Gå til innhold

antagelig dagens dummeste spørsmål om ull...

Anbefalte innlegg

Skrevet

nytt babytøy i ubehandlet ull -skal det vaskes før bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert greit å skylle opp noe som skal rett inntil kroppen på en liten baby uansett hva det er.

Jeg ville gjort det.

Skrevet

Jeg har aldri vasket og sterilisert klær og ting ungen min har fått. Pussig nok lever han enda, og er omtrent aldri sjuk.

Greit nok at folk føler et intenst behov for å skjerme seg og sine mot fremmede baselusker, personlig har jeg prøvd å bevare dyrt ulltøy, og vært særlig forsiktig med vasking av ubehandlet ull hvor en del av poenget er at ullen er "selvrensende" og derfor ikke skal vaskes slik som vanlig tøy.

Skrevet

Men i nytt tøy er det "butikkstøv", kan være lo fra tråden eller fra andre plagg. Mener ikke man skal vaske ihjel ull tøyet, bare skylle det opp i en balje med litt milo.

Jeg vasker ofte opp ulltøy i en balje om jeg bare her litt.

Skrevet

Ubehandlet ull tåler ikke milo. Da vasker du bort lanolinen. Da er det like fornuftig å spyle pengene ned i dass.

Og jeg forstår fremdeles ikke vaskemanien folk har. Jeg vasker nok tøy som det er, så jeg ser ikke helt poenget med ekstraabreidet. Har aldri opplevd at nytt tøy er så støvete eller loete at jeg må vaske det.

Skrevet

Jeg vasker alltid tøy som skal helt innpå huden på de yngste i familien før det tas i bruk. Når det gjelder ubehandlet ull så bør man bruke Ullsåpe og Ullkur som er to produkter som er ute på markedet.

Fås kjøpt via Bleieboden...

Skrevet

Takk for svar.

Har alltid trodd man vasker nye klær før bruk pga rester av kjemikalier. Og det håper jeg jo ikke er i disse klærne...

Skrevet

Det heter seg at slike produkter ikke skal være tilsatt kjemikalier, men man vet ikke hvilke forurensende stoffer de er utsatt for i prosessen, transport, lagring...og håndtering ikke minst.

Tenker mest på allergifremkallende stoffer og ikke bakterier/virus som tåler ( de fleste) dårlig lagring og fravær av varme, næring og fuktighet.

Skrevet

Jeg vasker alle mine klær før jeg bruker dem, og da gjør jeg det hvertfall til babyen. Samme med sengklær, kunne aldri falt meg inn å sove i det uten at det ble vaksa først.. kan jo være rester av stoffer fra fabrikeringa..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...