Lilja121 Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Hos Nøstebarn sier de spesifikt at deres ullklær ikke skal vaskes før bruk. Hvordan er det med andre merker? Vasker dere f.eks Janus eller Joha-klær før bruk? Har vasket alt annet, men er litt usikker på ull tatt rådet fra nøstebarn i betraktning. Til og med i morgen har de forresten -30% på alle Joha-klærne på Barnas Hus på Alna.
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Skal og skal, du gjør nok ingen skade om du likevel velger å vaske ullklær fra Nøstebarn før bruk. Men du trenger det ikke siden Nøstebarn er økologisk ull, det samme gjelder all økologisk ull som ikke er kjemisk behandlet. Ulltøy som ikke er økologisk skyller ihvertfall jeg opp med bittelitt grønnsåpe før bruk, hvorvidt du gjør dette for hånd eller i maskin er opp til deg. Et godt tips til vask av ulltøy, er å IKKE bruke Milo (faktisk!). Til tross for hva reklamen lover, er dette et ganske sterkt vaskemiddel som over tid sliter mye på ulla. Men du trenger ikke kjøpe dyre spesialprodukter, det geniale er at du kan kjøpe vanlig Sunlight (dvs såpstykker, ikke oppvaskmiddelet) og bruke dette i stedet. Hvis du i tillegg bløter ulltøyet og har på litt såpe på plagget før du hiver det i maskin på ullprogram, får du det aller beste resultatet :-) Dette fortalte ei veldig koselig dame som solgte Nøstebarn og annet ulltøy her i Tromsø. Jeg synes det er så supert med slike folk, for vanligvis vil jo selgere bare selge og anbefale de produktene som akkurat de fører...
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Hmh-det sunlight-tipset var bra, Haugtussa! Men hvor mye såpe har du i når du vasker? Og legger du det rett inn i maskinen sammen med klærne da? Ikke i skuffen der man vanligvis har vaskepulver? Må prøves Har forresten hørt at nøstebarn-klærne ikke tåler ullprogram noe særlig. Noen som har erfaring med dette?
Herkules Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Men grønnsåpe er vel ikke noe bra for ulltøy vel?? Jeg bruker en sitronsåpe som jeg fikk anbefalt en gang Der gnir jeg litt såpe på flekker og vasker tøyet i maskin. Jeg vasker nok ikke ulltøy før bruk. gjorde det ikke sist men da brukte jeg ikke ull før gutten min var noen månder. Nå er det kaldt så jeg skal jo bruke ull fra starten av.
HegeAE Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Har brukt Milo i mange år på ullkleda mine og dei har ikkje blitt utslitt av den grunn nei. Og det er da ullkleda mine har holdt seg lengst. Bruker den nye parfymefrie varianten no av Milo.
HegeAE Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 PS ein må vaske ullkleda på 30 grader og ikkje 40 grader som det står på mykje av merinoullplagga.
halloween-termin :) Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Hei Jeg har også vasket i Milo i alle år, uten å merke at ulltøy ble slitt, men jeg er absolutt åpen for nye forslag, men til deg som sier at Milo er så sterkt - hva er det i det som er så sterkt da?
Lilje74 Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 Vi bruker lanolinsåpe fr apotek, helsekost eller nøstebarn på barneklærne. Milo bruker vi til våre ullklær + ull som er kjemisk behandlet.
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Hei Igjen! Sunlight-såpa ble anbefalt av hun som jobba i butikken og solgte ulltøy, som et like godt alternativ til alle spesialmidlene som blir anbefalt. Spesialmidlene koster gjerne en god del mer og er i utgangspunktet ikke noe bedre enn Sunlighten. De har de samme egenskapene, og det har sikkert å gjøre med lanolinen vil jeg tro. Hun sa Sunlighten var bra fordi den er så mild at ullstoffet beholdt fettet. Fjernes fettet fra ulla, isolerer ulla dårligere på sikt. Milo er et mildt vaskemiddel i så måte, men hun sa at sammenlignet er det såpass sterkt at det fjerner fettet fra ulla på sikt. Vi snakker mange vask, men det vil gradvis isolere dårligere og slites fortere. Selv bruker jeg litt Milo på mine egne og sambos ullklær, men mye mindre enn anbefalt dosering. På de ullklærne vi har kjøpt til babyen, kommer vi til å bruke Sunlight. Det trengs ikke så mye såpe. Som sagt, tipset til dama i butikken var å bløte klærne under springen først og gni litt såpe på selve plagget. Så er det bare å legge dem i maskin og vaske på 30graders ullprogram, som jo bare er et skylleprogram egentlig. Hva "litt såpe" betyr, må man nesten bare prøve seg fram på. Men uansett trenger man ikke mye siden hvert plagg bør få litt såpe på seg.
Lilje74 Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Det har jeg faktisk også hørt om sunlight. Fordelen med lanolinsåpe er at den tilfører ny lanolin til ullen. Den er utrolig drøy. Det lureste er sikkert å bruke sunlight i det vanlige + så vanske med lanolinsåpe en gang i mellom... Men det er ikke alltid vi er så flinke til å få tiden til å strekke til til å tenke på alt slikt her i huset ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå