*gruffalo* Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Og hvor strenge er dere for å få de til å smake? Lager dere egen mat til de liksom? Mener da de litt eldre barna... Ser i bhg hvor jeg jobber, her er det maaange kresne barn. Liker ikke poteter, liker ikke grønnsaker... Når jeg spør hva de får hjemme sier de at de f.eks spiser bare kjøttkakene o.l. Da tenker jeg at det kanskje ikke er så rart at de ikke liker noe...de får jo det de liker uansett... Andre jeg hører lager alltid egen mat til barna, da er det jo ikke heller rart at de ikke liker noe. Mine barn spiser ikke alt, men de spiser alltid noe av middagen. Jeg lager ikke egen mat til de til vanlig, så de får spise det som er. Spiser de lite så får de heller kvelds litt tidligere den dagen... De er 7 og 4 1/2 år nå. Veldig ofte sier de at de ikke liker, men jeg sier at de må smake. Og plutselig spiser de masse likevel... Hvordan gjør dere det?
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 mi liker ikke poteter, så har lite potetmiddager. men har vi potetmiddager så må hun smake. gjemmer den gjerne i saus, men hun har en tendens til å merke den for det hehe har også en regle om at hun må smake på alt. liker hun det ikke er det greit, men må gjerne smake igjen ett par mnd sender, for man kan jo endre seg.. og mye som har vært æsj som er blitt godt og motsatt. potet er det eneste som alltid har vært æsj...
cherry coke Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, hun spiser alt jeg spiser. Hun er 3 år og favorittretten hennes er fiskesuppe med blåskjell=)
Blåmandag¤ Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, de spiser det de får begge to. Mor derimot er litt kresen når det gjelder en del pålegg, men jeg sitter ikke akkurat og rynker på nesa og sier æsj når de dytter innpå skiver med kaviar eller prim, for eksempel.. Eldste hadde en periode når hun var 4-5 år da hun mente hun ikke likte en haug med ting(middag), men hun måtte i alle fall smake på det. Gav henne ikke så mye oppmerksomhet på det, så gikk det over av seg selv. Er ikke så glad i at barn sitter og pirker i maten og sier ææææsj, liker ikke.
~sjiraff~ Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Lager ikke egen middag til snuppa. Hun får litt av alt på tallerkenen. Vi er egentlig enige om at hun skal smake på alt, men det er ikke alltid hun gjør det. Er ekstremt sta. Men hun får ikke mer kjøtt e.l. før hun har smakt på det andre. Liker hun det ikke, er det greit, men hun skal smake. Men det funker ikke.. hehe.. hun er ekstremt kresen. Spiste alt frem til hun var 2 år.. da var det brått slutt.
*gruffalo* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, jeg selv blir skikkelig frustrert over de kresne barna...i alle fall når jeg merker at foreldrene legger opp til det selv!
*gruffalo* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2008 Forstår at noen barn bare er kresne, men da er det positivt når dere prøver å få henne til å smake. Ikke bare gir etter liksom!
Blåmandag¤ Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 Har noen av dem selv. Barn som kun får sjokolade på maten fordi de visstnok bare liker det. Hvem søren introduserte sjokoladepålegg for den ungen da?
*gruffalo* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2008 Og noen foreldre får sjokk når de spiser eks leverpostei på skiva i bhg...for de liker bare sjokolade?!? Men har de prøvd andre ting da? Selvfølgelig vil de ha sjokolade hvis de får valget liksom...
Blåmandag¤ Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Ja, og så er det jo de som selvfølgelig velger bolle i stedet for skiva når de har begge deler i matboksen. "Vil du ikke ha brødskive? Ta en bit da, så får du bolle etterpå. Ikke? Jaja, ta bollen da. Noe må du jo spise"
h2lita Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Hei gruffalo! Hvis du har en hokus pokus metode, som kan få pia mi til å bli interessert i mat er du hjertelig velkommen på besøk!
erteposen + 4 Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Mine må smake, og smaker de lenge nok så liker de maten til slutt. De lager mat begge to, og liker å smake til med krydder. De av vennene som er veldig kresne har kresne foreldre, eller foreldre som er veldig ettergivende. Når gutta mine har med venner hjem og vi lager mat sammen spiser de plutselig fisk, avokado, rå løk osv. Det første foredrene sier er at det spiser ikke sønnen min, han liker det ikke..Javel, men han spier det hver gang han er her...
*gruffalo* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. oktober 2008 Hvis du leser lenger nede så skriver jeg at jeg forstår at noen er kresne, men at det er frustrerende når jeg ser at foreldre selv legger opp til det! Og med det mener jeg f.eks å bare gi det de liker, at de slipper og smake annen mat... Jeg tror selv at noen foreldre er veldig svake og tar letteste utvei med å kun gi det de vet de liker fordi de mååå jo spise noe. Men da synes jeg heller ikke det er så rart at barna er kresne...
Anne-B. Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, de spiser det aller meste. Eldste får ideer om at hun ikke liker ditt og datt, feks gulrøtter og blomkål, eller salat, noe hun er veldig glad i til vanlig. Da sier vi bare at det skal ligge på tallerkenen, fordi maten skal se pen ut, for da blir man glade inni seg. Om hun ikke vil spise, så lar hun det bare være. Plutselig sitter hun og spiser det og legger ut om hvor godt det er. Da lar vi vær å nevne at hun ikke ville ha det i sted, men sier oss enig i at, ja, nam, dette var godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå