Gå til innhold

Hjelp ! Dattern min på 4.5 har mye slim og blod i avføringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typisk på en fredag........... Prøver ringe legevakten, men det var jo ikke mye fornuftig å få derifra - antar damen som tar tlf ikke er lege eller sykepleier. Hun ba meg kontakte fastlegen om det vedvarte over helga.

Dattern min sin truse fra bhg var det blodspor i jeg tenkte det kunne være en rift i endetarm men da hun gikk på do så sa hun se mamma. I doskålen var MASSE blankt slim (sikkert 3 ss med slim) det var brunrøde striper i slimet (antar blod) hva kan dette være noen som er "glupere" enn damen på legevakten ?

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri ringt legevakta, alltid bare reist dit og har aldri hatt problemer med at jeg ikke har blitt sjekket av legen. Så jeg hadde reist til legevakta med henne og forlangt at de skal sjekke henne.

Nå vet jo ikke jeg hvor du bor, men hvis ikke du har langt til legevakta, så ville jeg hvertfall gjort det...

Skrevet

Jeg har forresten opplevd at en sykepleier på sykehuset har anbefalt meg å ta kontakt med fastlegen dagen etter når jeg har ringt ang noe jeg vet skal tas som øyeblikklig hjelp selvom det ikke er livstruende. Heldigvis ordnet det seg med at personen det gjalt ble innlagt, men vi måtte en (syns jeg hvertfall) unødvendig tur innom legevakta, for de ville ikke henvise uten å "undersøke" personen selv (skriver "undersøke" fordi en vanlig lege sjeldent klarer å se noe særlig i det hele tatt når det gjelder problemet vi hadde)

Skrevet

Bærum. Jeg ringer alltid legevakten først for Bærum har ikke barneavdelig så om man kommer inn og de må noe mer så må man på Riksen. Jeg drar da heller på Volvat.

Jeg ringte for å høre om de mente det burde ses på og de sa at det kunne fastlegen se på på mandag.

Men hva kan det være ? Har hatt blod i avføring selv , men da var det noe så ulekkert som hemorider og det har jo ikke små barn.

Vedvarer det få jeg vel dra på Volvat imorgen. Hun har ingen smerter eller feber "bare" slim og blod i avføringen

Skrevet

Er det brunlig, så er det viktig å få sjekka skikkelig. Eg hadde ringt opp igjen då. Heilt til vi fekk komme til. Eller berre reist til legevakta og forlanga at ungen blei sjekka. Mest sannsynleg kan det vente til over helga, men er det mykje, så skal ein helst ikkje vente.

Er det friskt blod, så er det mest sannsynlig ei lita rift i endetarmen. Ikkje farleg, men kan virke skummelt.

Sidan der er slim i det, så er det noko frå lenger oppe i magen, tenker eg.

korleis er det med avføringa? Hard mage? Diare?

Eg er ikkje sjukepleiar, eg heller, men har ein del fagleg utdanning innan slikt likevel;) Litt av sjukepleien. Og har erfaring med unge med mageproblem.

Skrevet

Hun har hard avføring litt "ping pong kuler" Det var mye slim,men vil vel ikke si at det var mye blod - det var blodspor i slimet om du forstår hva jeg mener - det var orange rødt

Skrevet

Bare tenker - det er jo ikke noe legevakten kan gjøre nå liksom ? de kan jo ikke ta endoskopi på en liten jente !! Så kanskje greit å ta en avføringsprøve ? Jeg har sent mannen ut til å kjøpe en slik urinprøve kopp som vi kan ta avføringsprøve i om det er likedant i natt eller imorgen. Så kan de ha noe å undersjøke på - for ingen på legevakten i Bærum skal pirke dattern min i stumpen (ehh... ikke så glad i legevaketen på Bærum kan man trygt si)

Skrevet

Googla litt jeg. Og slimete og blodig avføring kan komme av betennelser i tarmene, og bør undersøkes. Om du ikke drar på legevakta i dag så dra på Volvat e.l. noe i morgen. Greit å få noen til å se på det.

Skrevet

Om det er mistanke om betennelse i tarmen så blir hun lagt inn om allmentilstanden er dårlig. Noe jeg regner med at det ikke er siden du oppdaget det i dag.

Har selv ulcerøs colit. Gikk med blodig diare i 9 dager og raste ned 14 kilo på disse dagene og lagt inn tvert.

Så om du ikke er fryktelig redd så ville jeg ventet til uken og fått fastlegen til å henvise videre til sykehuset for prøver.

Lykke til!

Skrevet

Dersom ho har hard mage heile tida, bør du gje ho noko for det. Det rekk seg mandag:)

biola utan blåbær skal vere bra, men kanskje ho treng noko meir enn det. vi brukar flytande rensa parafin(reseptfritt på apotek, men snakk med lege før oppstart). Der er mange slike middel, pass berre på at det ikkje er noko som påverkar tarmane, men berre gjere avføringa mjukare.

Det er nok slim som kjem seg forbi dei harde klumpane, og så er det nok ei lita rift i tillegg:)

Det er ikkje mykje anna dei gjere med det. Du må tenke kost, fiber og mykje drikke + aktivitet og rutiner for dogåing. Drikker ho lite, så gje lite fiber. for fiber utan nok drikke vil gje hard mage.

Veit kor fortvilande det kan kjennast.

Skrevet

Jo men er det ikke greit med avføringsprøve først da ? Urrrkkk de kan da ikke bare ta endoskopi på en unge, det må vel og bli narkose da ...... Jeg googelt og å fikk at det kan være slimhinnene som hovner opp og er irritert og at det da sprekker noen små blodårer. Får se det ann i morgen og evnt stikke på Volvat. Der er ihvertfall dyktig barnelege. Bærum legevakt vet jo knapt opp ned på en unge !! (Sorry om noen her jobber der, men vi har hatt tilfelle der Bærum sente oss hjem vi dro på Volvat å ble sendt med ambulanse i full sirene til Riksen og innleggelse i 1 uke.)

Skrevet

Takk makken - her tenkes kost både med det de serverer i barnehagen daglig samt det hun får hjemme. (vært 4 bursdager siste 8 dagene så kostholdet har jo da blitt mye pølse,is,kake og godter) Hun er super aktiv og hun har ikke problemer med å gå på do. Skal sjekke veske inntak og takk for tips om biola det skal kjøpes imorgen.

Hun er hard i magen stort sett alltid ja.

Skrevet

Slim i avføringen tyder på betennelse. Blodet kan være polypper i tarmen som blør. Men har hun diare nå, eller er hun hard i magen?

Pass på drikke, masse drikke. Og Biola, som andre foreslo (har ikke lest alle) er flott. På apotektet får du kjøpt kapsler med melkesyrebakterier. Disse kan du knekke og blande pulveret i drikke. Det virker gunstig for å få bakteriebalansen i tarmen på rett vei igjen.

Ta kontakt med fastlegen på mandag. Kanskje han kan henvise henne til undersøkeser. I hvertfall bør hun det om dette vedvarer eller hun stadig får tilbakefall med blod i avføringen.

Mulig de tar colonskopi på henne. Siden hun er så liten får hun nok narkose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...