Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 For sytti år siden var det skammelig også for norske kvinner å vise håret sitt, visste dere det? Hilsen gammellaura.
Sjokolade76 Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Nei det visste jeg ikke, for i 1938 var det ikke vanlig å gå med skaut for norske kvinner,Mange kvinner brukte hatt, men disse dekket ikke håret noe særlig - og det var heller ikke skammelig for kvinner å vise håret sitt. Hvis du bla. ser på charleston moten som var framtredende på 30 tallet var det pannebånd som var trenden. Kvinner i Norge dekket håret sitt i forbindelse med kirkebesøk og lignende, og bruken av skaut var utbredt der skaut var praktisk. Kjenn din historie, før du uttaler deg!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Hatt? I byene, ja. Arbeidskvinnfolk på landet brukte skaut. Hatt er en moteplagg, skaut er en praktisk løsning.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Hva mener du med hele innlegget ditt? Skal vi gjøre sånn de gjorde for 70 år siden? Da tror jeg du fint kan legge om livsstilen din for å si det sånn..
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Hi mener sikkert at vi kan ha litt forståelse. Det er ikke så lenge siden vi heller tok hevn hvis noen hadde gjort noe mot slekta vår.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 Hvor mange hverdagsbilder fra Norge på tjue-trettitallet finner du som avbilder kvinner uten skaut, historiekjenneren? Og hva tror du kvinner drev med på tjue-trettitallet? Gikk omkring og så pene ut? Ja, byfruene gjorde nok det:) men de langt fleste var opptatt med tungt og dels skittent arbeid. Charlestonmoten og andre moter var et byfenomen og var ikke forenelig med husholdning og husdyrhold - som var realiteten for de fleste kvinner.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Ha litt forståelse for hva om jeg kan spørre??
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 At det ikke er så lenge siden vi var et fattig bondefolk som ikke er så ulikt mange innvandrere sin kultur.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #9 Skrevet 18. oktober 2008 for at det tar tid å endre kultur. Det er ikke bare å trykke på en knapp. hilsen gammellaura:)
Sjokolade76 Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis du leser siste setning av mitt første innlegg "Kvinner i Norge dekket håret sitt i forbindelse med kirkebesøk og lignende, og bruken av skaut var utbredt der skaut var praktisk" så presiser jeg når det var vanlig at kvinner dekket hodet der DET VAR PRAKTISK. Bruken av skaut var vanlig på landet ja, men det å dekke hodet hadde lite med skam å gjøre. Norge har liten kultur for at utildekket hodet var forbundet med skam, slik HI her mener.
Sjokolade76 Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Og til anonym 11.37, det er det at HI mener at det å dekke håret var forbundet med skam som er feil i hovedinnlegg, ikke at kvinner ikke dekket håret som er poenget. Så les innlegget FØR du uttaler deg!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 Sjokolade - da Norge ble kristnet, kom tanken om fromhet ved å dekke til håret sitt. En kvinne skulle ikke "by seg frem" ved å ha håret løst eller ikke bære hodeplagg. Derfor hodeplagg ved kirkebesøk - fordi det å vise seg uten var skam.
Sjokolade76 Skrevet 18. oktober 2008 #13 Skrevet 18. oktober 2008 Bruken av skaut, der kvinnen dekket sitt hode for Gud ved kirkebesøk, kan overhodet ikke sammenlignes med bruken av hijab, eller nikab. Selv i dag, dekker kvinner i USA og England sitt hode ved kirkebesøk i flere menigheter uten at dette er forbundet med skam.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #14 Skrevet 18. oktober 2008 Hvorfor kan det ikke sammenlignes? En rettledende norm er en rettledende norm, enten den er skambetont eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #15 Skrevet 18. oktober 2008 Klart det kan sammenlignes. Det at noen sekter bare kan gå i skjørt kan jo også sammenlignes. Disse kvinnene kan ikke velge....
Sjokolade76 Skrevet 18. oktober 2008 #16 Skrevet 18. oktober 2008 "For sytti år siden var det skammelig også for norske kvinner å vise håret sitt, visste dere det?" Det er HI sitt innlegg som er grunnlaget for denne diskusjonen, og jeg påpeker kun at dette utsagnet ikke medfører riktighet. Mange bærer Hijab eller nikab i dag som et "statement", og flere muslimske kvinner vil påpeke at de bærer det av fri vilje, og forbinder det ikke med skam. Hvorfor velger for eksempel egyptiske kvinner som i mange 10 år ikke brukte hijab å i dag ta den på igjen. Jo fordi de vil vise et ståsted, ikke pga skam. Det å si at bæring av hijab, nikab eller skaut som var vanligere i Norge før er skambelagt medfører ikke riktighet. Og det er dette jeg påpeker.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #17 Skrevet 18. oktober 2008 Å ikke dekke til hodet var skammelig. For å sette det inn i dagens norske setting: det kunne antakelig sammenliknes med om moren din kom i hanekam i familiebursdag. Skammer hun seg? Neida, hun har funnet identiteten sin. Skammer du deg? Antakelig. Identitetsbekreftelse for muslimske kvinner syns jeg man skal respektere, men det er dumt å glemme at det ikke er lenge siden kvinner bar skaut i Norge også. gammellaura.
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #18 Skrevet 18. oktober 2008 Mormor kom fra landet, og der hun kom fra måtte jenter pent ha håret tekkelig i fletter med et lite tørkle over, og når man giftet seg var kjærringskaut tingen. Hun stakk av, rømte fra det planlagte giftermålet med nabo-odelsguten, og flyttet til byen hvor hun kunne klippe håret og gå med hatt. Dette var på trettitallet. Forøvrig er det mange arenaer i den muslimske verden hvor det å gå med håret utildekket er helt uproblematisk, visste dere det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå