Gå til innhold

Dritt, proteiner og sukker i urinen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ukene har jeg hatt 1-2 i ødem, men blodtrykket mitt er helt fint. Var hos legen i dag og da fant de +2 i proteiner og sukker, vet ikke hvor mye sukker, det sa hun ikke. Skal tilbake på onsdag og ta en glukosetest.

Utrolig kjipt!!! I såtilfelle får jeg bare skylde meg selv, men jeg HÅPER utslaget er tilfeldig. De to siste dagene, inkludert i går og i natt har jeg drukket tilsammen 3 liter juice, 1 liter sjokoladeis, sjokolade og lakris. Kanskje litt vel i overmod???

Gjett hva jeg ikke skal spise frem til onsdag.

Men hva KAN man egentlig spise? JEg har spist enormt mye frukt frem til nå, men det er kanskje utslagsgivende det også?

Jeg er 38 uker nå, hvis det viser seg at jeg har svangerskapsdiabetes, hvor store er sjansene for å bli satt i gang før tiden da mon tro??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet om man blir satt i gang før tiden da ved 39 uker?

og hva man kan spise/ikke spise av frukt???

Skrevet

Å kjipt! Har tatt glykosetest selv for det var visst 6 ett eller anna i urinen. Men blodprøven stemte ikke overens. Og jeg hadde bare spist 2 skiver med blåbærsyltetøy og brunost. Måtte ligge inne på legekontoret fordi jeg ble litt kvalm etteerpå. Vet desverre ikke så mye om hva spise og ikke. Om det ikke skulle være falsk alarm, blir du vel beordret til å holde sengen evnt bli lagt inn. Vet ikke noe om igangsetting. Men det hadde vel vært digg tenker jeg!! Er 39 i morgen og overklar!!!

Lykke til:)

Skrevet

Holde sengen????????? Hvorfor det???????

Skrevet

Jeg hadde 3+ på glucose i urin for noen uker siden - hadde da kun spist rislapper av usunt dagen før. Men siden bl.s og langtidsbl.s var bra tross at jeg ikke hadde fastet fikk jeg komme igjen for ny prøve etter noen dager.Både den og en uka etter var helt fine - men fikk meg en vekker da - for hadde vel ikke spist helt sunt den siste tida bortsett fra tilfeldigvis dagen før da... Men om det skulle være sv.skaps dia er du iallefall veldig heldig som er så langt på vei - da er det "bare" (ikke alltid like lett) å begrense sukkerinntaket og prøve å spise regelmessig.Når en småspiser blir bl.s stadig holdt oppe - får ikke sjansen til å komme ned igjen. Ellers tror jeg det kun er anbefalt med 1 -2 frukter om dagen pga fruktsukkeret- et halvt glass juice teller som en frukt. Grønnsaker kan du derimot spise det du vil av. Fruktyoghurt bør du helst holde deg unna ( leste det var spesielt viktig i anbefalingen til gravide ikke til diabetikere generelt). Men du kan jo i første omgang kutte godterisukker frem til du vet mer sikkert - hos meg var det altså bare et engangstilfelle og ble ikke behov for glucosebelastning engang.

Om de finner mer sukker i urinen og tar glucosebelastning med utslag er jeg rimelig sikker på at de vil ta UL med vekstestimering for å sjekke størrelsen på babyen - og da vil nok det bli avgjørende for ev igangsetting. Siden det kan virke som om det er først nå på slutten det kan ha blitt mye sukker på babyen din trenger den ikke være for stor nå.

MEN altså jeg er ikke 100% sikker på alt jeg har skrevet her pga det kun er erfaring fra jobben min og diverse jeg leste da jeg selv var redd for at jeg kunne ha sv.skapsdia for noen uker siden. Sikkert andre her med mye mer peiling :)Lykke til iallefall : )

Skrevet

Det er ikke så rart du hadde sukker i urinen med det kostholdet da ;)

Spis mat uten sukker ens tund, null godis, null juice, og null frukt...for mye frukt er ikke bra det heller, pga fruktsukkeret.

Skrevet

Kutt ut alle opplagte sukkerkilder, som kaker, brus og godis. Frukt kan du spise, om du spiser det sammen med et måltid... men ikke mer enn 2-3 om dagen.

Du kan spise helt vanlig kost, hvertfall til du får påvist at du har diabetes. Er imidlertid svært få som får det, om er egentlig ikke rart om kroppen din "sladrer" litt med et så høyt sukkerinntak;) Behøver ikke bety at du har diabetes for det! Jeg hadde drukket 0,3 liter vanlig cola og et par kjeks - og fikk utslag på sukker i urinen...

Ellers er det viktig at du spiser ofte - da minsker søtsuget også fordi blodsukkeret holder seg mer stabilt - og ikke noe småspising...

Jeg fikk beskjed om at ved sv.diabetes ble fødselen satt i gang i uke 39.

Men ikke ta sorgene på forskudd - er lite trolig at du har det, hvis du ikke har hatt sukker i urinen tidligere...

Skrevet

Og det er ingen grunn til å holde sengen hvertfall - tvert i mot! Klarer du å holde deg i aktivitet er det en veldig bra måte å holde blodsukkeret i sjakk på...

Ble sykt svimmel rett etter glukosebelastningen, da sier det seg selv, men ellers er det bare å være så aktiv som du orker:)

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke jeg har det, men skulle det vise seg så er det vel forsåvidt heldig at jeg er såpass sent i svangerskapet allerede.

Jeg må ærlig innrømme at det gjør meg rimelig deppa bare tanken.

Jeg har "kommet på", endel andre ting jeg har spist denne uken her, så det er neimen ikke et under at det er påvist, får bare håpe det hjelper å gå på "vannvogna" fram til glukosetesten på onsdag :(

Takk for alle innspill :)

Skrevet

Jeg også ble superdeppa da jeg fikk vite at jeg hadde sukker i urinen, og muligens sv.diabetes... Følte at dette måtte være min feil, at jeg hadde spist altfor mye sukker osv. Men legen min sa tydelig at dette var ingenting å tenke på, dette kunne skje alle og var ikke noe jeg hadde gjort. Og som jeg sa tidligere, det er svært få som får diabetes - men det er mange som får utslag på sukker i urinen, uten at det er noe galt med reguleringen av blodsukkeret. Fastende var blodsukkeret mitt på 4,9 - etter belastningen var det 4,5 - det var visst veldig bra, men likevel hadde jeg sukker i urinen dagen før...

Prøv å ikke bekymre deg - uansett om du skulle ha fått det er du jo snart ferdig uansett! Og ikke bli helt hysterisk før det faktisk er påvist at du har diabetes...

Jeg fikk beskjed om å holde meg unna sterkt sukkerholdige varer og ellers spise normalt. Og har du veldig lyst på litt sjokolade, så kan du ta deg en bit - bare spis vanlig mat først og ikke spis 200 gram liksom;) Ellers kan du drikke sukkerfri brus - det er jo søtt:) Men hold deg langt unna tirsdag ettermiddag og kveld, så går dette sikkert bra:)

Skrevet

Hvis det er noen trøst så har jeg hatt sukker i urin på ALLE kontroller - og det har blitt noen for å si det sånn. Og jeg har tatt TO belastninger som var kjempefine! Første fastende bl.sukker 4.0 og 4.4 etter to timer. Andre fastende bl.sukker 3.8 og 4.9 etter to timer. Altså veldig fint bl. sukker hele veien - men sukkeret fortsetter å komme i urina... Kan jo røpe at jm er rimelig bekymra og vil ha meg til div spesialister - jeg er heldigvis rolig og ikke spesielt bekymret, og legen sier det ikke er noe å stresse med så da gjør jeg ikke det heller ;)

Lykke til med belastning - ikke ta sorgene på forskudd!

Ina 25 - gikk bl.sukkeret ditt ned etter belastninga? Eller har du bytta om talla? :) Trodde ikke det gikk an bare..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...