Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg er litt i tvil jeg, men hun drikker faktisk hver eneste helg... og det er ikke snakk om 1 glass, det er mer 1-2 flasker. Gjerne fredag og lørdag... Fleiper med ho om at ho er det da (vi har et tullete forhold sånn sett), men da forsvarer hun seg med at jeg er misunnelig fordi hun kan?? Hva i alle dager er det å trakte etter da? Drikke HVER helg??
erteposen + 4 Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Hun har i alle fall et farlig drikkemønster om det går over tid. Mange alkoholikere begynner som helgedrankere, og får alt da betegnelsen alkoholiker av de som jobber med gruppen. Drikkemønsteret kan utvide seg, men da ofte i det skjulte. Hadde vært bekymret om dette var en vane hun har hatt i årevis, og spesielt om hun tar seg et glass etter jobb for å roe ned. Jeg drikker også hver helt, men ikke 1-2 flasker:)
Northernlights Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Hver helg, flere flasker, og MÅ; da vil jeg si ja.
Mockanin Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Tja, det er ikke lett og si om hun er alkoholiker eller ikke. En alkoholiker jeg en gang kjendte (han er død nå) sa alltid at det begynner å bli fare på ferde når man MÅ drikke hver helg og både fredag og lørdag. Og om det er en helg man ikke kan drikke og man da blir grinete og sur så er det virkelig fare på ferde. Syntes moren din svarte deg litt merkelig, men kanskje hun tullet med deg?
erteposen + 4 Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 http://www2.nrk.no/redskap/alkoholkalkulator/programmer/tv/puls Legg inn den informasjonen du vet om henne her, så kan du i alle fall få en viss pekepinn. Av erfaring vet jeg at noen som misbruker alkohol aldri vil innrømme det.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Hmm...definisjonene går vel litt over i hverandre her. Er jo mange som drikker hver helg (jeg har gjort det i perioder med "uttagerende festing"), uten å være alkoholiker av den grunn. Forskjellen går vel på om man kan eller må. Hadde en x som drakk når han hadde fri dagen etter, dvs hver helg og en og annen ukedag. Han klarte seg jo fint på jobb, men han ble helt på tuppa når jeg foreslo en alkoholfri fredagskveld. Det greide han ikke. Det var da jeg tok tannbørsen med meg og dro hjem. Om hun føler hun må forsvare seg ligger det nok mer i bunn enn bare "kos med litt vin". Men om hun fint klarer ettpar uker eller tre uten alkohol, og uten å "frike" går det nok mer på vanen enn på avhengighet. Men jeg, ja jeg hadde vært obs i din situasjon.
Skravlefruen med huleboer Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg ville vært forsiktig med å tenke alkoholiker i første omgang, men det er tydelig at hun har ett alkoholproblem. Hadde hun tatt seg ett par glass vin hver helg, så hadde jeg absolutt ikke sett problemet. Men drikker hun 1-2 flasker, så er det jo ikke for kosen sin skyld lenger. Hvorfor drikker hun? Drikker hun alene? Sovner hun på sofaen halvveis ned i siste glass? Er hun lei seg når hun drikker? Endrer hun oppførselen sin når hun drikker? Hva sier hun selv - om mengden hun inntar hver eneste helg? Og hva om - hun skulle f.eks vært barnevakt en helg.. hadde hun klart å holde seg edru da?
brooklyn Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 Hvis det å være alkoholiker er å drikke 1-2 flasker (går ut fra at du mener vin, ikke sprit?), så er bl.a.begge mine foreldre og mine svigerforeldre alkoholikere. ..og det er de ikke..
Bomchicka Wah Wah Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Her er det snakk om 1-2 flasker per kveld både fredag og lørdag.
Skravlefruen med huleboer Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 1-2 flasker alene, HVER helg? Jeg mener også at man skal være forsiktig å bruke alkoholiker som definisjon - men det er jo ikke helt "normalt", er det???
brooklyn Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Ja jeg leste det. Og jeg må si at 1-2 flasker vin per kveld ikke nødvendigvis gjør alkoholiker.
Bomchicka Wah Wah Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Moren min og samboeren hennes har også et helt utrolig alkoholforbruk. Hver fredag og lørdag, og hver kveld det er fri dagen etter, hver dag i feriene er det alkohol. De har gode jobber begge to og ser ut til å takle hverdagen bra. Nå reagerer sikkert kollegaer på "fyllelukt" på mandag, for det pleier å lukte veldig dagen-der-på av dem. De drikker MYE og er ute på byen. Er det noe som hindrer dem i å drikke, f.eks familieting på lørdag/søndag formiddag avlyser de heller familietingene. De kom fulle i min brors bursdag på resturant, falt ned ei trapp og rev ned dekorasjoner, falt foran bordet der vi satt og spiste. De kom til og med fulle i min datters 8-årsdag, med hvitvin på fantaflaske. Når jeg tar opp alkohol med dem går de rett i forsvar. Når jeg har sagt at de ikke får sitte barnevakt på kveldene mer fordi de også da drikker får jeg en skikkelig lekse om at jeg har ingen ting med hva de gjør. De har til og med gått så langt som å gi meg skylda for at de drakk seg fulle på julaften for 2 år siden slik at jeg måtte ta med datteren min og rømme hjem, så vi har ikke lenger kontakt. Selv om moren din kanskje ikke er like "ekstrem" så er det absolutt et alkoholproblem hun har dersom hun blir stressa, rastløs, grinete osv hvis hun ikke får/kan drikke på fredagen eller lørdagen.
Bomchicka Wah Wah Skrevet 17. oktober 2008 #13 Skrevet 17. oktober 2008 Dersom de ikke klarer å la være å tømme flere flasker alkohol hver helg vil jeg påstå de har et problem, faktisk uavhengig av hvor mye de drikker. Det er holdningen, og trangen etter alkoholen det går på.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 Synes ikke hun høres ut som en alkoholiker nej. Hvor mange glass er det i en rødvinsflaske egentlig? La oss si at hun tar to glass til middag, blir ikke så mye igjen på 1 flaske utover kvelden da. Våkner hun dagenderpå og reparerer med en øl? hehe. Vin er godt, og jeg skal jaggu unne meg en flaske fredag og lørdag når jeg blir gammel og grå selv. Deilig.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2008 #15 Skrevet 17. oktober 2008 Takk for svar! Og jeg bruker ikke alkoholiger som definisjon, enda... Jeg er litt bekymra, men for å være ærlig så er hun stor jente og kan gjøre som hun vil. Alikevel, hun er mamma... Ikke lett det her. I tilegg har jo samboeren hennes en sønn på 8, som er våken når de drikker. De drikker seg ikke sanseløst dritings og raver rundt, men alikevel syns jeg det sender litt feil signaler til han. Hun blir ikke trist, heller mer happy, når hun drikker. Jeg har drukket med henne noen ganger (vorsa der før jeg skulle ut), og da har hun ikke hatt noe spes endret adferd, syns jeg... Men men...
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2008 #16 Skrevet 17. oktober 2008 Dette kom som resultat av den testen lengre opp her: Du drikker for mye - både for din egen del og for omgivelsene. Du bør redusere alkoholforbruket omgående. Vurdér også om du skal søke hjelp.
erteposen + 4 Skrevet 17. oktober 2008 #17 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tror ofte en tenker for snevert når det kommer til alkohol og misbruk, og vi henger oss opp i det tradisjonelle bilde av en alkoholiker. Ikke minst glemmer vi kjønnperspektivet - at kvinner og menn får problem med alkohol på ulike måter. Trenger en alkohol til å roe ned i stressituasjoner, slappe av, skader de som er rundt seg (når noen er bekymret skader en de rundt seg, eller en prioriterer å drikke vin fremfor familieaktiviteter) og gjør det til et rituale - misbruker en alkohol. Ikke nødvendigvs alkoholiker, men er står i faresonen. Jeg hadde vært bekymret. Har selv vokst opp i et land og en kultur der vin daglig var en selvfølge, så jeg er ingen pitetist fra vestlandet:)
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2008 #18 Skrevet 17. oktober 2008 Stinker, eneste gangene mamma drikker TIL maten, er i selskap...
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #19 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg synes det er fint at du tar dette opp med moren din. Det er best å ta tak i sånt før problemet blir så stort at det har tatt overhånd.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2008 #20 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg kan ikke "ta det opp" i den fortsand at jeg kan sette meg ned og prate med henne om det. Hun prøver nå med teite slengbemerkninger og at jeg er misunnelig, og at jeg ikke tåler nok alkhol til å nyte det, osv osv... Jeg er 23, når jeg drar ut for å drikke, så er det ikke for å smake på alkoholen. Da drikker jeg gjerne akkurat litt for mye (noenganger altfor mye), men jeg drar ut i festlig lag. Hun sitter hjemme og heller innpå. Det siste året (etter at hun fikk kjæreste) har hun drukket mer enn jeg har gjort hele livet...
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #21 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skjønner hva du mener. Det er ikke lett. Håper hun innser det, for det kan fort gå galt om man blir sittende hjemme og pimpe alkohol sammen med samboeren/kjærsten sin. Prøv å si ifra, kanskje det hjelper. Eller i hvertfall har du prøvd da vet du, det er godt å vite bare det.
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #22 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg vil ikke si at hun er alkoholiker....Men det var slik det starta hjemme hos meg da jeg var lita,så ble det hver dag etter jobben... Tror nok hun er litt på gyngende grunn MÅ hun drikke hver helg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå