Gå til innhold

Hvor ligger livmora?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sier at de kan kjenner livmor, men hvor ligger den i forhold til andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke kjenne livmora om man ikke er gravid - et stykke på vei.

Livmora ligger bak skambeinet.

Da jeg var gravid, kjente legen hvor høyt livmora var kommet på hver kontroll. Jeg greide ikke finne den da heller, jeg, selv om den etterhvert lå over navlen :)

Skrevet

ja mente alle gravide som jeg har snakket med da.. :) hehe

Jeg er selv i slutten av uke 13, men vet ikke hvor jeg skal kjenne.. Vært hos legen èn gang men da var det bare info og papirarb..

Når klarte du å "finne" den selv?

Skrevet

Den ligger vanligvis bak skambeinet (bak hårene på musa altså..), men i svangerskapet vokser den seg stor for å romme babyen og morkaka, og vil da vokse seg oppover.

Du skal altså kunne kjenne den fra det beinet og oppover, ettersom den vokser. Den ender vel opp ca oppe ved brystbeinet til slutt tror jeg.

Skrevet

For å kunne kjenne den så er det greit å vite litt om andre ting som ligger der også, og det er faktisk ikke mange andre ting som er mulig å kjenne der. Det ligger jo tarmer der, men de er så myke at de vil du ikke kunne kjenne. Vel, jeg klarer faktisk av og til å kjenne tykktarmen min øverst i magen, men ikke tenk på det ;-)

Livmora var hos meg i uke 13 som en grapefrukt i magen. Rett under skambeinet. jeg lå på ryggen og klemte nedover med alle fingrene og beveget de frem til tilbake. Kjennes ut som en rundt kule som du ikke klarer å kjenne helt rundt på, Bare at det er noe rundt der. Nå som jeg er i uke 18, så kjennes den mer ut som en veldig fast ballong og den er nå oppe ved navelen omtrent. Dersom du kjenner noe som har rundt form, som ligger omtrent der livmora skal ligge, så er det helt sikkert livmora! Kjenner du etter jevnlig så vil du få det bekreftet med at den vokser uke for uke.

Husk at du må klemme ganske godt ned i magen for å kjenne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...