Gå til innhold

Bekymret for hva jeg har spist..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på middag med jobben i går, hvor vi fikk servert hjort som var veldig rosa inni.. Jeg tok sjansen på å spise det, men etterpå angret jeg meg og nå er jeg litt bekymret.. Er det stor sjanse for at kjøttet var skadelig for babyen?

Veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde gravide skulle styre unna viltkjøtt? Men, er ikke

helt sikker på hvorfor. Sikkert andre som har bedre svar.

Det går jo som regel veldig fint, om det er noe trøst!

Skrevet

Det går helt sikkert fint. Men for fremtiden bør du passe på at kjøttet er gjennomstekt. Det er heldigvis sjelden at kjøttet er dårlig, og det har jo blitt varmebehandlet en god del, så om du ikke blir dårlig selv kan du nok ta det helt med ro.

Viltkjøtt kan man spise, men skal være forsiktig med kjøtt fra spes. områder (dvs ikke spise det for ofte).

Det kan du lese mer om på http://matportalen.no/Emner/Gravide

Skrevet

Jeg synes jeg får så vekslende svar jeg. Men en venninne av meg har en bok hvor det står at man kan spise rosa kjøtt så lenge det ikke siver blod ut, liksom. Så ifølge hennes bok kan man spise roast beef og alt det der, mens andre sier at man skal styre unna det. Men som avokado sier, så går det som regel veldig fint =)

Skrevet

Det går nok bra.

Jeg var på rakfisklag (rakfisk, øl og akevitt!) før jeg visste at jeg var gravid med lillemann og han er i dag en høyst oppegående liten gutt.

Skrevet

For det første; du har alt spist det, det er ingenting du kan få gjort med det, og sånn er dét...

For det andre; når det gjelder om kjøttet er gjennomstekt eller ei; mange tror at det er de "vanlige" reglene som gjelder for alt kjøtt når du er gravid. Grunnen til at kjøtt skal være gjennomstekt, er ikke bakteriene som kan være på utsiden av kjøtt (og som drepes ved varmebehandling av overflaten), og som er det som _kan_ være skadelig til vanlig. Grunnen er sykdommer som kan være i selve dyret og dermed i alt kjøttet.

Forøvrig er det gode kontroller på mat i Norge, men det kan glippe her som alle andre steder. Trøst deg med at det har _sikkert_ gått bra! Anbefalingene fra eksperter er bygget på at det er bedre å la være enn å ta en aldri så liten sjanse. Det er ikke slik at sannsynligheten er stor eller en gang middels om du spiser noe som er "fy", det er antageligvis verre for babyen din at du stresser over hva du har spist =)

Ta det med ro, og tenk deg godt om neste gang, så slipper du å være usikker =) Følg rådene på matportalen.no (søk på "gravid"), og tenk at du kan få fråtse så fort lillegull er utenfor deg ;-)

Ha en flott helg folkens =)!

Skrevet

Tusen takk for svar, veldig beroligende! :)

Skrevet

Nå vet ikke jeg om rosa kjøtt regnes for ikke være stekt, men det må iallefall ha blitt noe varmebehandlet siden det ikke er blodig. Dessuten dør toxoplasma-parasitten om den dypfryses i flere døgn.

Håper ikke jeg skaper søvnmangel her nå, men husket fra sist jeg var gravid (og hadde spist rosa lammesteik) at jeg kom over dette om hjort og gravide:

http://matportalen.no/artikler/2007/9/gravide_bor_ikke_haandtere_slakt_fra_hjortevilt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...