Gå til innhold

Borrer man tennene til 3-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har fått innkallelse til første tannlegetime, men hva hvis han faktisk har hull? Borrer de da? På små melketenner?

har alltid vært konsekvent på tannpuss morgen og kveld,men er litt nervøs allikevel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope.

De sjekker tennene (ser etter at de er godt behandlet, ser etter tegn på feks overgrep,) og snakker litt om å pusse og fluor. Intet mer.

Skrevet

Altså, selv om det er hull gjør de nok ingenting, med mindre det er smerter forbundet med hullet.

Skrevet

varierer dette i fra plass til plass?

Tanllegen min sa at det var en selvfølge at di boret hull også hos små barn.

Skrevet

Ja, de gjølr det, men ikke nødvendigvis hvis de ikke har plager av hullet.

Da skjer det ofte i narkose på sykehus slik at de ikke skal bli skremt av det og ikke vil til tannlegen igjen...

Skrevet

Joda de borrer eller trekker tannen om det er hull. 5 åringen til en veninne av meg ble lagt i narkose og borret 4 hull !!

Skrevet

Nå spurte hun vel om hva som skjer på første tannlegetime, og det er ingen som legges i narkose der og da. Ser de behov for å gjøre noe mer enn bare en sjekk blir det bestilt ekstra time, eller time på sykehus for dette. Ingen treåringer får borret presentert sånn uten videre, det har nok tannlegetjenesten innsett er en dårlig idè.

Skrevet

De borrer ikke der og da. Det er som regel ikke en tannlege man kommer til, men en tannpleier. Hvis det er noe som må gjøres, tar de det en annen gang. Tror heldigvis ikke det er så mange 3-åringer i Norge med hull i tennene.

Skrevet

Sorry leste bare om de borrer i tennene på 3 åringer - og det gjør de !

Jeg var i sjokk over veninnen min sin 5 åring med hull , men tannlegen de brukte kunne fortelle om barn på 1 gangs kontroll med hull.

OM man ikke bruker offentlige/komunale tannlegen så kan man legge barnet i narkose for å ikke skremme det unødig om det er hull.

Første besøket er som en skriver her : innen det komunale en tannpleier velger man privat så velger man tannpleier eller tannlege selv. Hos vår tannlege er det litt bli kjent - kjøre stol opp og ned , se på lyset , se på den rare blåse luft greia, speil og "pirkern" så "teller" man tenner (og da priker tannlegen i de tennene det trengs) Hos vår tannlege er det ikke noe skummelt synes vår datter =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...