Gå til innhold

Eiendom og giftermål osv....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en dame eller mann kjøper noe i sitt navn etter en er gift..får begge verdiene ved en skilsmisse.Da mener jeg tomter og bilkjøp o.l.Da er det ikkje særeie inne i bildet.Virker så unødvendig at begge må skrive under så lenge en er gift og har felleseie.Noen som har peiling på reglene der???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjønner ikke helt hvor du vil hen jeg, kanskje du må utdype litt..?

Skrevet

Hei

Så lenge det er felleseie vil dere dele ved evt. skilsmisse.

Er vel noen regler om at det to tok med deg inn i ekteskapet...Men spm dreier seg jo ikke om det :-)

Skrevet

Regler om det man tar med seg inn i ekteskapet... Ble litt skrivefeil :-)

Skrevet

dessverre, aner ikke, men vet at vi begge måtte skrive på når vi fikk lån og hus..

Skrevet

Nei,jeg mener etter vi er gift.Hvis jeg kjøper en tomt og skjøtet blir i mitt navn så er det vel felleseie og vi deler ved skilsmisse?? Hvis ikkje må en vel ha særeie? Og så er det noen regler at hvis ene parten har hus før dere blir gift så vil ektemaken etter 15 år bli deleier.

Skrevet

Ja,men var dere gift da? og skal en ha lån tror jeg begge må skrive på .Men hvis en har oppsparte penger til tomt kan den ene stå på skjøtet.Rødstrømpene har vel kontroll på disse reglene??he he

Skrevet

Ja,det høres jo rimelig ut for det skal jo liksom være en fordel å være gift når det gjelder dette.Det er jo mest rettferdig og synes nå jeg.

Men det stemmer at det en tar med inn tar en ut.Men om en har hus fra før så skal ektemaken ha en del av verdistigningen ved eventuell skilsmisse tror jeg selv om skjøtet står på den ene??

Skrevet

Rødstrømpene?

Man trenger ikke å være rødstrømpe for å ha en gjensidig avtale som er laget i felleskap.

Skal partnere ha felles lån må begge skrive under, skal kun den ene ta opp lån er det den som skriver under.

Skrevet

Men vet du og om det stemmer at etter 15 år så blir huset felleseie? så lenge det ikkje er skrevet kontrakt om særeie videre etter at en er blitt gift?

Skrevet

Det var bare en spøk kjære..men noen er jo mer klar over disse reglene en andre vet du! Vi var litt usikker på de.

Skrevet

Det sto i ett gammelt foreldre og barn fra 1992.Det var etter 15 år i ekteskap og der den som hadde huset ikkje tegnet særeie etter giftermålet.

Skrevet

Men bør ikke alle voksne mennesker sette seg inn i disse reglene om de har særeie, felleseie, gift eller ikke?

Skrevet

Klart det.Men felleseie blir det automatisk om en ikkje har skrevet særeiekontrakt når en er gift.Mitt spørsmål var om en av oss kjøper en tomt med bare ett navn på skjøtet..om det alikevel blir delt ved en skilsmisse.Tomt som en kjøper uten å låne penger.

sameie betyr jo at en eier noe sammen og da er begge på papiret.Men felleseie er det automatisk hvis en ikkje skriver særeiekontrakt.men er rettighetene de samme ved sameie/felleseie ved en skilsmisse?

Det er innvikla greier dette faktisk og gjennom ett ekteskap vil en jo invistere mer etter hvert og må underveis sette seg inn i reglene!

Skrevet

Et vennepar av meg gadd ikke å skrive samboerkontrakt, hun hadde med seg 550 000 inn i forholdet. De kjøpte ny leilighet og hun la sine penger inn i den for å slippe 1 mill i lån. Han tok opp sin del av summen i lån.

Etter 3 år gikk de fra hverandre. Han mente at han skulle ha halve leiligheten + utgifter til opp-pussing, noe hun aldeles ikke var enig i. Hun tilbød han 450 000. Alt for lite mente han og tok det til retten.

han satt igjen med 14 000 kr. Hun var smart og hadde tatt vare på alle kvitteringer fra opp-pussingen + sine 500 000 som hun hadde særeie på.

De snakker ikke med hverandre lenger....

Da jeg flyttet sammen med mannen min hadde jeg særeie på en del penger og de er fortsatt mitt særeie ++. Men resten blir nok delt 50/50 om vi skulle gå fra hverandre..

Skrevet

Dersom du nå kjøper en tomt, kontant, og det kun er ditt navn som står på skjøtet, og du _ikke_ tar ut særeie på dette, er det å regne som felleseie. Med mindre du kan bevise at pengene tomten er kjøpt for kommer fra særeide midler, som for eksempel arv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...