Gå til innhold

Skal ikke barn like fisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et inntrykk jeg har og som blir bekreftet av intervjuet med Findus-representanten i artikkelen på Klikk at barn liksom ikke skal like fisk. Jeg var ikke begeistret for fisk da jeg var liten, men det handlet mer om at jeg brukte så lang tid på å rense den at alle andre var ferdige med å spise innen jeg fikk begynt. Da fristet ikke fisken like mye. Enda som voksen liker jeg at maten er klar når den er ferdig laget, at jeg slipper å rense fisk eller annet ved bordet. Eneste unntak er potetene som vi koker med skall, helt greit å skrelle potetene ved bordet.

Jeg opplever at voksne forventer at barn ikke skal like fisk, at de alltid og bare vil ha pølser, at de heller vil ha søtt pålegg frafor salt og en rekke andre foreldreskapte forventninger som blir påført barna. Kanskje gjelder det spesielt besteforeldre mot barnebarn og voksne mot barn de ikke kjenner så godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, jeg har det samme inntrykket. Vi lo godt når vi så reklamen for laksepølsene - at nå skulle vi få se noe vi aldri hadde sett før, barn som liker fisk!! Her er storebror den største fiskeelskeren av oss alle. Han bestiller til og med tunfiskpizza når vi er på restaurant i Tyrkia:)

Vesla liker også fisk foreløpig, men det eneste hun til nå har spyttet ut er første gangen hun smakte sjokoladekake... :)

Søtt pålegg får de bare når vi har syltetøy på vaflene...

Skrevet

Er veldig enig i dette!

Jeg synes unger får tillagt så mange behov som de ikke har. Som du sier, behov for søtt, pølser/pizza/hamburger osv. Og det er greit at de ikke liker fisk fordi de er barn. Sånn er det ikke hos oss. Barna våre liker fisk også.

Samme med tv. Unger har ikke behov for å se mye tv. Mange sier at ungene får se tv etter bhg/skole for å roe ned, men egentlig så er tv det motsatte. Det er fullt mulig for et barn å roe seg ned ved å titte i en bok eller leke stille med et eller annet. Jeg vil ikke at mine barn skal bruke tv som det enste middelet til å slappe av.

Skrevet

Det er viktig å kunne slappe av bare med seg selv uten å måtte ha ytre midler for å få det til. Jeg tenker på konsentrasjonen til ungene i forbindelse med skolen, blant annet.

Skrevet

Ser ut som vi bammere har fiskeelskende barn. Mine barn har alltid likt fisk, eldste hadde en periode han sa han ikke likte fisk, dette overså vi helt da, og det tok ikke lang tid for det forsvant. Tror det var noe påvirkning fra venner.

Lillemor spiser heller fisk enn pannekaker. Hun liker stortsett best tradisjonell norsk mat, fisk, kjøttkaker, fiskeboller ol. Har aldri hørt hun si at hun ikke liker noe, hun lar bare vær å spise. Det jeg kan si hun ikke har spist, eller spist utrolig lite av er pannekaker, kjøttdeig og spaghetti, kyllinggryte, taco.

Skrevet

Joda, jeg mener i alle fall at barn skal spise fisk også. Ikke tvinge dem til det, men i alle fall ha det som middag et par ganger i uka.

Jentene vår elsker laks og ørret. Vi kjøper fileer uten ben så det blir jo ikke mye rensing ved bordet, eller ubehag med å treffe på et bein mens man spiser.

Skrevet

er enig med det du skriver blond, og det var det samme for meg.... husker at jeg elsket laks, men at pappa måtte renske den, men fant jeg et bein, så sa jeg takk for maten, selv om det var kjempegodt...hmmm.

Barna mine er gllade i alt slags fisk:))

kanskje ikke sild, men det har jeg aldri prøvd...blæh..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...