Gå til innhold

Blåkors aksjonen...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare si at jeg håper dere søtter opp om denne aksjonen på søndag.

 

Jeg kan selv fortelle om hvordan livet med en alkoholiker var da jeg var liten,hvor redd jeg var for at noen skulle oppdage det,hvordan det egentlig var hjemme hos oss.Når alle vennene mine gledet seg til helger og høytider var jeg livredd.Jula var det aller verste..Julekvelden ble som oftes en trist opplevelse, nyttårs aften også.

Men da jeg fikk barn satte vi foten bestemt ned.Dette skulle ALDRI mine barn få oppleve, aldri i livet !

Vi fikk heldigvis noen gode år sammen uten alkohol, men likevel var minna i bakgrunnen, utryggheten..

Nå etter denne aksjonen har vært på tven og flere har fortalt hvordan de hadde det som små og redde barn, har minna kommet strømmende på.Minner jeg ikke har villet huske fordi de er så vonde.

I dag som voksen elsker jeg høytidene ,barna mine slipper å være redde for at vi forandrer oss til brutale snøvlende foreldre.VI nyter livet sammen med barna og koser oss i trygge omgivelser.Jeg er så glad for at mine barn har det godt, MEN desverre er det mange barn som ikke har det slik som mine.Tenk på de og støtt aksjonen på søndag er du snill.......

Hilsen en veldig åpen Idefix idag....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dette støtter vi opp om. Både med giverglede og med bøssebæring.

 

Jeg har ikke hatt det innpå livet som barn selv, men har sett i voksen alder hva det har gjort med barn som har opplevd det og som jeg har levd sammen med. Det er vondt, sårt og fryktelig skremmende. Noe som dessverre preger resten av livet.

 

Sender deg en god og varm klem og blir glad når jeg hører at dere skaper trygge omgivelser til barna deres. Det er noe av det viktigste vi foreldre kan gi til barna våre:-)

Skrevet

Dette er en aksjon jeg synes er på høy tid at kommer.

Som du sier så er dette vanskelig for alle de barn det gjelder, og her tror jeg det er store mørketall...

Jeg har ikke hatt en oppvekst som deg, heldigvis må jeg vel si...

Men jeg støtter opp 100%, kan ikke gå med bøsse selv. Men skal gi så det svir.

Her i huset har vi et alkoholforbruk som er så minimalt, at en skulle tro vi var avholds..... ikke noe galt med det, men vi er ikke det altså:-)

 

Og helt enig med deg, kan man ikke droppe alkohol i sammenheng med barn, vel da har man et problem. Jeg tror ikke et glass vin skader noen, men det er dessverre ikke alle som gir seg med et......

 

Vi harvært på noen juleselskap hvor jeg har tatt med barna og reist hjem fordi jeg synes det har blitt for mye alkohol. Det er ikke julaften, men kanskje 2. eller 3. juledag...... Men det er forsåvidt uvesentlig hvilken dag det er......

 

Og det er fint og se at du i hvertfall verner om dine barn, brent barn skyr ilden er det jo noe som heter...

Så satser vi på at det Norske folk gir så det monner, for dette er for meg noe jeg virkelig brenner for.... Barn med foreldre med rusavhengighet kan ikke ha det lett....

Skrevet

Jeg og mannen min er ikke avholds , men det skulle en tro så lite alkohol vi drikker nå.

Det har med at vi begge lider av migrene og siden alkohol er en faktor som slår anfall ut, har vi heller colaen vi ;0)

 

Jeg klarer heller ikke gå med bøsse på søndag, men skal gi så det kjennes ja,dette er noe som står mitt hjerte nært.Før nekta jeg og snakke om det,men idag har jeg lagt dette innlegget ut både på skravla og anonym forumet for noe sier meg at vi er mange som bærer en slik bør i hjertet vårt....

Og kan 1 barn reddes er det bedre enn ingen barn...

 

Skrevet

Vi gir alltid ved slike aksjoner! Men har faktisk opplevd at de ikke har kommet innom enkelte år!

Skrevet

Fint at du føler for å dele din historie med oss, Idefix. Det sier meg noe om at du har vært heldig, tross alt, og har klart deg. Ikke alle gjør jo det. I ungdomstiden var jeg sammen med en gutt hvor familien hadde store problemer. Der syntes det imidlertid som om også sønnen i huset dro dette med seg inn i sitt voksenliv og jeg innså at jeg ikke kunne redde han..Og desverre tror jeg ikke det er helt sjeldent at barn desverre følger foreldrenes dårlige eksempler. Her tror jeg det er enormt store mørketall!!!

 

Klart vi skal gi så det svir!!

Skrevet

Jeg synes det er tøft av deg å fortelle, idefix!! Takk for at du deler med oss!

 

Jeg pleier alltid å gi til aksjonen, men må innrømme at BlåKors og Frelsesarmeen står mitt hjerte littebittegranne nærmere enn noen av de andre organisasjonene. Det er lett å glemme dem som bor "i huset ved siden av". I løpet av de årene jeg har vært med i fylkesnemnda for sosiale saker, har jeg fått åpnet øyne og hjerte for mange barneskjebner som skyldes rus- og alkoholmisbruk. Jeg må si både dessverre og heldigvis, men jeg er takknemlig for at jeg har fått virkerligheten midt i fleisen i en tid hvor mange er opptatt av seg og sitt. Og det verste er at det er så altfor få som får hjelp!! Som du sier, bare vi kan hjelpe ett eneste barn...

 

Hadde akkurat besøk av bøssebæreren i sted :)

Skrevet

Alkoholproblemer finns i alle slags familier. Heldigvis så har jeg selv aldri opplevd det i barndomen. Men jeg husker en venninne av min søster som omtrent bodde hos oss som liten, hadde problemer hjemme. Kan godt huske at hun sa etter en sommerferie. "Jeg gleder meg til skolen begynner igjen så jeg kan få mat igjen".. (I sverige får barna varm mat på skolen).

 

Min mann har en niese etter sin døde bror, enken, som har en god stilling på en skole, begynnte å døve sorg og smerte med alkohol, når mannen hennes døde.(Hun hadde nok hatt en tendens til å drikke mye før han døde også, men allt tok helt av når han døde).

Når datteren var 13 så snakket hun med sin klasslærer om at mamma drakk, (hun var elev på den samme skolen). Ingen trodde henne, fordi hennes mamma var flink og godt likt. Da hun kom til oss på høstferie, så fortalte hun det, det betydde at vi fikk sette i gang hjulet med å få mamma til behandling etc etc. (Dere som var med den gang, husker sikkert historen?)

Mor er i dag edru. Men jenta sier at problemene de hadde fortsatt er der. Tenker at medavhengigheten fortsatt er der.

 

Godt at dette kommer frem i lyset.

Skrevet

Jeg husker godt historien om niesen din Ronja. Det er fint at moren er edru. Men som du sier, medavhengigheten vil være der helt til den dagen barna får den hjelpen og terapien de trenger til å forstå.

 

For er det noen som er lojale så er det barna. Og den dagen et barn ikke er lojalt lenger, ja da har det virkelig blitt utsatt for heftige ting.

 

Håper hun fremdeles kommer til dere, og at du med din varme og klokskap kan formidle noe av dette til henne. At hun slett ikke har noe ansvar i dette, men har blitt så preget at det er vanskelig å det legge bort og gå videre uten hjelp.

 

 

Lille frøken Rosa og sambo gikk med bøsse igår, og da hadde jo Rosa vært svært ivrig. Hun satt seg visst ned på hver eneste trapp med bøssa og smilte når de åpnet.

Det var spennende for henne å være med på denne runden og hun fortalte om møter med gamle og babyer og hunder og katter og at de ga pænger til bøssa.

Det er ikke første gang hun har vært med heller, men første gang hun er mer bevisst hva de gjør:-) Det er fint å lære seg empati i tidlig alder.

Skrevet

Jeg at rus avhengighet er så vanlig at en alltid kjenner noen som har slitt eller sliter.Bare her jeg bor var vi flere venninner med samme problemet, vi skannet aldri pen hjertig om det vi bare visste om hverandre og tok vare på hverandre.Nå er ikke jeg fra verdens mest belasta hjem, men det var i perioder og hvor ofte periodene kom visste vi aldri.Av og til var de ofte noen ganger mer sjeldnere.

Men den dagen han ble bestefar tok han seg selv i nakken, jeg sa klart fra at han ikke fikk ha kontakt sjerpa han seg ikke.

Det som jeg føler er veldig trist er at når han endelig ble kvitt alkoholen og vi fikk ett godt forhold da ble han syk og døde...

 

Det er flott og høre om vesle Rosa som var med som bøssebærer i går, dere er flinke :0)

 

Håper det går bra med Ronja sin niese.

 

En stor god varm klem til dere alle idag :0)

Skrevet

Ehh tror tannlegen har bedøvd hjerna mi :0( Snakket aldri åpen hjertig skulle det stå....

Skrevet

Det er trist at dere fikk så kort tid sammen når han først tok tak i problemet sitt....men godt at dere tross alt fikk litt tid sammen i edru tilstand.

 

Jeg vokste opp i en beskyttet og trygg familie og fikk nok sjokk den dagen jeg oppdaget at ikke alle barn hadde hatt det sånn.

Det jeg også opplevde var at det ofte var mange i en kameratflokk som hadde opplevd det samme, akkurat som du beskriver. Og at vi andre hadde levd beskyttet fra dette. Og måtte bli voksne før vi forsto hvordan noen faktisk hadde hatt det. Ikke rart det er mange som sliter når man hører hva de bærer med seg gjennom livet.

 

Sender deg en god varm klem også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...