Gå til innhold

Hvor mye varierer spark og liv hos dere fra dag til dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde liksom at jeg skulle kjenne mer liv og hardere spark fra uke 20 og utover, men det liksom akkurat som hun tar seg pause innimellom noen dager.. og da blir jeg jo så bekymret og drømmer masse rart... men hun sparker jo fortsatt, akkurat nå faktisk og hørte hjertelyden i går, så jeg regner med at ting er som de skal... men uroer meg kanskje litt unødvendig.... ? Hvordan er aktiviteten i deres mager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kjenner mest liv på kvelden. Det er ikke harde spark, men mer forsiktige "puff" som kommer fra den lille jentebabyen. Er i uke 22, eller 21 utifra ul termin. Mener jeg vet tidspunktet for befruktning, så tror jeg faktisk er i uke 22.

Det har nok litt med hvordan barnet ditt ligger, for er hodet vendt bakover, vil jo hele kroppen bevege seg mot ryggen din istedenfor fremover. Sparkene vil da ikke kjennes fremme på magen. Det er nok grunnen til at du ikke alltid kjenner liv. Alt er tydeligvis i skjønneste orden, ettersom du hørte hjertelyden i går :)

Men bekymret tror jeg vi alle blir iblant. Og drømmer mye rart, jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 22+5 og kjenner rikelig med liv, men i samme åndedrag så må jeg få si at det varierer fra dag til dag. De dagene jeg stresser veldig og springer rundt, så kjenner jeg mindre liv. Vet ikke om det er fordi jeg ikke har tid til å kjenne etter eller om det er for at babyen "orker mindre" med alle mine bevegelser.

 

Det jeg skal si nå kan nok virke litt provoserende men er absolutt ikke vondt ment. Det er bare en tankestrategi som jeg har. Jeg tenker omtrent sånn: At så lenge jeg ikke er lengre på vei så spiller det liten rolle om jeg kjenner liv eller ikke, for det er ikke noe man kan gjøre med det allikevel. Barnet er for lite til at det overlever dersom noe er galt. Han er også så liten og beveger seg sikkert mye uten at jeg kjenner det. Jeg orker derfor ikke å bekymre meg før jeg må. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal bekymre meg så mye før jeg går inn i 3. trimester. Da kan en faktisk gjøre noe dersom det skulle være noe galt.

 

Kjære anonym. Ikke misforstå meg. Du har all rett i verden og jeg kritiserer deg ikke for å være urolig og bekymret. Dette er bare et eksempel på hvordan jeg tenker de dagene jeg ikke kjenner så mye liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig her med deg... noen dager kjenner jeg plutselig ikke så mye som dagene før... blir alltid litt redd da, men tenker også at, hvis det er noe galt nå, kan vi faktisk ikke stoppe det, dessverre.

Om de ikke klarer seg i livmoren nå, da klarer de seg heller ikke utenfor, selv om jeg hadde ønsket det annerledes! Det er tross alt for tidlig å bli født nå!

Spis litt søt, det funker hos meg, så får jeg litt svar der inne!

Da er jeg fornøyd igjen også, og litt roliger.

Men man skal ikke kjenne liv hver dag, frem til uke 30 eller noe sånnt...det er ennå en drøy måned i min tilfelle... prøver å ikke bekymre meg ennda... men det er ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviteten i magen min er uregelmessig, men kjenner stort sett noe hver dag. De gangene jeg ikke kjenner noe er når jeg har vært veldig aktiv. Vet ikke om det er fordi jeg ikke tar meg tid til å kjenne etter, eller om babyen sover mer når jeg beveger meg mye. I det siste virker det som den våkner når jeg legger meg, og i går kveld lå samboeren min med hodet på magen min og ble sparket :)

Jeg tenker mer at det er koselig hver gang jeg kjenner noe, men tar det ikke for gitt at det er "action" hele tiden - det er først fra uke 28 man behøver å bekymre seg hvis man ikke kjenner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at man går noen dager uten å kjenne liv før man kommer til uke 26(eller var det 28?). Det kan nok komme av at babyen ikke er såpass stor og sterk enda at veldig mye av bevegelsene den gjør ikke kjennes, dessuten kan det hende at den ligger sånn at den sparker innover, og ikke utover, da kjennes det ikke like godt heller.

 

Selv kjente jeg først liv tidlig i uke 16, og etter det har det ikke gått en eneste dag uten at jeg har kjent liv. Og det er ganske mye hver dag. Men morkaken min ligger bakerst inne i magen, så jeg kjenner derfor bevegelser veldig godt. Dessuten har jeg veldig kort overkropp, det er ikke plass for babyen å legge seg oppover langs ryggen, så den må legge seg "utover". Tipper det også kan være en grunn til at jeg kjenner så mye liv.

Kjenner ofte at babyen snur og vrir på seg også. Var faktisk en periode jeg tenkte at "kan det være negativt at den er SÅ aktiv?", men nå tenker jeg at det bare er positivt, at jeg har en sunn og sterk baby :)

 

Men ikke bekymre deg så mye for at det er noen dagers pauser i magen din, det er helt normalt. Og når du kan høre hjertelyden så er det i hvert fall et tegn på at det er liv der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, når man er i aktivitet så vugges babyen inni magen, og da slapper den ofte av. Det gjør at man ikke kjenner noe særlig. Mens når man setter seg ned eller legger seg for kvelden så har den en tendens til å våkne :) Sånn er det jo etter fødsel og...når man vogger barnevogna fram og tilbake så sovner ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei=) jenta i magen min hadde en litt rolig periode en stund... ble jo selvfølgelig litt urolig siden jeg var vant til å kjenne liv flere ganger om dagen. men etter en stund ble d mer og mer liv igjen=) er nå i uke 27, og kjenner liv hele tiden... merker hun blir større og sterkere og, og at hun sparker hardere. av og til stikker hun rompa eller hodet ut i den ene siden sånn at jeg kan "hilse" på henne...hehe=) Er deilig å være gravid!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkene denne gangen er veldig aktive. Kan ikke huske emilie sparket slik. Her er det full rulle når jeg sitter stille eller legger meg ned. Jeg sa det til mannen min: er hun SÅ aktiv når magen blir kjempestor kommer jeg til å pines :)

 

Like mye liv hver dag (uke 25+5) siden uke 21.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har morkaken foran, så kjente ikke så mye før ca uke 22. De siste ukene har baby vært ekstremt til å sparke, så det har vært kjempegøy! Magen har dirret, og jeg har sett sparkene gjennom genseren:D

 

Nå på søndag sparka det så hardt at samboern måtte be baby om å være snill med meg...og plutselig så sparka det ikke lengre!!! Hele mandag kjente jeg ingenting, bortsett fra kanskje ett spark da jeg skulle legge meg.

 

Fant derfor ut av jeg ville sjekke det opp, så fikk time hos legen i dag. Heldigvis hørte vi hjertelyden, så det går nok fint inni der!!! Regner med hun bare har sparka i morkaken i stedenfor i meg :)

 

Er det noen flere med morkake foran? Hvordan har dere kjent bevegelser, og har dere fått ekstra UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente ikke liv før jeg var i uke 21, er førstegangs, men har siden da kjent hver dag, mye.. Setter/legger jeg meg, så er det nesten garantert liv, er i uke 28 nå. Hadde to dager forrige uke, da det var uvanlig rolig, men jeg gikk utifra at den bare hadde snudd seg vekk, slik at jeg ikke merket sparkene. De har jo forskjellige bevegelsesmønster, er egentlig litt redd for at min er hyperaktiv, og at han er veldig urolig når han kommer ut... En bekymrer seg nok uansett!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har morkake foran, men den ligger visst ikke i veien for åpningen. Har kjent bevegelser fra uke 18, jeg! Men de jeg har kjent har stort sett gått nedover. Ikke fått ekstra UL - har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg da kommet i uke 28 + 3 og kjenner mye liv hver dag, litt mindre når jeg jobber, og mer når jeg slapper av igjen:) Hvis jeg tar meg mat, eller spesielt en kopp kaffe så blir det liv og spark... hehe:) Tror morkaken min ligger foran på høyre side.. mener jeg de sa på ultralyden. Skal på privat UL igjen 1 des, så da får jeg vite hvordan ting ligger an inni der:) Kjenner stor forskjell fra 8 uker siden, nå er det liv fra på flere steder på magen samtidig, og kjenner at hun liksom snur seg innimellom. Koselig å kjenne liv og bevegelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På UL i uke 17 sa de at morkaka lå så høyt oppe foran at det ikke var noe problem.. Jordmor har heller ikke sagt noe spes om dette. Men da jeg var hos legen for et par uker siden, sa hun at jeg kunne/burde få ny UL. Jeg skal dit igjen på onsdag om en uke, da skal hun ringe Ullevål og høre. Jeg spurte jo om hun trodde jeg fikk ny, hun sa at det gjorde jeg helt sikkert så lenge det lå en medisinsk grunn bak (ikke annet enn at legen mener det bør sjekkes). Den kan jo uansett ikke flytte seg bak til ryggen, men legen mener tydeligvis det er på den sikre siden å sjekke om den fortsatt ligger like fint oppe.

Syns det er bare fint jeg, håper jo selvfølgelig at den ikke har flytta seg:D

 

Så jeg ville spurt legen om du/ dere kan få en til, om dere ønsker det. Jeg gjør heller det enn å betale for en privat, som vi ville gjort ellers siden vi heller ikke er helt sikre på om kjønnet:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg merker egentlig mer kraftigere spark for hver dag egentlig.. Det varierer veldig.. Igår kveld kjente jeg noe som stakk litt ut i magen.. Noe som kanskje kan ha vært en albue eller noe sånt.. Det var noe spisst hvertfall :) Er så betryggende når han sparker.. Da vet jeg han har det bra.. Har vel vært en kort pause,men ikke over dager tror jeg..

 

Kjenner det egentlig aller best,eller de mest kraftige sparka er etter jeg har vært i bevegelse eller en form for aktivitet og jeg legger meg på senga eller sitter i en bedre stol og slapper av.. Da kjenner jeg det godt..

Men det kan jo variere fra person til person såklart..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...