Gå til innhold

Kaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp høre at det kan være skadelig å drikke kaffe, selv få kopper. Dette økte faren for abort i hele svangerskapet. Noen andre som har hørt det samme og drikker dere kaffe når dere er gravide? Jeg har fram til nå nytt et par kopper om dagen, men ble plutselig veldig i tvil om dette er lurt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns å huske at det sto noe om kafffe og te på matportalen sine sider.

har ikke hørt om det du skriver...

drikker ikke kaffe til vanlig, men det hender jeg tar meg en kopp når vi er på besøk eller til litt kake og godis..

Skrevet

Det skal vistnok øke faren for abort ja, men jeg drikker nå kaffen min jeg. Morgenkaffen min får du aldri! ;-)

Alt med måte! Dersom du i tillegg drikker litervis med cola, og drikker te i tillegg, så er det kanskje lov å kutte ut noe (særlig colaen, kanskje?). Selv tror jeg at for et vanlig, normalt, friskt svangerskap, så går det helt fint!

Skrevet

Det er koffeinen som er skadelig i store doser.. en liten dose hver dag skader ikke. Tror de anbefaler max 2-3 kopper kaffe hver dag. Eventuelt te. Eventuelt cola. Drikker man kaffe bør man kutte ned på cola og te, om omvendt.

Skrevet

HM.... har aldri hørt om dette før.Drikker kaffe som en gal utenom svangerskapene, men kan hverken fordra lukten eller smaken mens jeg er gravid.. Kanskje det er en naturlig årsak til det :-)?? Motlysten mot kaffe begynner allrede før jeg tester positiv for gravid. Snålt

Skrevet

Hei. Har ikke hørt noe om det med abort, men mener det har mer med fødselsvekt å gjøre.. At dersom man drikker mye kaffe kan babyen bli noe mindre. 2 kopper dagen er greit.

Skrevet

Her er et utklipp fra artikkelen fra timesonline, som Anonym henviser til. Det står at man rådes til å være måteholden med koffein de første 12 ukene, (eller holde seg helt unna) og heller innta små mengder etter 12 uker.

Pat O’Brien, a consultant obstetrician at University College Hospital, London, and spokesman for the Royal College of Obstetricians and Gynaecol-ogists, said: “This is the best evidence we now have on the subject and I will advise patients to avoid caffeine completely, at least for the first 12 weeks of pregnancy. Good studies have shown it may be safer to drink caffeine after that, but no more than 200 mg a day is still to be recommended.”

Caffeine doses

stimated caffeine in a 150ml drink:

100mg in coffee

39mg in tea

15mg in a caffeinated soft drink such as cola

2mg in hot chocolate

2mg in decaffeinated coffee

Skrevet

Oi!! Det visste jeg ikke, og det tror jeg ikke mange vet. Jeg kjenner maange som drikker 3/4 kopper kaffe per dag selv om de er gravide, og som har i seg flere liter med Pepsi Max per dag! Heretter tror jeg jeg skal følge de anbefalingene i den rapporten. Håper mange andre sjekker den linken og sprer den her inne så alle får vite om det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...