Gå til innhold

Symptomer på depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer et vanlige når man har en depresjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Energiløshet, mangel på interesse for tidligere betydningsfulle ting, tristhet, ofte kombinert med dårlig matlyst og søvnvansker, konsentrasjonsvansker osv. Ofte preget av negative tanker om fremtiden, seg selv og omverden. Depressive symptomer er idnividuelle. En samlet vurdering gjøres av lege eller psykolog for å kunne gi svar på om det er en klinisk depresjon.Torkil Berge har skrevet en bok om depresjon som heter "Lykketyven" som er beskrivende tittel for en bok om depresjon. Den anbefales forøvrig.

Hvis du som gravid mistenker at du har depressive plager kan det være lurt å kontakte fastlege for å få dette vurdert. Poliklinikker pleier å prioritere gravide kvinner med depresjon eller andre psykiske plager. Lykke til

Skrevet

Jeg hadde en lett depresjon ca 3 år tilbake da jeg studerte og kjæresten min (min nåværende mann) var ett år i utlandet. Jeg tror ikke jeg sov skikkelig godt hele året. I tillegg var det eneste jeg ønsket å ligge under dyna. Jeg gråt hver eneste dag i flere timer, mistet matlyst og kastet opp endel. I tillegg hadde jeg tvangstanker. Nå ser jeg tilbake på det og tenker at:

1. Hvis det kommer tilbake engang vet jeg at jeg kommer meg ut av det igjen - over skyene er alltid himmelen blå...

2. Snakk masse med en du kan stole på. Mamma og pappa var mine beste støtter i den perioden, og vi har et fantastisk forhold idag.

Dersom du er depremert nå, så gjør det deg bare STERKERE! Når du har vært gjennom en depresjon setter du utrolig pris på å bli bra igjen. Og nå vet du jo også at denne depresjonen sikkert skyldes at kroppen din går gjennom noe ekstremt.

Et godt tips er å begynne å trene - (hvis du ikke allerede gjør dette da..:)) Ok, kanskje ikke så lett hvis du har endel graviditetsplager..

Uansett, håper det går bra med deg!

Skrevet

Forresten.. Syns svaret fra Anonym over her var veldig bra.. Ville bare gi mine personlige erfaringer, og som du skjønner er jeg ikke ekspert på området... Så er det sagt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...