Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare si at jeg håper dere søtter opp om denne aksjonen på søndag.

Jeg kan selv fortelle om hvordan livet med en alkoholiker var da jeg var liten,hvor redd jeg var for at noen skulle oppdage det,hvordan det egentlig var hjemme hos oss.Når alle vennene mine gledet seg til helger og høytider var jeg livredd.Jula var det aller verste..Julekvelden ble som oftes en trist opplevelse, nyttårs aften også.

Men da jeg fikk barn satte vi foten bestemt ned.Dette skulle ALDRI mine barn få oppleve, aldri i livet !

Vi fikk heldigvis noen gode år sammen uten alkohol, men likevel var minna i bakgrunnen, utryggheten..

Nå etter denne aksjonen har vært på tven og flere har fortalt hvordan de hadde det som små og redde barn, har minna kommet strømmende på.Minner jeg ikke har villet huske fordi de er så vonde.

I dag som voksen elsker jeg høytidene ,barna mine slipper å være redde for at vi forandrer oss til brutale snøvlende foreldre.VI nyter livet sammen med barna og koser oss i trygge omgivelser.Jeg er så glad for at mine barn har det godt, MEN desverre er det mange barn som ikke har det slik som mine.Tenk på de og støtt aksjonen på søndag er du snill.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ikke opplevd det selv, men farfar hadde problemer da pappa og tante var barn. de har fortalt at de rømte ut vinduet om natta sammen med farmor i redsel for ham. Jeg kjenner farfar som en snill mann som aldri hever stemmen engang, men slik har det ikke vært. Heldigvis så ble han tørrlagt, farmor og han fikk mange gode år sammen og har har alltid vært en god farfar. Men barndommen til pappa og tante var ikke god og trygg.

Alkohol kan forandre den snilleste til et monster. Jeg håper at folk følger litt med på søndag så de forstå hvor farlig alkoholen kan være.

Skrevet

Huffameg ;( Jeg skal støtte hvertfall ;D

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha støttet det, dersom Blå kors ikke var drevet av indremisjonen. Jeg støtter av prinsipp ikke religiøse organisasjoner, men jeg støtter "nesten alt" som ikke er religiøst betinget...

Skrevet

Jeg støtter bare det som går direkte ut av landet da jeg mener de har bruk for det mest.

Skrevet

Hvordan skulle det gått med norge om alle tenkte som deg? Ja vi lever i et fantastisk land,men perfekt er det langt ifra. Jeg synes det er fælt at de eldre sitter på et sykehjem hvor de kun får vaske seg to ganger i måneden,at unger blir mishandla,at små barn vokser opp med rusmisbrukere osv. Mange her i landet som ikke har en dans på roser. Vi må tenke på våre nære også!

Skrevet

Bestemoren min er på aldershjem og blir vasket hver dag.

Skrevet

Jeg støtter ikke religiøse organisasjoner, og mener dessuten at Blå Kors' arbeid er et statlig ansvar.

Det betyr på ingen måte at det ikke er viktig å hjelpe barn i familier med rusproblematikk.

Skrevet

Da er hun heldig. Står stadig i avisene om sykehjem med dårlig råd og hvor lite stell de får. Min bestemor måtte vi selv hjelpe til med pga lite bemanning.

Skrevet

Enig med -<<-

Derfor gir jeg bare når pengene går til utlandet.

Skrevet

Men staten tar desverre ikke ansvar.Godt noen gjør det sier jeg.

Skrevet

Jeg forstår prinsippet deres og har full respekt for det, men jeg mener at i denne spessielle saken er det ikke bare viktig med pengene, men også at vi viser at vi bryr oss. Mange av disse barna føler seg alene og er redde for at det skal komme ut hvordan det er i deres fammilie. Det å gå med bøsse og vise at man bryr seg har en verdi i seg selv. Derfor håper jeg dere som er prinsipielt motstandere likevel velger å være hyggelige og imøtekommende når dere møter bøssebærere og at dere passer på å fortelle at dere virkelig støtter saken, selv om dere mener finnansieringen burde skje over skatteseddelen. Det er jeg også prinsippielt enig i, men for meg er saken i denne sammenhengen viktigere enn prinsippet.

Skrevet

Jeg gidder ikke greie ut om mine prinsipper til bøssebærere. Det er det sikkert nok av andre som gjør. Men jeg sier da høflig at nei, jeg ønsker ikke å støtte denne aksjonen. Skulle bare mangle.

(Og jeg støtter da altså ikke saken, når saken er en religiøst fundert organisasjon - selv om denne gjør mye godt. Jeg synes generelt sammenblandingen av religion og velgjørenhet er ekkel).

Skrevet

Nå spør jeg litt naivt. I denne saken er det vel ikke så mye penger kan gjøre. De barna som opplever dette (har selv en far som drakk for mye) trenger ikke mer penger. De trenger å bli tatt bort fra foreldrene. Hva kan blå kors gjøre med disse pengene som gjør det enklere?

Ofte er det ikke den norske stat sin skyld at barna ikke blir tatt. Pressen hjelper godt til med historier om det fæle barnevernet etc. etc.

Skrevet

Det forteller de en del om på websidene sine; www.blakors.no

Det nyttigste organisasjonen gjør for barn i ruspregede familier, er vel å behandle foreldrene i noen grad og å tilby barna ting som nettverk, ferieopplevelser etc.

Ja, ofte bør barn fjernes fra foreldre med store rusproblemer. Men det er et rådende prinsipp i Norge at barn har det best hos sine foreldre i den grad disse kan yte akseptabel omsorg, og da kan det selvsagt være et gode å hjelpe foreldrene til å yte denne omsorgen. Dessuten er det et stor sprang mellom omsorg som er så dårlig at den betinger omsorgsovertakelse og omsorg som ikke er optimal.

Skrevet

Hvorfor er det ekkelt? De gir jo hjelp uten å stille krav til at de som får hjelpen skal dele deres tro. De forteller om sin tro, og det må være lov. Staten gjør mye, men på langt nært nok, så vi skal være glade vi har slike organisasjoner som også støtter opp om de som trenger det mest og som faller utenfor. Jeg tror også det er mindre skremmende for endel å be om hjelp fra feks Blåkors eller Frelsesarmeen enn å gå til sosialkontoret eller barnevernet i mange tilfeller.

Personlig synes jeg det er litt skikk og bruk å putte litt på bøssa når det er slike innsamlingsaksjoner.

Helt i orden å ha prinsipper, men hva med litt romslighet?

Skrevet

Med "saken" mente jeg ikke Blåkors, jeg mente de som lider under rusmisbruk.

En lengre utgreing om prinsipper er selvfølgelig ikke nødvendig. Så lenge alle viser at de respekterer hverandre blir det hyggelig. Det gjelder selvfølgelig oss som går rundt og tigger også. Vi skal ha, og vise, full respekt for at ikke alle ønsker å bidra.

Skrevet

Fordi det skaper et skeivt maktforhold, som all annen misjonspreget aktivitet.

Visst har de lov å fortelle om troen sin, men jeg har ikke planer om å bidra økonomisk til at de skal få gjøre det.

At du og jeg ikke har samme syn på skikk og bruk kan jeg leve med. For min del er prinsipper viktige nok til at jeg utelukkende bidrar økonomisk til bistand jeg faktisk støtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...