barnefar bor i huset og jeg betaler halve huslånet, er nødt til det hvis ikke blir huslånet misligholdt, noe jeg ikke kan la skje. Er i en skikkelig kjip situasjon. Har til og med vært på sosialkontoret, men det må være det kjipeste jeg har gjort noen sinne. Dama jeg prata med var så utrolig frekk. Er helt skremt av hvordan de behandler folk der:-( Jeg mottar overgangsstønad og jobber, men det er likevel ikke nok til at jeg kan betale for både huslån og en egen plass å bo... Livet er kjipt om dagen kan man si...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, fader. Er lei av å bo her med lillegutt. Det blir vel litt værre til deg når du må betal på et huslån ja, er det på mye det da? Men du har jo OS og du jobber. Det rekker jo egentlig med noe lite som ikke er så altfor dyrt. Tok det lang tid før du fikk OS å andre stønader da?
aanonym Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Trodde ikke man kunne få både OS og foreldrepenger samtidig? Det fikk i alle fsll ikke jeg, men det er jo noen år siden, så det kan ha endret seg. Har du lenge igjen av permisjonen, da? Når du begynner å jobbe blir det jo litt lettere. 5 mellomtiden skal du ha bidrag og en ekstra barnetrygd.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 jeg vet ikke jeg. De sa så de svarer meg her i hvertfall.
Micki Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, betaler nesten 7000 kr i mnd. bare i huslån. Kjipt å betale på noe man ikke bruker. Må ut med ihvertfall 6000 kr for å leie en leilighet, så da blir det høye boutgifter tilsammen. Boligmarkedet har jo stoppet helt opp også da, så det kan ta lang tid før huset blir solgt:-( Det tok vel ca.2,5 mnd. før jeg fikk OS og de andre stønadene. Har du bodd lenge hos foreldrene dine?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 Okej. nei, har vel bodd her i litt over en mnd, men så bodde jeg til BF i mnd så jeg søkte ikke på OS før forrige mandag:( at det skal ta så lang tid da Men kan ikke foreksempel sosialn eller noen andre hjelpe meg å lillemann å komme i gang eller noe sånt? Få hjelp til å skaffe leilighet eller få et såkalt Lån eller noe? Ikke sikkert du vet så mye om det. kjipt å gå på sosialn å. Blir ikke barnevernet å sånn koblet inn da
Micki Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, det er skikkelig kjipt at det skal ta så lang tid. Jeg var til og med på et sånn møte hos NAV og leverte inn all dokumentasjon som de måtte ha. Etter noen uker fikk jeg brev om at de manglet en del dokumentasjon, og da viste det seg at NAV her jeg bor hadde klart å rote bort noe jeg visste jeg hadde levert. Måtte sende det inn på nytt og dermed tok det enda lengre tid. Jeg vil råde deg til å sjekke opp at du har levert det som trengs for at de skal kunne behandle søknaden. Har vært på sosialkontoret, men det skal ikke være lett å få hjelp når det virkelig trengs i en overgangsperiode. Hun jeg prata med sa at jeg måtte få banken hvor vi har huslån, til å "fryse" lånet, noe som overhodet ikke er aktuelt, da det vil koste oss 14000 ekstra hver mnd. Hvis det da tar ett år før vi får solgt, har vi plutselig mye mer i gjeld. Hun hilste ikke engang på meg da jeg kom inn på kontoret og sa at det var ikke sånn at det bare var å dele ut penger. Var skikkelig uhøflig, skulle tro de måtte betale av egen lomme:-( Men du kan jo prøve, er jo verdt et forsøk. Forhåpentligvis treffer du på en hyggeligere person. Tror ikke det er noen fare for at barnevernet blir koblet inn, så lenge ungen har det bra:-)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 Fader, noen personer skulle ikke fått lov til å jobbe med sånn. De kan jo sette seg selv i våres situasjon. Blir så lei, å jeg er liksom ikke den som er så flink til å snakke. Er livredd for å møte sånne personer. Men jeg kjenner de som jobber her da å de er hyggelige. Men skal ikke bo i denne kommunen da, skal flytte til en annen en når jeg får penger å sånn. Er vel ikke noe problem å skifte til en annen NAV vel? Men kan sosialn hjelpe meg med å skaffe leilighet å diverse for å komme i gang? Jeg er usikker jeg, du har sikkert svart med på det men hehe. Det er det å bo er er liksom ikke så bra for noen av oss. Vil starte på nytt, hjelper ikke så meget å gå her å tenke på x`n 24/7. Har nok å tenke på. Hvor mye har du alt i alt utbetalt da?
Micki Skrevet 19. oktober 2008 #13 Skrevet 19. oktober 2008 Tror ikke det er noe problem, bare melde fra om flytting, så tror jeg det går fint:) Det jeg vet er at sosialen kan tilby leilighet som de har til rådighet, men tror det er mye alkoholikere å sånn som bor i disse. Er ihvertfall sånn her. Men vet om en venninne som får hjelp av sosialkontoret til å betale boutgifter og hun ordnet selv en plass å bo. Tror ofte det kan være det beste. Hun jobber ikke pga.sykdom, så tror det er mye derfor hun får hjelp. Syns absolutt du burde dra å prate med dem, da har du iallefall prøvd:-) Har utbetalt rundt 18000 i mnd. Da har jeg tatt med OS, barnetilsyn, lønning og barnetrygd. Har enda ikke begynt å få barnebidrag, det tar visst sin tid...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #14 Skrevet 19. oktober 2008 har meldt flytting hit nå, til hjemkommunen min. Men nå har det seg sånn at jeg har ikke råd til å skaffe meg leilighet, har 5000 max i mnd i foreldrepenger, er fortsatt i permisjon. Så jeg tror det blir vanskelig å bo her i flere mnd blir litt for mye til meg egentlig. Men uansett, så må jo jeg snakke med NAV her da, mulig de kan hjelpe meg med å skaffe en leilighet eller hjelpe meg med å snakke med NAV i den kommunen jeg skal flytte til Nei, vi får se. Jeg skal gjøre mitt beste med å komme meg ut herrifra fortest mulig, ikke det at det er så jævlig å bo her men lengter etter mitt eget hjem
desember-nurk=) Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 Hei! Ville bare svare på den nederste tråden her, du får redusert overgangsstønad når du mottar foreldre/fødselspenger. Jeg fikk 6000kr i foreldrepenger og ca 7000kr i overgangsstønad. Siden du da ikke får full OS får du ikke småbarnstillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå