Gå til innhold

Får barna deres leke med det de vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg er veldig streng. Veninna til jenta mi er ett år eldre enn henne (jenta mi er 3 og veninna er 4) og hun har lekt med Bratz dukker i iallefall ett års tid nå.Jenta mi har ved ett par anledninger spurt om hun kan få Bratz dukker og filmer. Jeg sier konsekvent nei til det siden jeg ikke liker signalene disse lekene sender. Bratz filmene er gruusomme og de fokuserer kun på utseende og popularitet og jeg er ikke interessert i at jenta mi skal bli opptatt av det (iallefall ikke i så ung alder). Men det viser seg nå at det er flere jenter på jenta mi sin alder som får Bratz..Hva sier dere? Streng mamma eller fornuftig mamma? Føler meg litt delt..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg deler din oppfatning av signalene til bratz og hva det betyr. Men tenker litt sånn at hvis man stenger helt av for noe så vil kanskje interessen vokse seg for stor? Vi lekte jo med barbidukker som ser helt unaturlige ut, men de var så unaturlige at det var helt greit på en måte..

Har fått ei jente sjøl, og tror nok jeg vil fronte andre leker enn de bratzdukkene ja. Men skjønne du føler deg delt!

Skrevet

Som svar på overskriften din? Ja, innen rimelighetens grenser...!

Filmer er en ting - der er grensene strengere, men Bratz-dukker får jentene leke med. "Alle" har jo lekt med Barbie-dukker, og de fleste av oss har overlevd det...

Skrevet

Forstår veldig godt at du føler deg litt delt på dette, syns også at slike ting kan være vanskelige å ta stilling til.

Syns også i utgangspunktet at disse jentene er for små til å leke med bratzdukker og ikke minst se bratzfilm. På den annen side så har man ikke lyst til at barnet skal føle seg utenfor heller. Jeg tenker at å ha en bratzdukke er mindre skadelig enn å se film. Med en dukke bruker hun egen kreativitet til å finne ut hva dukke skal foreta seg, med en film er det andre som avgjør hva disse dukkene skal foreta seg, og de filmene er nok beregnet på eldre barn.

Jeg hadde nok sagt ja til en dukke, men ventet litt med fimen. Kanskje også ta opp dette med de andre foreldrene slik at alle har det likt?

Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg :) det er så langt to ting frøkna ikke får leke med, det er lekepistoler og bratz dukker.

Jeg synes de dukkene er helt forferdelige! Ser ut som små plastikk prostituerte :-S grusomme..

Føler meg ikke så veldig streng i grunn, det er ikke akkurat mangel på leker i heimen her av den grunn hehe :)

Synes det er helt ok å være litt kritisk jeg da.

Skrevet

Jeg er vel av den samme sorten som deg :)

Jeg ser på de Bratz dukkene i butikken og får frysninger på ryggen, -kommer ALDRI til å kjøpe denne sorten dukker til mine venniners jenter.

Har selv en gutt som ønsker seg våpen (han er snart 5 år ) Jeg hater slikt og har sagt konsekvent nei hele veien, -nå har vi kommet frem til en avtale og det er et sabeltann sverd og sabeltann kniv, -pistoler og maskin gæver og div får andre ta seg av, -jeg føler det sender ut feile signaler og jeg liker det IKKE.

Om han hadde fått det i gave så hadde han selvsagt fått leke med det, men jeg kjøper det ikke :)

Så, -enig med deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...