Gå til innhold

ok, så hvis jeg har forstått riktig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..så kan jeg få full OS, utvidet barnetrygd, småbarnstillegg, kontantstøtte og barnebidrag samtidig? Ingen av de som utelukker hverandre altså?

Da kommer jeg jo bedre ut ved å ta et år hjemme i ulønna permisjon enn jeg gjør ved å begynne på jobb igjen og sende mini i barnehagen..

Hmmm, en litt uventa problemstilling isåfall :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så sant du fyller kriteriene for os så ja.... men da må man vel være jobbsøkende/student osv mener jeg...

Skrevet

OS får du i tre år sammenhengende (kan utvides til 5 om du er under relevant utdanning) frem til det yngste barnet er 8 år.

Kontantstøtte får du fom barnet er 1 år tom barnet fyller 3, så lenge barnet ikke går i barnehage som mottar statlig tilskudd

Dobbel barnetrygd (eller barnetrygd for et barn mer enn det faktiske antall) får du om du er alene med barn. Men det må søkes om utvidet barnetrygd, det er bare den vanlige barnetrygden som løper automatisk. Småbarntilegg kan du også få (dersom du mottar full OS) tom barnet fyller 3 år.

Barnebidrag har du krav på som aleneforelder fra den forelderen som ikke har daglig omsorg eller samvær med barnet. Er far/mor ukjent/død eller summen er mindre enn statens minstesatser, får du bidragsforskudd fra staten.

Alle disse tingene mottar du sammtidig. Det er KUN OS som blir regnet som inntekt (altså det du skal skatte av, men har du bare OS og er alene behøver du ikke å skatte av OS)

Bor du i Oslo kan du også få noe ekstra, men det må du høre med NAV om.

Bostøtte kan du også søke om fra husbanken, satsene der varierer fra kommune til kommune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...