Gå til innhold

Klyster?

Anbefalte innlegg

Gjest Mammamoms
Skrevet

Hei! :)

Vi var på foreldre forberedende kurs på onsdag, og da var temaet selve fødselen.

Jordmor snakket om dette med klyster, og hun anbefalte det, men det er opp til hver enkelt om man vil bruke det eller ikke.

Men så er spørsmålet mitt, klyster er noe som settes inn i endetarmen? Mannen min trodde det var noe man måtte svelge, men det er vel etter middel de setter i endetarmen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok det er noe man setter inn i endetarmen ja. En tabelett eller noe væske man sprøyter inn.

Skrevet

Ja, det er ett olje- eller saltvannsklyster sm sprøytes inn i endetarmen. Så holder du igjen så lenge du klarer og går på do etterpå.

Slipper å bekymre deg for å bæsje under pressriene, samt at evt avføring som står i tarmene ikke gjør det trangere for babyen å komme seg ut.

Gjest Mammamoms
Skrevet

Takk, takk! :-)

Men hvorfor velger noen dette bort? Er det veldig ubehagelig å få det?

Synes det høres fornuftig ut å få klyster. Spesielt etter at jordmor sa at avføringen faktisk kan stå i veien for babyen. Det samme nevner jo du, Ellapia!

Skrevet

Jeg skulle gjerne fått det før min fødsel, men det er noen som ikke rekker det, rett og slett. Kom inn etter å ha holdt igjen pressrier i nesten 15 minutter. Begynte ikke med klyster da altså;)

Er jo litt ubehagelig at noen skal gi deg noe inn i endetarmen, men jordmor skal jo se alt du eier og har likevel, så det skader jo ikke:) Vondt er det ikke.

Skrevet

Tror noen velger det bort for de synes det er ganske ekkelt/ubehagelig. Har aldri prøvd det selv, men bare hørt at man skal knipe igjen så lenge man klarer å så.. ja.. spruter det ut.. Men jeg vil ha det så lenge jeg har mulighet til det. Passe på å få det i god tid før pressriene kommer:-)

Gjest Mammamoms
Skrevet

Hehe, ja en fødsel er jo ganske intim uansett, så om de må sette noe i endetarmen, overlever jeg nok det også! :-)

Skrevet

Forstod det slik på jordmora at man ikke fikk det lenger... Men kan det være forskjell fra plass til plass?

Skrevet

Ja det kan vel hende det er litt forskjeller.. Det er visst nok ganske vanlig å få det på sykehuset jeg skal føde på i hvert fall:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...