~sjiraff~ Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/16/550537.html Men litt betryggende var det uansett å lese at sannsyneligheten for å bli bitt, og også å eventuelt dø av bittet er svæææært liten! " Det er uhyre liten sjanse for å bli bitt i Norge. I USA finnes det veldig mange flere enker enn her, og selv der må man nærmest framprovosere et angrep: - Enka lever hele livet i nettet sitt, og er klossete på bakken. Den er ikke aggressiv, og biter først når den blir klemt. Her til lands må man ergo først treffe på, eller oppsøke, en av de få som fins, og så skremme den til å bite. Og selv da er sjansen uhyre liten for å dø, ifølge forskeren: - Svart enke er riktignok en av de giftigste edderkopparter. Men bare 6 prosent av dem som blir bitt, trenger behandling, og av dem igjen er det bare 0,002 prosent som dør. Et enkebitt er ufarlig for de fleste friske mennesker."
Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Takk sjiraff ... det var god lesing. Jeg har tenkt på disse slemme enkene helt siden jeg leste at de hadde funnet sånne i Sverige.
DevilDoll © Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Mener de lærde i dette mener at de ikke kan etablere seg i vårt nordiske klima. Og håper de har rett,selv om jeg anser faren ved å bli bitt som liten.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 IIIIiiikkkkkk!!!! Hadde jeg truffet på ei, er sjangsen stor, at jeg hadde dævva av bare synet =/
Northernlights Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Pytt, jeg finner stadig ei svart enke rundt huset....
Northernlights Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Ute, vel og merke. Heldigvis og takk og pris!!!
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Huffamei Northern =/ Jaja, man blir kanskje litt vant til det over there Er ikke særlig glad i de små vi har her hjemme heller da..
Northernlights Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Oki, så skal jeg innrømme at når vi fant den første enka borti her, under et sånt rør som går under veien, så freaka jeg ut ganske så mye. Nok til at jeg fikk gubben til å bruke en sånt gassangrepsboks mot insekter, og så gasset vi ihjel ALT som måtte eksistere inni det røret..enka inkudert såklart. Og hun var diger. Ikke sånn som den bittelille i Dagbladet. Den var jo mikroskopisk... Men har du sett ei, er det minst hundre flere. Det er nok en del under huset her. For de liker seg der det er mørkt... Snakker om edderkopper: I går kveld skulle jeg pusse tennene mine, og aner fred og ingen fare, som man gjør når man skal pusse tenner. Da ser jeg i hjørnet av mitt høyre øye noe som beveger seg på min høyre skulder på min blå nattkjole, den med blonder og kniplinger. Vel, det var en grønn edderkopp! Prøvde fortvilet å blåse den bort, men har man tannkrem i kjeften, er som kjent sånt ingen suksess!! Så jeg viftet med den elektriske tannbørsten, men kunne plutselig ikke se skrekkens kryp, og myste uten brilleglassene på dassgulvet. Intet sekslegget kryp å se noen steder. Ikke nedi doen engang. Ikke i dusjen heller... Jeg syntes ikke det var noe spesielt artig å fortsette å pusse tenner etter den opplevelsen, og tok en ekstra titt nedi puppene, sånn just in case...men den var ikke der heller (bare flir!! Men jeg aktet ikke å gå til sengs med en edderkopp imellom brystene!!) Så jeg pusset ferdig, mens jeg tenkte på hvor den kunne ha havnet, og hadde ikke før tenkt ferdig tanken, før mitt venstre øye fikk øye på noe på min venstre skulder på min blå nattkjole med blonder og kniplinger!! Vel, denne gangen TENKTE jeg før jeg handlet! (Ja, jeg kan tenke i panikkens øyeblikk innimellom!!) Jeg bøyde meg i lynets hastighet over vasken, mens jeg samtidlig skrudde på varmvannet, og av med kaldvannet, og ristet den grønne seksbente skapingen ned i skum og vann, mens jeg ristet av skrekk. Jeg tror jeg hoppet og skrek litt også, men jeg vekket ikke gubben. Han sover jo så tungt uansett, men men. Dyret ble kokt i tannkrem og vann, og var nok ikke så heldig som karius og baktus..... :o/ Jeg hater edderkopper. Men nå kan jeg se en ulveedderkopp på gulvet uten å stivne i skrekk, og få ståpels. Det kunne jeg ikke før. Det må jo bety at jeg begynner å bli litt bedre?
SOL*SOL Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Vi hadde kjelleren full i enker da vi bodde i Nord-vest USA. Dem holdt seg i kjelleren og såg aldri en andre plasser, men var ikke så kjekt å gå ned den smale trappa med klesvasken ....
Northernlights Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tenker alltid på mliz når jeg ser en edderkopp. Får vel aldri besøk av deg, kjære?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå